Gå til innhold

Hjelp, brystbetennelse igjen


tink

Anbefalte innlegg

Ca. 3 uker etter fødsel fikk jeg brystbetennelse i det høyre brystet med bakterier (gule stafylokokker). Fikk antibiotika, og symptomene forsvant. Nå - kun 1 uke etter at jeg er ferdig med kuren er betennelsen tilbake :-( og jeg er igang med ny runde antibiotika. Nå, ett døgn etter iverksatt behandling har feberen og sykdomsfølelsen gitt seg (var skikkelig dårlig og hadde 40 i feber), men jeg får ikke has på det harde, ømme og kulete området i brystet. Selv med hyppig amming, massering og håndmelking blir ikke det vonde partiet bedre. Er det for tidlig å forvente at det problematiske området av brystet skal bli mykt, eller kan det være tegn på at det danner seg byll? Når bør jeg eventuelt kontakte lege igjen og hva kan jeg selv foreta meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til legen med en gang!!!!Det er ikke noe å vente med. Når du har hatt en slik infeksjon, bør du være på vakt. Jeg skal ikke skremme deg, men en venninne måtte bare gi opp å amme pga. dette. Gå til doktoren nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til legen, og få hjelp. Kanskje du må ha en annen medisin, en som virker litt "dypere".

Jeg begynnte som deg, og fikk tilsammen 17 bettenelser. Sistemann måtte jeg slutte og amme når han var 4 måneder. Ble da sendt til sykehuset, der fikk jeg tabletter som stoppet produksjonen. Sier ikke dette for å skremme deg, men for å fortelle at det er viktig å ta dette på alvor. Ikke vente og se!

God bedring, håper du får amme lenge, lenge enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Tink. Så leit at betennelsen er tilbake. Hvis kulen ikke begynner å bli mindre i løpet av noen dager bør du kontakte legen din igjen. En ultralyd vil kunne påvise en eventuell absess. Husk at du ikke hardmasserer brystet, men går forsiktig frem etter at utdrivningsrefleksen er igangsatt og melken er begynt å komme. Ofte blir brystet best tømt den veien haken vender. Kreativitet på ammestillinger kan derfor være nyttig, slik at haken vender mot det affiserte området. Under armen stilling eller stå på alle fire med brystene hengende ned slik at tyngdekraften utnyttes kan være en løsning. Barnet ligger da på rygg, evt på en pute. Det er lurt å ta noen dager i sengen for ekstra ro og hvile. Amming hver 2. time på dagen og hver 3. time på natten mens betennelsen pågår er viktig (Tømme-regime). Hvis brystknoppene dine er såre er det lurt at en ammekyndig helsesøster/jordmor på helsestasjonen der du bor kan observere ammingen og evt. korrigere teknikken. Lykke til

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...