Gå til innhold

Spisevegring hos små barn


Gjest To fortvilte foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest To fortvilte foreldre

Sønnen vår på tre år vil ikke ha mat. Han er undervektig og liten av vekst, veier 12 kilo og er 91 cm lang. Problemet vårt er at han ikke kan spise selv, ikke vil ha ny mat, ikke vil ha middag, frukt, melk etc. Han overlever på brød med Nugatti og grøt. Finnes det lektyre om anorexi hos barn? Vi føler oss helt alene om dette. "Det går nok bra" har vi hørt lenge nok. Vi vil ha hjelp til å komme videre, for vi klarer ikke dette alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angela1365380318

eg tror nok ikke at det er spisevegrin på samme måte som hos unge jenter, nelig drømmen om en tynn og perfekt kropp.

har vært borti dette problemet mangen ganger, både inne i familien og frodi eg har sittet mye barnevakt.

grunnene til at barnet ikke har ville spiste har vært forsjellig, eg velger å tro at barnet i utgangspunget ikke er sulten, så må man utifra det komme frem til hvorfor.

naboungen vår var et mareritt å få til å spise, hun kunne fint gå en hel dag med bare en halv skive i magen. hun fikk tilgang på så mye melk hun ville fra gården og hel melk er jo ganske mettende, så derfor ble hun aldri sulten. moren måtte jo la henne få mat så det ble liksom en ond sirkel.

et annet barn fikk stappet i seg så masse mellom måltider som for eg voksen kropp er ingenting men alikevel fyller opp magen, et kjeks her og en drikke yougurt der kan bli litt i løpet av en dag, prøv å skriv opp alt barnet spiser og drikker i en uke, kansje er det mer en du tror?

min kusine klarte å holde en og samme mat bit i munnen i over tre timer uten at hun svelte den! sefølgelig gikk det utover familielivet når det alltid ble kranglig med bordet.

de tok henne med til legen mangen ganger, og tilslutt fjærnet han mandlene hennes, det hjalp i en periode.

det finnes sikkert en grunn for at barnet dikk ikke spiser heller, dette problemet begynner å bli ganske vanlig og iriterende.

gjør som min mor, ikke lag noe oppstyr, bare si oki, du skal få slippe å spise (ikke no bråk) men da blir det ikke noe mat før neste måltid. før eller siden så må jo ungen bli sluten. den tar ikke noe skade av å gå sulten litt, men spiser den aldri så kan det gåutover ernæringen.

går ikke dette får du ta barnet med på helsestasjonen eller til legen.

lykke til iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mulig at små barn kan lide av spisevegring. Jeg jobba i barnehage der en av barna hadde det, for noen år siden.

Spiser gutten deres noe i barnehagesammenheng? Eller når han er sammen med andre barn? Jeg tror på å ikke fokusere så mye på spisinga når han er tilstede. Fortsett å tilby mat, men ikke presse. Pass på å lure i han litt plantemargarin under pålegget på skiva. Prøv å friste med sunne ting som frukt og bær framfor usunn mat - som sikkert er lett å ty til når han ikke vil spise.

I Oslo finnes detnoe som heter "Midtimellom-senteret". Drives av en barnepsykolog og en spesialpedagog. Jeg har selv vært der med sønnen min og fikk hjelp for noe annet. Vet de er kjempeflinke, og de fikk også veldig god omtale i siste nummer av Foreldre og Barn ang. barn og søvnvansker. Ta kontakt med de, er mitt forslag - ihvertfall hvis dere befinner dere i Oslo-området! Ellers bør vel helsestasjonen være første instans å henvende seg.

Ønsker dere lykke til! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg tror nok ikke at det er spisevegrin på samme måte som hos unge jenter, nelig drømmen om en tynn og perfekt kropp.

har vært borti dette problemet mangen ganger, både inne i familien og frodi eg har sittet mye barnevakt.

grunnene til at barnet ikke har ville spiste har vært forsjellig, eg velger å tro at barnet i utgangspunget ikke er sulten, så må man utifra det komme frem til hvorfor.

naboungen vår var et mareritt å få til å spise, hun kunne fint gå en hel dag med bare en halv skive i magen. hun fikk tilgang på så mye melk hun ville fra gården og hel melk er jo ganske mettende, så derfor ble hun aldri sulten. moren måtte jo la henne få mat så det ble liksom en ond sirkel.

et annet barn fikk stappet i seg så masse mellom måltider som for eg voksen kropp er ingenting men alikevel fyller opp magen, et kjeks her og en drikke yougurt der kan bli litt i løpet av en dag, prøv å skriv opp alt barnet spiser og drikker i en uke, kansje er det mer en du tror?

min kusine klarte å holde en og samme mat bit i munnen i over tre timer uten at hun svelte den! sefølgelig gikk det utover familielivet når det alltid ble kranglig med bordet.

de tok henne med til legen mangen ganger, og tilslutt fjærnet han mandlene hennes, det hjalp i en periode.

det finnes sikkert en grunn for at barnet dikk ikke spiser heller, dette problemet begynner å bli ganske vanlig og iriterende.

gjør som min mor, ikke lag noe oppstyr, bare si oki, du skal få slippe å spise (ikke no bråk) men da blir det ikke noe mat før neste måltid. før eller siden så må jo ungen bli sluten. den tar ikke noe skade av å gå sulten litt, men spiser den aldri så kan det gåutover ernæringen.

går ikke dette får du ta barnet med på helsestasjonen eller til legen.

lykke til iallefall!

"eg tror nok ikke at det er spisevegrin på samme måte som hos unge jenter, nelig drømmen om en tynn og perfekt kropp."

det er vanligvis ikke det det handler om hos unge jenter heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"eg tror nok ikke at det er spisevegrin på samme måte som hos unge jenter, nelig drømmen om en tynn og perfekt kropp."

det er vanligvis ikke det det handler om hos unge jenter heller

'' "eg tror nok ikke at det er spisevegrin på samme måte som hos unge jenter, nelig drømmen om en tynn og perfekt kropp."

det er vanligvis ikke det det handler om hos unge jenter heller

- mady''

skulle akkurat til å skrive det samme, spiseforstyrrelser er ofte bare et SIGNAL(!) på at det er noe galt. og problemet stikker nok dypere enn det ønsket om å bli tynn og perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...