Gå til innhold

Slutte med totten

Anbefalte innlegg

Gjest kinamamsen

Dette burde jeg vel egentlig lagt inn på forum Småbarnsforeldre, men siden jeg liker meg så godt her og får så gode svar her så tar jeg spørsmålene mine her; som vanlig.

Jeg har en liten stor jente som akkurat har begynt i

1. klasse. Det har gått kjempefint og hun er en veldig flink og ivrig elev. Vi har bare et lite problem og det er at hun fremdeles tyr til totten når hun er sliten og skal kose seg litt, kjører bil og når hun skal sove. Hun sier selv at hun ikke bruker totten på skolen, men uansett så er det på tide å slutte med den nå. Hva gjør jeg ? Jeg har prøvd å snakke med henne og hun er helt enig med meg i at det er på tide å kutte ut totten; MEN hun er så glad i den, så det er veldig vanskelig.

Noen her med erfaring og gode råd ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70536-slutte-med-totten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :-)

Jeg burde vel ikke svare på dette, siden jeg egentlig ikke har noen gode råd. Men - du fikk meg til å tenke tilbake til barndommen! Dette blir vel en slags motsatt trøst, men jeg var langt over 12 år før jeg klarte å kvitte meg med totten. Og det med bilkjøring er veldig velkjent. Jeg fikk "kjeft" av mamma og pappa, så da vi kjørte lange bilturer så tok jeg jakken min over hodet og lot som om jeg ville ha fred, og så tok jeg totten...

Men - det jeg vil si er at det er veldig mange som har problemer med å slutte med totten, og det er jo ikke så rart: Den er jo der, ganske tilgjengelig, og en kan ikke sende den til Kaptein Sabeltann heller :-)

Du skal se at det går seg til snart. Jeg var ganske ektrem, så datteren din gir seg nok etter en stund, men det trengs litt tilvenning først!

Sympatihilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70536-slutte-med-totten/#findComment-340019
Del på andre sider

Hei :-)

Jeg burde vel ikke svare på dette, siden jeg egentlig ikke har noen gode råd. Men - du fikk meg til å tenke tilbake til barndommen! Dette blir vel en slags motsatt trøst, men jeg var langt over 12 år før jeg klarte å kvitte meg med totten. Og det med bilkjøring er veldig velkjent. Jeg fikk "kjeft" av mamma og pappa, så da vi kjørte lange bilturer så tok jeg jakken min over hodet og lot som om jeg ville ha fred, og så tok jeg totten...

Men - det jeg vil si er at det er veldig mange som har problemer med å slutte med totten, og det er jo ikke så rart: Den er jo der, ganske tilgjengelig, og en kan ikke sende den til Kaptein Sabeltann heller :-)

Du skal se at det går seg til snart. Jeg var ganske ektrem, så datteren din gir seg nok etter en stund, men det trengs litt tilvenning først!

Sympatihilsen fra

Du kan smøre på "gonegl" slik middel som brukes for å slutte å bite negler. men siden du spør. Jeg kjenner mange som tyr til totten langt ut i skolealder og noen slutter ikke før de begynner å sove borte hos venner,(for da er det jo flaut) . så når dere har snakket nok om det så kan det hende at hun klarer å slutte omsider. Tenk på dem som røyker, det er ikke lett å slutte med det heller. og totten har vært god å ha hele livet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70536-slutte-med-totten/#findComment-340671
Del på andre sider

Gjest kinamamsen

Jeg har fått noe å tenke på. Jeg maser ikke så mye med det enda, men jeg ville bli glad hvis hun sluttet med det både for tommelen sin skyld og for de nye tennene som etterhvert kommer. I kveld forslo hun selv å sette plaster på tomlene så de ikke skulle bli så gode å suge på. Da var det imidlertid ikke lett å få sove. Det var noe som manglet. Det var ikke nok bare med den slitne "vovva'n" å kose seg med. Hun er på glid og har nok litt (ikke mye !) lyst til å slutte selv også. Vi har også fristet med at hun skal få noen hun ønsker seg, så det er nok med på å gjøre det viktigere for henne å å klare å slutte.

Håper det ordner seg - og det gjør det sikkert etterhvert - som alt annet.

Takk !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/70536-slutte-med-totten/#findComment-341226
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...