Gå til innhold

Ketogen kost


musikeren

Anbefalte innlegg

Jeg tester ut ketogen kost nå. Tenkte jeg skulle prøve en periode på fire uker. Har lest veldig mye i det siste, og har fått åpna øynene for at sukker, hvetemel, stivelse, osv.... faktisk er veldig mye mer usunt enn jeg hadde ant. Så utrulig nok: For første gang i mitt liv har jeg bestemt meg for å endre kostholdet. Mye mindre av nevnte matvarer, mer kjøtt og fisk, og mer såkalte lavglykemiske matvarer. Jeg tenkte at å kjøre ketogen kost nå i fire uker vil være en god start, for virkelig snu prosessen, tømme glykogenlagra, og lære kroppen å forbrenne sitt eget fett. Har holdt på i to uker nå, det går brukbart, men har ikke fått det energikicket jeg blei forespeila. Kjøpte for moro skyld en keto-diabur-test på apoteket idag, for å teste ketogeninnholdet i urina. Jeg bånna selvfølgelig skalaen, mer enn 100 mg/dl;-)

Kommentarer takk!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er bare litt skeptisk, jeg, som vanlig...

Hva spiser du av karbohydrater nå da? Det er ganske giftig for kroppen dette her, venn deg til at folk bemerker at du lukter amoniakk (det er sant!).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare litt skeptisk, jeg, som vanlig...

Hva spiser du av karbohydrater nå da? Det er ganske giftig for kroppen dette her, venn deg til at folk bemerker at du lukter amoniakk (det er sant!).

:)

Spiser så å si ikke karbohydrater, det er derfor det kalles ketogen kost. Men hvor i all verden har du det fra at dette er giftig for kroppen? Det er en kjempemisoppfatning:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser så å si ikke karbohydrater, det er derfor det kalles ketogen kost. Men hvor i all verden har du det fra at dette er giftig for kroppen? Det er en kjempemisoppfatning:-)

Det er kjent fra ketogene dietter fra kroppsbygging-/fitness-miljøet. Nedbrytningen av ketogener krever et stoff som er ganske giftig for kroppen. Du kan hindre denne prosessen ved å legge inn litt mer lav-glykemisk mat i kosten. Men tro meg, ammoniakk-lukten kommer :)

Det er ikke farlig med en sånn diett over et begrenset tidsrom, altså. Jeg er bare skeptisk til alle typer matprogram som ikke er lagt opp til at man kan holde på den type kosthold livet ut. Det kan man ikke med ketogene dietter.

Det er ikke for å være gledesdreper, altså, jeg vet hvilken tilfredsstillelse det er å finne en kost som virker, og virker denne dietten for deg nå er det supert. Men du må bryte den en dag...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjent fra ketogene dietter fra kroppsbygging-/fitness-miljøet. Nedbrytningen av ketogener krever et stoff som er ganske giftig for kroppen. Du kan hindre denne prosessen ved å legge inn litt mer lav-glykemisk mat i kosten. Men tro meg, ammoniakk-lukten kommer :)

Det er ikke farlig med en sånn diett over et begrenset tidsrom, altså. Jeg er bare skeptisk til alle typer matprogram som ikke er lagt opp til at man kan holde på den type kosthold livet ut. Det kan man ikke med ketogene dietter.

Det er ikke for å være gledesdreper, altså, jeg vet hvilken tilfredsstillelse det er å finne en kost som virker, og virker denne dietten for deg nå er det supert. Men du må bryte den en dag...

:)

Ketogenlegemene skal ikke brytes ned, de forsvinner ut av kroppen gjennom urina, pusten og huden. Altså trengs det ikke noe "giftig" stoff for å bryte dem ned.

Poenget for meg med denne kosten, er å snu den metabolske prosessen; jeg vil lære kroppen å forbrenne sitt eget fett. Det gjør den nå nemlig, siden den ikke har karbohydrater å hente energi fra. Siden skal jeg prøve å balansere kostholdet, men nå først vil jeg snu den metabolske prosessen skikkelig, kroppens egen fettforbrenning skal komme ordentlig igang. Sånn er det nemlig i vår verden serru, at folk til enhver tid har overfylte glykogenlagre, så kroppen tar all den næring den trenger derfra. Det er ikke bra. Kroppen må også forbrenne sitt eget fett.

Jeg spiser forresten ikke bare kjøtt. Det finnes en del grønnsaker med veldig lavt karboinnhold, de spiser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trodde ketogensk diett var slik noen forsøkte mot epileptiske anfall? Var det ikke en film om det også?

Stemmer det. Ketogen kost brukes også for å dempe epilepsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Ketogen kost brukes også for å dempe epilepsi.

Så rart. Jeg kjenner folk som har hatt barn som har stått på ketogene dietter. De har strevet veldig med det. Opplæring på sykehus i hvordan de skulle gjøre dette, vanskelig å leve med syns mange. Ofte noe man prøver når medisiner ikke virker, men du gjør dette helt frivillig, hvorfor? Hva kan en ketogen diett gjøre for et menneske som ikke har epilepsi?

mvh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketogenlegemene skal ikke brytes ned, de forsvinner ut av kroppen gjennom urina, pusten og huden. Altså trengs det ikke noe "giftig" stoff for å bryte dem ned.

Poenget for meg med denne kosten, er å snu den metabolske prosessen; jeg vil lære kroppen å forbrenne sitt eget fett. Det gjør den nå nemlig, siden den ikke har karbohydrater å hente energi fra. Siden skal jeg prøve å balansere kostholdet, men nå først vil jeg snu den metabolske prosessen skikkelig, kroppens egen fettforbrenning skal komme ordentlig igang. Sånn er det nemlig i vår verden serru, at folk til enhver tid har overfylte glykogenlagre, så kroppen tar all den næring den trenger derfra. Det er ikke bra. Kroppen må også forbrenne sitt eget fett.

Jeg spiser forresten ikke bare kjøtt. Det finnes en del grønnsaker med veldig lavt karboinnhold, de spiser jeg.

Den målingen du tok - viste den at du er i ketose ? Altså at dietten har virket ?

Kan du ikke fortelle noe mer om hva du spiser. Til lunsj feks. ? Hva drikker du ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketogenlegemene skal ikke brytes ned, de forsvinner ut av kroppen gjennom urina, pusten og huden. Altså trengs det ikke noe "giftig" stoff for å bryte dem ned.

Poenget for meg med denne kosten, er å snu den metabolske prosessen; jeg vil lære kroppen å forbrenne sitt eget fett. Det gjør den nå nemlig, siden den ikke har karbohydrater å hente energi fra. Siden skal jeg prøve å balansere kostholdet, men nå først vil jeg snu den metabolske prosessen skikkelig, kroppens egen fettforbrenning skal komme ordentlig igang. Sånn er det nemlig i vår verden serru, at folk til enhver tid har overfylte glykogenlagre, så kroppen tar all den næring den trenger derfra. Det er ikke bra. Kroppen må også forbrenne sitt eget fett.

Jeg spiser forresten ikke bare kjøtt. Det finnes en del grønnsaker med veldig lavt karboinnhold, de spiser jeg.

Du får akkurat den samme prosessen på en annen veldig enkel måte: trening. Da tømmes og fylles glykogenlagrene hurtig, og man kan styre når man har fettforbrenning f.eks.

Å gjøre dette gjennom kosten er faktisk risikabelt. Særlig for psyken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får akkurat den samme prosessen på en annen veldig enkel måte: trening. Da tømmes og fylles glykogenlagrene hurtig, og man kan styre når man har fettforbrenning f.eks.

Å gjøre dette gjennom kosten er faktisk risikabelt. Særlig for psyken :)

Dette veit du tydeligvis lite om, så jeg foreslår at du setter deg inn i teoriene før du begynner å diskutere. Å snu den metabolske prosessen som jeg snakker om, er ikke gjort i løpet av ei treningsøkt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at du tar opp dette nå. Om en uke skal jeg også begynne på ketogen kost i regi av lege, for å få bukt med insulinresistens. Denne fasen skal vare i seksti dager, og etter det skal jeg sakte men sikkert innføre nøye utvalgte karbohydrater til jeg er oppe på et moderat inntak. Er under oppfølging av Fedon Lindbergh, beskrivelse av dietten finner du her; www.ibalanse.no

Veldig spennende å høre om andre som prøver dette!

Forøvrig blir dette kostholdet en varig endring for meg, min tilstand gjør at jeg aldri kan spise wienerbrød, potetgull med dip eller en hel plate Stratos mer........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den målingen du tok - viste den at du er i ketose ? Altså at dietten har virket ?

Kan du ikke fortelle noe mer om hva du spiser. Til lunsj feks. ? Hva drikker du ?

Her er gutten som er i ketose ja. Målinga var ganske klar, bånna som sagt fargeskalaen:-)

Jeg har saksa litt fra et skriv jeg har her:-)

Spis:

-Fet Fisk: Makrell, ansjos, sild, laks, sardiner, ørret, tunfisk, kveite

-Mager fisk: Torsk, sei, hyse, steinbit,

-Kjøtt: rent kjøtt

-Lever: Begrenses grunnet innhold av litt karbo

-Hvite oster

-Egg

-Fett fra meieriprodukter: Smør. NB! fløte og rømme (3%karbo)

-Oljer: Av Linfrø, Oliven, druekjerner, raps, peanøtter, hasselnøtter, valnøtter

-Grønnsaker: Broccoli, løk, hvitløk, agurk, stangselleri, bringebær( Lavkarb)

-Hvete- og riskli(3-12g)

-Krydder: Chilipepper, ingefær, kryddernellik, karve, gurkemeie, oregano, rosmarin, salvie, timian, gressløk, basilikum, estragon, karri,

-Grønn Te

-Søtning: Aspartam, Cyclamat,

Unngå:

-Omega-6 fettsyrer: Maisolje, margariner, sojaolje, solsikkeolje, tistel/safflor-olje, alt hydrogenert fett,

-Sorbitol: Sukkerfri tyggegummi, saft,

-Karbohydrater generellt, blandingsprodukter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant at du tar opp dette nå. Om en uke skal jeg også begynne på ketogen kost i regi av lege, for å få bukt med insulinresistens. Denne fasen skal vare i seksti dager, og etter det skal jeg sakte men sikkert innføre nøye utvalgte karbohydrater til jeg er oppe på et moderat inntak. Er under oppfølging av Fedon Lindbergh, beskrivelse av dietten finner du her; www.ibalanse.no

Veldig spennende å høre om andre som prøver dette!

Forøvrig blir dette kostholdet en varig endring for meg, min tilstand gjør at jeg aldri kan spise wienerbrød, potetgull med dip eller en hel plate Stratos mer........

Jeg har selvfølgelig vært inne på den websida allerede:-) Jeg holder bare på i en måned med den ketogene fasen jeg da, men så har jeg heller ikke noen insulinresistens. Eller, dvs, det har jeg nok sikkert, men det har aldri plaga meg på en sånn måte at jeg har oppsøkt lege på grunn av det. Men faktum er, som du sikkert veit, at mange i dagens samfunn har insulinresistens uten at de er klar over det.

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart. Jeg kjenner folk som har hatt barn som har stått på ketogene dietter. De har strevet veldig med det. Opplæring på sykehus i hvordan de skulle gjøre dette, vanskelig å leve med syns mange. Ofte noe man prøver når medisiner ikke virker, men du gjør dette helt frivillig, hvorfor? Hva kan en ketogen diett gjøre for et menneske som ikke har epilepsi?

mvh,

Hm. Du kan jo kanskje ta deg bryet med å lese de andre svara mine her?:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er gutten som er i ketose ja. Målinga var ganske klar, bånna som sagt fargeskalaen:-)

Jeg har saksa litt fra et skriv jeg har her:-)

Spis:

-Fet Fisk: Makrell, ansjos, sild, laks, sardiner, ørret, tunfisk, kveite

-Mager fisk: Torsk, sei, hyse, steinbit,

-Kjøtt: rent kjøtt

-Lever: Begrenses grunnet innhold av litt karbo

-Hvite oster

-Egg

-Fett fra meieriprodukter: Smør. NB! fløte og rømme (3%karbo)

-Oljer: Av Linfrø, Oliven, druekjerner, raps, peanøtter, hasselnøtter, valnøtter

-Grønnsaker: Broccoli, løk, hvitløk, agurk, stangselleri, bringebær( Lavkarb)

-Hvete- og riskli(3-12g)

-Krydder: Chilipepper, ingefær, kryddernellik, karve, gurkemeie, oregano, rosmarin, salvie, timian, gressløk, basilikum, estragon, karri,

-Grønn Te

-Søtning: Aspartam, Cyclamat,

Unngå:

-Omega-6 fettsyrer: Maisolje, margariner, sojaolje, solsikkeolje, tistel/safflor-olje, alt hydrogenert fett,

-Sorbitol: Sukkerfri tyggegummi, saft,

-Karbohydrater generellt, blandingsprodukter

Mulig du har nevnt det men har du gått ned i vekt ?

Trener du ved sien av ? Man skal vel være litt forsiktig - hvertfall med hard trening i denen fasen tror jeg? Det har jeg vel også hørt (tror jeg) at man kan bli slapp til å begynne med.

Jeg har prøvd å kutte ned på karbohydratinnholdet selv - men synes det er vanskelig å være konsekvent. Er litt usikker på hva virkningen blir hvis man aldri kommer ned i 'ketosefasen'.

Det verste er jo å holde seg helt unna alkohol - gjør du det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har nevnt det men har du gått ned i vekt ?

Trener du ved sien av ? Man skal vel være litt forsiktig - hvertfall med hard trening i denen fasen tror jeg? Det har jeg vel også hørt (tror jeg) at man kan bli slapp til å begynne med.

Jeg har prøvd å kutte ned på karbohydratinnholdet selv - men synes det er vanskelig å være konsekvent. Er litt usikker på hva virkningen blir hvis man aldri kommer ned i 'ketosefasen'.

Det verste er jo å holde seg helt unna alkohol - gjør du det ?

Jeg har gått ned fem kilo, men da har jeg vel og merke ikke satt begrensninger i forhold til mengde. Hadde jeg gjort det så er detrett og slett en helt utrulig rå slankekur. Fettet renner av, påstås det:-)I tillegg trener jeg en god del, sykler, men må komme igang med styrke også. Det stemmer at hard utholdenhetstrening ikke er tingen. Jeg har rett og slett måttet finne meg i å sykle i ganske rolig tempo.

Du kommer automatisk i den ketogene fasen ved å spise riktig mat:-)

Alkohol er ikke noe problem for meg. Bortsett fra når jeg drikker det... Men en bør holde seg unna det ja.

Ketogenlegemene har dessuten den virkning på hjernen at du etterhvert vil føle deg mye piggere. De fungerer også som kraftige appetitthemmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette veit du tydeligvis lite om, så jeg foreslår at du setter deg inn i teoriene før du begynner å diskutere. Å snu den metabolske prosessen som jeg snakker om, er ikke gjort i løpet av ei treningsøkt:-)

Tror du også bør lese litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette veit du tydeligvis lite om, så jeg foreslår at du setter deg inn i teoriene før du begynner å diskutere. Å snu den metabolske prosessen som jeg snakker om, er ikke gjort i løpet av ei treningsøkt:-)

Du ba om kommentarer. Jeg gidder ikke gjenta meg selv, men jeg ville lest litt om motargumentene hvis jeg var deg. Hva med det katabole stadiet? Og Dr. Atkins sier selv at når man slutter med dietten kommer vekten tilbake.

Dette er noe helt annet enn å bygge opp et kosthold på lav GI f.eks, som er en sikker måte å stabilisere blodsukkeret på, med alle de fordelene det medfører.

Jeg snakket ikke om én enkelt treningsøkt. Men om du vil tømme glykogenlagrene og reversere prosessen med fettforbrenning og fettinnlagring -så er det faktisk mye sikrere, og mye mer effektiv enn denne dietten. Og mye enklere.

http://www.thedietchannel.com/atkins.htm

http://www.hcrc.org/faqs/ketogen.html

http://www.weightlosslab.com/Atkinsdiet.htm

http://www.betterbar.com/hiddendangers.html

http://www.weight-dieting.org/atkins.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjent fra ketogene dietter fra kroppsbygging-/fitness-miljøet. Nedbrytningen av ketogener krever et stoff som er ganske giftig for kroppen. Du kan hindre denne prosessen ved å legge inn litt mer lav-glykemisk mat i kosten. Men tro meg, ammoniakk-lukten kommer :)

Det er ikke farlig med en sånn diett over et begrenset tidsrom, altså. Jeg er bare skeptisk til alle typer matprogram som ikke er lagt opp til at man kan holde på den type kosthold livet ut. Det kan man ikke med ketogene dietter.

Det er ikke for å være gledesdreper, altså, jeg vet hvilken tilfredsstillelse det er å finne en kost som virker, og virker denne dietten for deg nå er det supert. Men du må bryte den en dag...

:)

Det lukter forresten ikke amoniakk, det lukter aceton. Dvs som neglelakkfjerner:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...