Gå til innhold

Er du en bitter kjerring?

Anbefalte innlegg

Gjest Mamman til to

Jeg vil først begynne dette innlegget med å si at det jeg må kommer til å skrive, ikke er ment som en pepret moralpreken.

Jeg ser det er endel ungdom som har skrevet inn her og klaget over botilstand og forhold til foreldre. Må først si meg enige med enkelte av dem. Dette er da heller ikke grunnen til innlegget mitt.

Det jeg har merket meg her inne, er at eldre kvinner ofte håner og skjeller ut yngre mennesker som forventer å bo hjemme gratis eller å få lommepenger av foreldrene. Hvorfor gjør dere det? Er dere misunnelige på alt det ungdom får gratis i dag? Forstår dere ikke at alt er mye dyrere nå enn da vi var unge? De fleste unge bruker ikke penger kun på fest og fyll. De fleste jeg kjenner, bruker penger til mobilregning, transport og andre generelle ting. Selvsagt fester ungdommen. Det skal de da selvsagt få lov til, så lenge ikke alle pengene forsvinner på det.

I dag er det veldig vanlig at foreldre gir ungene sine mye gratis, helt til de har blitt godt over myndighetsalder. Selv gir jeg datteren min på 22 og sønnen på 24 penger når jeg vet de sitter med rusket i lommeboka. De bodde begge hjemme til de fylte 22, og betalte ingenting hjemme. Dette krevde jeg ikke, da jeg visste at de sparte til egen bolig og utdannelse. De betalte selvsagt for egen internettregning, og telefonregningen delte vi mellom. Jeg merket at mange av mine venninner gav uttrykk for sin misnøye da de fikk vite at mine barn levde gratis hjemme, men jeg syntes at dette bare var rett og rimelig. Jeg vet selv hvor dyrt det er å være ung, man vil jo være med på det som skjer.

Er det kanskje derfor mange eldre kvinner irriterer seg over at unge i dag får så mye og, i følge dem, gir så lite? Er det fordi dere selv flyttet tidlig hjemmefra og ikke fikk noe gratis? Er det fordi dere synes det er urettferdig at unge i dag er så bortskjemte, når dere selv fikk så lite?

Unner dere ikke de unge å få det bedre enn dere selv hadde det til å begynne med?

Leser også at mange av dere påskylder mangelen på ansvar, og at de unge selvsagt skal betale selv for å lære at ting koster. Ja, selvsagt koster det å leve. Men hvorfor skal de måtte begynne å betale tidligere enn nødvendig? Dersom mor og far har orden på økonomien, burde de heller la barna få ha pengene til egne utgifter og la de vente på slike utgifter til de har råd til å flytte ut.

Er du en bitter kjerring? Klager du over dagens ungdom og deres standard fordi du selv har blitt eldre? Mener du at ungdom skal ha dårlig økonomi, fordi du selv hadde det som ung?

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70275-er-du-en-bitter-kjerring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Jeg er selv 18 år gammel og går nå siste året på videregående. Har to eldre brødre, som flyttet ut da de var rundt 20 år begge to. Foreldrene mine har ganske god økonomi, så vi barna (spesielt meg, siden jeg er minst og jente..vi trenger jo som kjent nye sko hver måned) har alltid fått rikelig med lommepenger og andre ting. Nå har jeg begynt å jobbe i en butikk, jobber omtrent to ganger i uka og får vel utbetalt rundt 4500 kr i måneden (+/-). I tillegg til dette får jeg lommepenger av foreldrene mine, som jeg bruker til alt det jeg trenger i løpet av en måned (mobilregning, klær, hygieneartikler, kino, konserter, byturer, mat når jeg er ute osv). Utenom dette får jeg penger innimellom, f.eks. hvis jeg skal på ferie, til skoleting (bøker, skrivesaker, klasseturer, klassefester), eller hvis jeg skal ha noe klær/sko som er dyrt eller noe som jeg trenger. Foreldrene mine har aldri krevd penger av brødrene mine, og pappa har sagt at jeg skal da slippe å betale for å bo hjemme, ungdommen idag får tidsnok oppleve pengenød, så dyrt som det er å etablere seg og skaffe seg hjem nå i disse dager. Så derfor vil mamma og pappa heller at jeg skal spare penger til jeg skal flytte hjemmefra, som da mest sannsynlig er om 1-2 år. Pengene jeg tjener på å jobbe sparer jeg mesteparten av, slik at bare skal klare meg på det jeg får av foreldrene mine iløpet av måneden. Så de gir meg altså lommepenger slik at jeg kan spare lønningene mine til jeg flytter for meg selv. Slik hadde også brødrene mine det, og vi er alle fornøyde med denne ordningen. Tenk å ha 50 000 i startkapital når du flytter da!

Jeg synes igrunnen det er litt teit å kreve at ungdom skal betale for seg med en gang de får en jobb, det er mye bedre å heller la de få spare til de skal stå på egne ben (så lenge foreldrene har midler til det såklart). Har foreldrene kjempedårlig råd er det jo bare rett og rimelig at barna kan handle inn litt mat og slikt i ny og ne, men ellers synes jeg heller at foreldrene skal oppfordre barna sine til å spare pengene de tjener.

Synes jeg!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...