Gå til innhold

Går for mye på toalettet

Anbefalte innlegg

Siden jeg ble født har jeg alltid måtte gå på toalettet for å tisse om natten. Jeg måtte gå med bleie om natten til jeg var 7 år gammel. Ettersom jeg ble eldre har dette plaget meg mer og mer. Jeg sover vel toppen 4 timer av gangen før jeg våkner opp og må på toalettet forå tisse. Og jeg kan gå opp til 5 ganger før jeg sovner. Har vært hos forskjellige leger, men ikke fått hjelp så langt. Min teori er at det er for liten plass i forhold til andre kvinner, derfor må jeg tisse oftere enn andre.

Kan du hjelpe meg?

Jeg kan våkne opp og føler at jeg må skikkelig tisse, men egentlig er det bare noen dråper. Andre ganger er det mye. Har prøvd å bare å fortsette å sove uten å gå på do, men da bare drømmer jeg at jeg må tisse, og våkner fort opp igjen. Dette er et utrolig stort problem for meg. har også problemer med å sove med andre folk i samme rom som jeg ikke har sovet med før, fordi jeg er flau rett og slett, og da sover jeg ikke i det hele tatt.

Har du noen råd? Værsåsnill og svar på dette.

Med vennlig hilsen

Sølvi Anita Dando

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70360-g%C3%A5r-for-mye-p%C3%A5-toalettet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til Sølvi Anita Dando

Det høres slitsomt ut slik som du har det.Du sier ingen ting om hvordan dette er på dagtid. Dersom du har en liten blære så vil nok det også prege hverdagen din med at du går ofte på toalettet. Dersom det kun er natten som er et problem kan du evt.snakke med legen om du kan prøve Minirin. Det er et medikament som skal redusere urinproduksjonen på natten.Om det også er hyppig vannlating på dagtid så kan det vare hjelp i et medikament som heter Detrusitol.Men aller helst bør du få en time hos uroterapeut om det finnes der du bor. Der kan du få litt hjelp til å se på dovanene på dagtid. Det kan være aktuellt å prøve blæretrening på dagtid, dvs gå på toalettet med jevne mellomrom etter klokken.Dette kan gi gevinst på natten.Selvsagt er det også viktig at du ikke drikker mye på kvelden. Du bør begrense mest mulig etter kl 18.Håper noe av dette kan hjelpe deg. Lykke til videre

Jeg har hatt nervøs blære i 20 år, og tisser 90 % av alle netter, gjerne flere ganger.

Jeg trener opp blæra mi når jeg skal være hjemme en hel dag uten noe bestemt å gjøre. Da drikker jeg mye og jevnt, og når jeg må tisse holder jeg meg så lenge som mulig. Synes det hjelper.

NÅr jeg vet at det er en do i nærheten holder jeg meg så lenge jeg kan, hvis jeg er langt unna en do, eller usikker på hvor den er , drikker jeg nesten ingenting.

Men: jeg har MS, og da er dette et vanlig problem - men det lar seg "trene" opp etter min erfaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...