Gå til innhold

Uhell etter måneder tørr om natten

Anbefalte innlegg

Nå er ikke problemet vårt av de mest alvorlige, men jeg tenkte nå likevel jeg kunne høre litt med dere som har litt erfaring på området.

Sønnen min er fire år, og sluttet med bleie om natten i begynnelsen av juni. Han sa selv fra om at han ikke ville ha bleie på, og det gikk kjempefint fra første natt (vi tok ham på toalettet før vi gikk og la oss).

Etter en stund sov han hele natten, fortsatt uten uhell, men så hadde han ett uhell - som gjorde at vi igjen tok ham på toalettet seint på kvelden.

Men nå har han tisset i sengen tre netter på rad. Ingen stor krise - og det kan jo være at det blir med de tre nettene, men ....

Hjelper det å ikke la ham drikke etter et visst klokkeslett? Kan det være at den synkende temperaturen gjør at han svetter mindre og har mer urin? Bør vi sette vekkeklokken på å ta ham på toalettet om natten?

Eller skal vi kjøpe tisselaken og bare la det stå sin prøve?

Hvor mange ganger må han tisse seg ut for at vi har et reelt problem?

Mye forvirring fra en mor uten stor kompetanse på feltet.

Fortsetter under...

Er han tørst bør han få litt å drikke, så sant det han ikke "bælmer" masse.

Tror ikke lavere temperaturer og mindre svetting har noen betydning, det er heller det at han i starten kanskje ikke sov så tungt fordi han i underbevistheten var klar over at han sov uten bleie. Etterhvert som det gikk bra slappet han mere av, sover tyngre igjen slik at hjernen ikke registrerer signalene fra blæren om at den må tømmes slik at han våkner.

Jeg syns ikke dere skal vekke han for å ta han med på do før dere legger dere. For det første trenger han å få hvile uavbrutt, for det andre skal jo blærene trenes opp til å holde på urinen hele natten, og ikke læres opp til å bli tømt underveis. Dere holder sengen tørr på denne måten, men gutten er ikke "tørr" av den grunn.

Dere har et problem fordi gutten deres ikke vil ha bleie på seg lengre. Han er bare 4 år så enda er han alt for liten til at dere kan fastslå at han er sengevæter, noe man gjør etter at barnet har fylt 5 år, frem til det er det faktisk normalt at barna tisser i sengen. Og det er slettes ikke unormalt at noen barn begynner å tisse på seg igjen etter å ha vært tørr en stund. Så enten får dere vaske sengetøy, kjøpe tisselaken eller overtale at han til at det beste er at han sover med nattbleie en stund til dersom de siste uhellene ikke er av forbigående karakter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...