Gjest Lirisam Skrevet 4. september 2002 Del Skrevet 4. september 2002 Hei alle med et barn for lite. Jeg har vært her inne endel og lest innlegg en stund. Har selv misten datteren min. dette skjedde i desember 2001. Det var morkakesvikt i slutten av svangerskapet som var årsaken. Det jeg nå lurer på er hvordan oppfølgingen er i et nyt svangerskap. Er 11 uker på vei igjen og jeg merker at dette kan bli tøft. Tar i mot svar med takk... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70909-er-gravid-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Iroe Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Hei Lirisam Gratulerer med graviditeten!! Forstår godt at du trenger ekstra oppfølging i dette svangerskapet og det har du krav på også. Snakk med lege/jordmor om henvisning til gynekolog for å få tidlig ultralyd. Videre er det også mulig du kan få en time eller flere på Rikshospitalet for å følges opp under dette svangerkskapet. Tror også du kan søke fødeplass på Rikshospitalet og evt legges inn til observasjon der noen uker før termin. Selv om alt ser bra ut så vil du naturlig være engstelig og det skal helsepersonell ta hensyn til. Det gjør de for meg, og jeg vet det gjøres for andre som er gravide etter å ha mistet barn. Jeg selv fikk en gutt i januar i år med hjeretefeil som døde etter 14 timer. Er nå gravid igjen i uke 23 og følges opp hyppig hos jordmor, gynekolog og på Rikshospitalet selv om alt ser bra ut. Hvis ikke du blir tilbudt ekstra oppfølgning må du kreve det! Det er viktig for deg og din partner å bli tatt på alvor når det gjelder engstelsen rundt dette nye barnet. Lykke til. Hilsen Ingrid 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70909-er-gravid-igjen/#findComment-343247 Del på andre sider Flere delingsvalg…
totning Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Jeg ble gravid bare 2,5 mnd etter dødfødsel. Jeg merket også at det ville bli et tøft svangerskap, men jeg har en veldig grei og forståelsesfull fastlege som tok meg på alvor. Jeg kuttet ut jordmor, og hadde kun kontroller hos fastlege og direkte på fødeavdelingen. Jeg hadde første ultralyd i uke 12. deretter hadde jeg ultralyd hver mnd, og vanlig konsultasjon med lege hver mnd. Det vil si at jeg var til kontroll ca. hver 14. dag. Jeg hadde også tilbud om å henvende meg direkte til føden, om det var noe jeg lurte på. Helt enestående folk som jobber der. Jeg fikk altså mye tilbud om undersøkelser, noe jeg hadde brukt for. jeg trengte å høre at alt var bra med den lille. Mitt tips til deg: ta kontakt med fødeavdelingen der du skal føde barnet ditt. LYKKE TIL. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70909-er-gravid-igjen/#findComment-343398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Julianes mamma Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Gratulerer med graviditeten. Ja, det er tøft når man blir gravid igjen etter å ha mistet et barn. Mistet den ene sv mine tvillinger og ble gravid igjen 11 mnd. etter fødselen. Seksjonsoverlegen ved sykehuset jeg gikk til i sist svangerskap ba meg kontakte henne ved en evnt. ny graviditet. Jeg har gått jevnlig til ul-kontroller der siden uke 8. Nå er jeg i uke 27 og tar ul hver 14.dag og går til min jordmor hver 14. dag. Det blir litt hyppige kontroller, men det er det jeg trenger. Likesom det er godt å få hyppige ul'er, betyr det like mye å få forståelse fra lege/jordmor for at dette har vær tøft og er et tøft svangerskap. Og det gjør jeg. Lykke til videre. hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70909-er-gravid-igjen/#findComment-344417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemamma Skrevet 6. september 2002 Del Skrevet 6. september 2002 Lykke til med graviditeten! Hadde selv morkakesvikt i november i 99 og mistet ei søt lita datter i uke 27. Nu har jeg en velskapt gutt på 10 måneder og det er bare så deilig. Under hele graviditeten fikk jeg UL hver 14 dag, og tett oppfølging av lege og jordmor. En gang jeg hadde spor av blod fikk jeg registrering på fødestuen øyeblikkelig. Husker det var 25 august i fjor for alle kikket på bryllup. Så tette kontroller og mulighet til å ringe føden hele døgnet hjalp. For det er en eneste lang spenning å gå gravid etter å ha mistet. Og jeg visste det på forhånd. (Fikk gode råd her på DOL) Det som er viktig er at man selv må si i fra at man trenger nær oppfølging, sånt skjer ikke altid automatisk. Så lykke til, og ikke vær redd for å bruke oss her på DOL. Merete Http://home.c2i.net/mbolstad 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70909-er-gravid-igjen/#findComment-345942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fie Skrevet 9. september 2002 Del Skrevet 9. september 2002 Hei Lirisam Gratulerer med graviditeten!! Forstår godt at du trenger ekstra oppfølging i dette svangerskapet og det har du krav på også. Snakk med lege/jordmor om henvisning til gynekolog for å få tidlig ultralyd. Videre er det også mulig du kan få en time eller flere på Rikshospitalet for å følges opp under dette svangerkskapet. Tror også du kan søke fødeplass på Rikshospitalet og evt legges inn til observasjon der noen uker før termin. Selv om alt ser bra ut så vil du naturlig være engstelig og det skal helsepersonell ta hensyn til. Det gjør de for meg, og jeg vet det gjøres for andre som er gravide etter å ha mistet barn. Jeg selv fikk en gutt i januar i år med hjeretefeil som døde etter 14 timer. Er nå gravid igjen i uke 23 og følges opp hyppig hos jordmor, gynekolog og på Rikshospitalet selv om alt ser bra ut. Hvis ikke du blir tilbudt ekstra oppfølgning må du kreve det! Det er viktig for deg og din partner å bli tatt på alvor når det gjelder engstelsen rundt dette nye barnet. Lykke til. Hilsen Ingrid Hei, og gratulerer!!! Jeg fødte en pike i april i år etter å ha mistet en pike i sept. 2000. Jeg fikk også hyppigere kontroller under svangerskapet med løfte om at jeg kunne komme for å høre hjertet når jeg trengte det. Det var veldig viktig for meg frem til jeg i noen uker over halvveis kunne kontrollere med spark om den lille hadde det bra der inne. Jeg gikk også til GAIA samtaler ved Ullevål sykehus, og det var en stor støtte. I tillegg til redsel for at det skulle gå galt igjen slet jeg med å tørre å tro at jeg faktisk kunne riskere å få et friskt barn Og hadde problemer med å forholde meg til alt sammen. Når jeg var til til Gaia-samtale fikk jeg smatidig høre at babyen hadde det bra. Det ER tøft, men dette vil dere klare sammen, du og babyen din Lykke til! Mange klemmer fra Fie 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70909-er-gravid-igjen/#findComment-348720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
numme Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Etter vi mistet ble vi lovt at i neste svangerskap ville alle dørene stå oppe for oss. Vel, dette opplevde ikke vi. Måtte kjempe oss til det meste ved sykehuset. Vi gadd ikke mer og begynte hos en privatpraktiserende gynekolog. Dette fungerer kjempe fint og vi har istede for ulik lege hver kontroll, nå en vi forholder oss til som vet alt. Trenger ikke å måtte fortelle alt det vonde om og om igjen. Mitt råd er å prate med egen lege om hva du kan forvente deg av ekstra oppfølging, fungerer det med sykehus så er alt helt topp. Hvis ikke krev et alternativ. Du har krav på ekstra oppfølging og ultralyd, bare ikke gi opp. Ønsker deg all mulig lykke videre med den lille i magen. Mange klemmer og gode tanker fra Katrine ( 21 uker på vei ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/70909-er-gravid-igjen/#findComment-351697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.