Gå til innhold

såre brystvorter og trøske


Lindamor

Anbefalte innlegg

Nå trenger jeg desperat hjelp eller så kommer jeg til å kutte ut hele amingen. Helt siden Sandra ble født (9 august) har jeg slitet med såre pupper. Allerede på sykehuset var det så sårt at det blødde når jeg ammet. Heldigvis er det skjelden at jeg er sår på begge brystvortene samtidig. Akurrat nå er den venstre brystvorten så sår at jeg ikke klarer å amme på den siden lenger. Det er nesten ikke melk der heller siden jeg ikke orker at hun ligger å suger. Jeg har store åpne sår og det blør. Jeg pumper puppen ca 2-3 ganger dagen. Jeg vil gjerne fortsette å amme etter at det har grodd. Pappa, jeg og storebror har alle astma og allergi, jeg vil derfor amme lengst mulig. Jeg har prøvd skjold og diverse kremer uten hell.

Vi har også problem med trøske. Det begynte da Sandra var 2 uker gammel og vi blir ikke kvitt det. Jeg tror jeg har prøvd alt. Mycostin mikstur i hennes mun og på brystvortene mine, canesten kur på meg, nykokte smokker flere ganger daglig, ny smokk hver dag, engangs ammeinnlegg, canesten krem på brystvortene. Ingenting hjelper. Det mest effektive har vært å ta en klut og dra over der hvor trøsken sitter. Etter å ha gjort det i noen dager har ikke Sandra noe synlig trøske. Når den kommer tilbake har jeg gjort det samme igjen. Men jeg har i tilegg til å ha sår på brystvortenem, symptomer på trøske, vondt mellom amming osv. Jeg har et hvitt belegg på tuppen av brystvortene men det er vel trøske?

Nå får Sandra suge på den høyre puppen og får morsmelkerstatning etterpå. Hun har en vektøkning på ca 150 g i uka den siste måneden. Hvor mye erstatning trenger hun? Hun drikker som regel ca 50 ml, noen få ganger opp til 100 ml melk.Hun er 10 uker idag. Hun veide 2810 da hun ble født og igår veide hun 4850. Hun økte bedre i vekt i begynellsen, da lå det på 200-250 g i uken. Håper at noen har noe tips til hva jeg kan gjøre for jeg blir desperat snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Lindamor.

Utrolig at du fortsatt holder ut å amme.Du skriver ingenting om hvor du har fått hjelp eller hvem følger deg opp. Anbefaler deg å ta kontakt med en ammepoliklinikk om det finnes en der du bor. Vedrørende sårheten så er det noe som ikke stemmer siden det høres ut som om det ikke gror. Er det tatt melkeprøve og sårprøve til bakteriologisk dyrkning? Om ikke så gjør det snarest, da bakterier er ofte årsak til at sårhet ikke blir bedre i de første ukene etter fødsel. Det er ikke uvanlig å både ha sopp og bakterieinfeksjon. Er det ikke tatt prøver og du får gjort dette så be legen ringe etter prøvesvaret slik at du snarest kan få riktig behandling om det er det du trenger. Vedrørende trøske så sier du ikke hvor ofte eller lenge du er blitt behandlet. Du bør smøre deg etter hver amming, men max 8 ganger i døgnet og i minst 14 dager. Vedrørende pumping så er det ofte at den oppretholder sårheten fordi brystknoppen blir dratt frem og tilbake. Kan du håndmelke er det mer skånsomt.Blir du kvitt sårheten kan det gå helt fint å øke melkeproduksjonen igjen. Vektøkningen høres fin ut. La henne selv regulere hvor mye hun vil ta. Jeg tror det er viktig å prioritere å finne ut av hva som er årsak til sårheten og senere kan du arbeide med å øke melkemengden.

Lykke til.Håper at det snart kommer bedre tider for deg.

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...