Gå til innhold

Godkjenning ved psykiske problemer

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg håper at noen med erfaring vil ta seg tid til å svare litt her :)

Jeg har forventnings angst. Dette vil for meg si: Jeg gruer meg ofte til ting som skal skje. Feks.: Store sammenkommster, der jeg ikke kjenner noen. Tannlege:) arbeid, hvor jeg har dårlig kontakt med de andre som jobber der. Jeg kaster opp før slike (skumle) ting. Og har rett og slett hundre sommerfugler i magen. Svært ubehagelig med andre ord! Jeg har vært sykemeldt, gått på rehabilitering to år og skal nå på yrkesrettet attføring. Har også gått hos psykolog. Ingen medisiner.

Jeg vil beskrive meg selv som frisk nå. Er ellers svært normal :) Mannen min er frisk.

Mitt store spørsmål er selvfølgelig: Hvordan blir dette vurdert? Jeg skjønner selvfølgelig at det bare blir gjetting fra deres side. Det jeg håper er at noen i lignende situasjon vil fortelle om godkjenning eller avslag.

Jeg ønsker å forberede meg på hva vi kan forvente.

Håper på svar da! Både fra friske og litt mindre friske :)

Hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70467-godkjenning-ved-psykiske-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er umulig for oss å si om du vil bli godkjent.Det jeg synes du skal sette deg ned og gjøre, er å gå gjennom i hodet ditt en rekke problemstillinger når det gjelder adopsjon/ det å ha barn.

F.eks. hvordan vil du med din angst takle hjemmebesøkene? Hvordan vil du takle hentereisen til et fremmed land? Hvordan vil du takle det dersom du får et barn som avviser deg til å begynne med? Som hyler på flyet? Dersom du får et barn med problemer, hvordan vil du takle å stå på overfor hjelpeapparatet for å sikre at barnet ditt får den hjelp det har krav på? Hvordan vil du takle foreldremøter? osv.

Dersom du kjenner at du får angst og må kaste opp bare med tanken på mange av disse situasjonene er du kanskje ikke helt klar enda for å søke om adopsjon. I utgangspunktet synes jeg det er mer krevende å ha barn enn å gå på jobb, så dersom angsten din gjør at du ikke fungerer på jobb er jeg redd du vil synes det er forferdelig krevende å ha barn.

Men bruk tid på å tenke gjennom selv hva du tror du kan klare. Dersom du ikke liker å bli lagt merke til må du også være klar over at vi som har adoptert er veldig synlige. Vi blir lagt merke til overalt når vi er ute med barna våre, selv om vi selv synes vi er en helt vanlig familie.

Jeg har ingen erfaringer å dele med deg. Jeg vil bare anbefale deg å se på innlegget 30.aug fra lykkelig mamma som heter Vår historie. Kanskje du kan få noen gode tips der, ev. få kontakt med henne via mail. Lykke til !!!

Ofte kan slik forventningsangst behandles av psykolog / psykiater. Såkalte lykkepiller kan hjelpe endel for en periode og kanskje gi nyttig læring som gjør at en slipper å bruke slik medisin videre. Men det må brukes minst 1 år i mange tilfeller. Det optimale tror jeg ville være om du hadde vellykket behandling bak deg og kunne vise til at det nå går bra. jeg synes det du beskriver høres ut som sosial fobi og det er øket bevissthet om dette og behandlingsmuligheter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...