Gå til innhold

Ungdomskole - hjelp!!!! (ps: langt innlegg)

Anbefalte innlegg

Gjest tenåring

Noen uker før sommerferien traff jeg en jente på "bli-kjent" disco for neste års 8.klassinger (vi gikk da i 7.) Vi ble utrolig gode venninner.

Noen uker før vi skulle begynne i 8.klasse fikk hun det for seg at hun var satanist. Helt greit for meg, ettersom jeg tenkte det bare var en fase hun ville komme over.

Nå har vi gått i 8. i ca. 3 uker, og hun holder fortsatt på med dette satanist tullet sitt. Hun tror gutta liker henne pga. det, men i virkeligheten snakker de bak ryggen hennes om hvor utrolig teit det er av henne.

Folk i 10., 9., og nesten alle i vår klasse har begynt å reagere kraftig. Hun gjør seg sterkt bemerker i kantina der hun går i sorte klær, nagler, og med dette satanist tegnet sitt. pluss det halvt blonde håret da....

Hver fredag er det jesus-møte på skolen. Og hver gang slenger hun dritt til de som holder møtet. Selvsagt - de fleste er der bare for morro, men de som slenger komentarer, gjør det av morsom hensikt, og gjør det på en måte som ikke er for støtende for de som faktisk er såpass kristne.

Venninnen min misforstod HELT! Og da en jente i 9.klasse som er ganske så tykk og ganske merkelig begynte å fortelle om hvor vondt hun hadde det, hvordan hun før hadde spredt gleder undt seg, og at når hun flyttet hit for to år siden, fikk oppleve så mye vondt, forsvant den gleden. Så fortalte hun at på konfirmasjons undervisningen hadde hun møtt en av de guttene hun var god venn med da hun var en glad jente. Han var glad enda, og hun ble enda tristere da hun fikk merka hvor vondt hun virkelig hadde det.

Jeg og noen andre venninner tok dette veldig alvorlig, og vi syntes synd på henne.

denne liksom-satanistiske venninnen min begynte å rope skjellsord til den stakkars 9.klassinger. Da bad de andre venninnene mine meg om å gå ut for å prøve å snakke med henne, og da jeg prøve det, sa hun bare at det dreit hun i. Så viste hun dette satanist tegnet sitt (det med de to midterste fingrene nede, tommelen ut, og de to andre opp) og sa at "det dreit hun i".

Hun tror hun er kul bare pga. dette.

Jeg, som ikke engang ER gotisk, eller satanist, vet mer om hva denne "religionen" (vet ikke om det kan kalles det...) innebærer, enn det hun selv vet. Hun er ikke med i noe miljø, og synes bare at blod og død er "kult". Gotiske og satanister synes at død er nmoe romatisk - ikke noe kult. Det er 'en av tingene.

Hun vil ikke høre, og denne saken har begynt å virke irriterende også på meg.

Til de vennene hun hadde før hun begynte på den nye skolen, skryter hun hele tiden av at musikk læreren kommer til å gi henne gode karakterer fordi hun har så fine pupper, at alle guttene digger henne, og at vi har hatt masse prøver. Ingen av delene er sant.

Jeg har prøvd i fortelle henne at hun må kutte ut med dette mange ganger, med hun sier bare at hun driter langt faen.

Hva skal jeg gjøre? kutte vennskapet? hun var utrolig grei å bvære samen med før dette satanist-tullet!!!

Jeg er like gammel som henne (13år) , bare noen måneder eldre.... Hun er akkurat som en annen venninne av meg , hun dreit også i andres følelser (nå tenker jeg på dette med 9.klassingen.) Denne venninnen dreit etterhvert også i meg, og trodde hun hadde makjt over meg - så henne har jeg avsluttet vennskapet med.

Det er så rart.... at mennesker utgir seg for å være noen helt andre enn de de egentlig er....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71318-ungdomskole-hjelp-ps-langt-innlegg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun går tydeligvis gjennom en fase....Jeg vet ikke hva som er best å gjøre for deg, men jeg tror jeg hadde holdt meg vekke fra henne. Prøvd å prate kanskje, men hvis ingenting funker er det ikke mye annet å gjøre....Slitsomt med sånne venninner som utgjør seg for å være andre ting enn de er. Men dette er sikkert bare en del av ungdoms fasen, som noen må gjennom.

Uff, hun høres fryktelig usikker og barnslig ut. Dessverre er det ikke så uvanlig i den alderen, særlig for dem som er usikre i utgangspunktet, begynner på ny skole osv.

Forhåpentligvis er det bare en fase, på ett eller annet tidspunkt må hun jo innse hvor teit det er. Du høres ut som en mye mer fornuftig og moden jente, så jeg råder deg til å holde litt avstand til henne så lenge hun holder på med dette tullet sitt.

Altså, ikke fryse henne ut eller noe sånt, men bare forklar henne at du ikke liker det hun driver med og den personen hun har blitt/later som om hun har blitt. Og derfor velger du å holde deg unna henne til hun blir seg selv igjen. Det kan du forklare på en fin måte slik at hun vet at hun kan komme til deg, men da må hun kle seg vanlig og oppføre seg fint.

Som sagt, forhåpentligvis går dette over...

En ting som kan være vanskelig med akkurat såpass spesielle ting som "satanisme"/gothisme er at det kan være vanskelig å komme seg ut av det igjen. Tenker ikke da på at miljøet evt. kan presse, men at man blir "fanget av sin egen dumhet".

Selv om man etter en stund kanskje innser at man egentlig er i ferd med å "drite seg ut" så klarer man ikke å hoppe av igjen, fordi dette antakelig kommer til å føles som et stort tap av ansikt (man må på en måte innrømme at dette bare var en barnslig/idiotisk ting å gjøre). Dermed blir den eneste veien videre å fortsette å late som om man virkelig står for dette. Etter hvert klarer man kanskje til og med å hjernevaske seg selv såpass at man ender opp med å tro på det.

Ikke at dette hjelper deg eller henne noe spesielt, men tenkte jeg skulle skrive det likevel... :-/

Vil tippe at det først og fremst er de som har problemer med å "bli sett" (egentlig: de som HAR FØLELSEN AV at ingen ser dem) som søker i slike retninger der man gjør seg selv ekstremt "synlig i landskapet". Eventuelt at man velger å gjøre ekstreme ting fordi "ingen bryr seg jo om meg likevel". Trist at en del vokser opp med sånne følelser... :-/

Gjest tenåring

Uff, hun høres fryktelig usikker og barnslig ut. Dessverre er det ikke så uvanlig i den alderen, særlig for dem som er usikre i utgangspunktet, begynner på ny skole osv.

Forhåpentligvis er det bare en fase, på ett eller annet tidspunkt må hun jo innse hvor teit det er. Du høres ut som en mye mer fornuftig og moden jente, så jeg råder deg til å holde litt avstand til henne så lenge hun holder på med dette tullet sitt.

Altså, ikke fryse henne ut eller noe sånt, men bare forklar henne at du ikke liker det hun driver med og den personen hun har blitt/later som om hun har blitt. Og derfor velger du å holde deg unna henne til hun blir seg selv igjen. Det kan du forklare på en fin måte slik at hun vet at hun kan komme til deg, men da må hun kle seg vanlig og oppføre seg fint.

Som sagt, forhåpentligvis går dette over...

For noen dager siden hadde jeg en oppklarende prat med henne, hvor hun bl.a fortalte meg at hun har blitt mobbet siden 1.klasse, og har prøvd å ta livet sitt tre ganger.

Kan det være grunnen til at hun oppfører seg som hun gjør?!

I går kom hun til meg og sa at hun skulle på satanist møte, da ble JEG redd.

Hun sier at hun skal på et av de mildere satanist møtene, ikke de ekstreme. Hadde det vært de ekstreme, vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. På de xtreme kan man jo faktisk bli plukka ut til å "få den ære" å få ofree hånden sin til satan.

Hvertfall...Jeg sa at jeg ikke syntes dette var noen god ide', ettersom dette egentlig bare er tull hele greia, men hun hørte ikke.

Jeg fortalte henne at av å gå på disse "milde" satanist møtene sine, kom hun til å treffe folk, som kan dra henne inn i et hardere miljø.

ofring, sekter, dop osv.

Hva kan jeg gjøre for å få henne fra det?!

Hun har vært på det en gang før, og hun sier at siden det ikke skjedde noe da, kan det ikke skje noe nå heller... der tar hun feil.

Om hun ikke stopper snart, blir hun dratt inn i et miljø, hvor det ikke lenger en hun som bestemmer over seg selv, og hvor hun ikke har makt til å stoppe!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...