Gå til innhold

Tips til kvelds-rett?

Anbefalte innlegg

Gjest Lillianne
Skrevet

I kveld får jeg en kammerat(som jeg har litt på gang med) på besøk ganske sent - rundt 22.00

Han har sagt jeg ikke får lov til å lage noe middag og slikt, for han har spist før han kommer. Men noe må jeg jo finne på.

Noen som har tips om noen kvelds-retter jeg kan servere? IKKE for vanskelig å lage?

Tar i mot alle tips, alt fra kaker til noe annet :-)

Fortsetter under...

Skrevet

Da må jeg bare få anbefale min Quiche Lorraine, den er veldig god.

Bland 200 g hvetemel og 1 ts bakepulver i en bolle. Smuldre inn 100 g mykt margarin. Rør dette sammen med 1 eggeplomme og 1-5 ss melk (du ser når deigen kommer sammen). Kjevle deigen ut til den passer i en paiform og prikk bunnen med en gaffel.

Jeg bruker 2 pakker hamburgerrygg skåret i små terninger som fyll, men du kan selvsagt bruke vanlig skinke. Ikke bruk bacon eller noe annet som er for salt, quiche skal være delikat. Uansett, skinkebitene has over i formen.

Bland sammen 6 hele egg og en eggehvite, 6 dl kremfløte, 1 1/4 ts salt, _litt_ pepper og visp dette lett sammen før du heller det over i formen. Pass på at skinkebitene ikke flyter opp. Quichen stekes ved 225-250 grader i 40-50 minutter, du må sannsynligvis legge et ark folie over etter ca 10 minutter, når den er gylden/lysebrun i fargen.

Om du vil lage den rett før han kommer og servere den varm, eller lage den tidlig og servere kald er akkurat det samme. Personlig foretrekker jeg den lunken, kanskje med en salat til.

Skrevet

Gambas pil-pil.

Ta to små ildfaste former.

Hell oppi 3-4 ss. olivenolje, hvitløk som du skjærer i tynne skiver (2 fedd pr. form ca.) chili som du skjærer i tynne skiver, litt sitronsaft, kruspersille og 6-8 reker eller 4-6 scampi.

Pass på at alt har litt olje rundt seg.

Sett i varm ovn (225-250 grader) i 10- 15 minutter (det skal koke og putre) og server med fersk loff.

Kjempeenkelt og kjempegodt og ikke akkurat middag, men en enkel rett.

Skrevet

Du har jo blitt tipset om ost og kjeks, det er jo greit.

Jeg vil foreslå Bruchetta (uttales brosketta, om du lurer *s*), ta f.eks halstekte baguetter som du deler i skiver og rister i ovnen.

Min favoritt er; basilikum, tomater, hvitløk, evt. rød løk og olivenolje, det må være skikkelig god olivenolje. Skjør tomater i biter, knus og finhakk hvitløken, riv eller hakk basilikummen, finhakk løk, bland alt sammen med god olivenolje, la stå litt, ha på litt salt og pepper. Server ett par Bruschetta og ha på nok tomat/basilika salsa til det velter litt utover og tynne skiver av fersk parmesan på toppen. Mmmmm!

• 1 år senere...
Skrevet

Da må jeg bare få anbefale min Quiche Lorraine, den er veldig god.

Bland 200 g hvetemel og 1 ts bakepulver i en bolle. Smuldre inn 100 g mykt margarin. Rør dette sammen med 1 eggeplomme og 1-5 ss melk (du ser når deigen kommer sammen). Kjevle deigen ut til den passer i en paiform og prikk bunnen med en gaffel.

Jeg bruker 2 pakker hamburgerrygg skåret i små terninger som fyll, men du kan selvsagt bruke vanlig skinke. Ikke bruk bacon eller noe annet som er for salt, quiche skal være delikat. Uansett, skinkebitene has over i formen.

Bland sammen 6 hele egg og en eggehvite, 6 dl kremfløte, 1 1/4 ts salt, _litt_ pepper og visp dette lett sammen før du heller det over i formen. Pass på at skinkebitene ikke flyter opp. Quichen stekes ved 225-250 grader i 40-50 minutter, du må sannsynligvis legge et ark folie over etter ca 10 minutter, når den er gylden/lysebrun i fargen.

Om du vil lage den rett før han kommer og servere den varm, eller lage den tidlig og servere kald er akkurat det samme. Personlig foretrekker jeg den lunken, kanskje med en salat til.

OKI!

Jeg fant den!

:o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...