Gå til innhold

Frysing av utpumpet melk

Anbefalte innlegg

Barn nr. 2 er nå 2 måneder, og mamma ønsker seg snart en frikveld. I den forbindelse vil jeg pumpe meg, slik at barnevakten kan gi morsmelk på flaske. Men problemet er bare hvordan jeg best skal oppbevare den utpumpede melken?

Jeg bruker Avent sin pumpe, og med barn nummer en brukte jeg disse fryseposene fra Avent. Men jeg opplevde veldig ofte at melken var kornete og dårlig når jeg tinte den opp. Jeg forsøkte alt mulig. Helle fersk melk oppå allerede frosset melk, bare fryse inn enkeltporsjoner, kjøle ned melken i kjøleskap før frysing, tining i vannbad, tining i romtemperatur etc. Likevel var det helt tilfeldig hvikle melkeporsjoner som var dårlige.

Har noen et godt tips for hvordan melken holder seg best mulig ved frysing? Fins det andre alternativer enn Avent fryseposer eller isbit-poser? Hva med gamle barnemat-glass? Jeg kunne f.eks. innfryse melken uten lokk på glasset, men med glasset oppi en pose, og så skru på lokket når melken var frosset? Gode tips mottas med takk. Litt kjedelig hvis mor er godt i gang med en runde på byen, og podens utpumpede melk viser seg å være bedervet...

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71299-frysing-av-utpumpet-melk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo muligheten til å prøve erstatning for en kvelds skyld også :-) Vel og merke; uansett hva du velger må du prøve ut på forhånd, frosset melk har en egen bismak, og erstatning smaker anderledes.

Du kan godt ha det på barnematglass, det fryses greit med lokk på dersom glasset ikke er fullt.

Stikk det lengst ned i fryseren, helst en dypfryser, ikke den i/over kjøleskapet. Ikke la det stå der lengre enn 3 mnd.

Tin og varm melkebeholderen forsiktig i kroppstemperert vann, rist godt.

Linni1365380375

Du har jo muligheten til å prøve erstatning for en kvelds skyld også :-) Vel og merke; uansett hva du velger må du prøve ut på forhånd, frosset melk har en egen bismak, og erstatning smaker anderledes.

Du kan godt ha det på barnematglass, det fryses greit med lokk på dersom glasset ikke er fullt.

Stikk det lengst ned i fryseren, helst en dypfryser, ikke den i/over kjøleskapet. Ikke la det stå der lengre enn 3 mnd.

Tin og varm melkebeholderen forsiktig i kroppstemperert vann, rist godt.

En ting til som er en "kjøreregel" ved frysing av melk..bruk alt på en gang,om ikke,så må du hive resten.Den kan ikke varmes flere ganger.Oppbevarer du melk i kjøleskaper holder den i 2-3 dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...