Gå til innhold

Ventetid Colombia

Anbefalte innlegg

Lengsel1365380312

Stemmer det at ventetiden fra papirene er sendt Colombia til tildeling er 4-6 måneder? Vet man får tildeling av distrikt før selve tildelingen - hvor lang tid går det mellom? Og etter tildelingen av barn - hvor lang tid får man på seg til man skal reise?

Hvor lang tid brukte dere på oversetting av dokumenter/innsamling av nye fra BUFA-godkjenningen til papirene ble sendt til Colombia?

Vi er søkere til ICBF.

Jeg er bare så lidlig nysgjerrig og tenker så masse!

Tusen takk på forhånd for alle svar og erfaringer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71953-ventetid-colombia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

valmue1365380326

Hei Lengsel!

Jeg kan vel si at jeg slår følge med deg på alle funderingene!!! Vi venter på godkjenning fra BUFA (har ventet nå i 14 uker...). For en stund siden så så jeg at det var noen som ble godkjent i Colombia etter 2 mnd, så fikk de distrikt etter ca.1 mnd. og så tok det 1 mnd. til de fikk tildelt barnet, altså 4 mnd totalt i Colombia. Har sett her at det nå er noen som har ventet på distrikt siden mars- april!!!!!!!!!! Håper at jeg har misforstått, men kanskje det tar lengre tid nå for tiden :o( Vi håper på godkjennelse fra BUFA i løpet av en tre ukers tid :o)

Hilsen fra ventende

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71953-ventetid-colombia/#findComment-351189
Del på andre sider

Hei

Da vi ventet på vårt første barn, ble papirene sendt til Colombia (ICBF) i nov. I feb/mars året etter ble vi godkjent, i mai fikk vi distrikt, i slutten av mai beskjed om å oppdatere noen dokumenter, og i midten av juni fikk vi tildeling. Vi reiste ned 4 uker senere og var hjemme igjen nøyaktig 3 uker etter det igjen.

Nå er vi i gang med nr. 2 og har ventet på BUFA i et par måneder. Etter hva jeg leser og hører så er ventetiden i Colombia i snitt et halvt år, altså fra 4-8 mnd. Noen venter lengre - det er vel om å gjøre at "det rette" barnet er klar til den og den familien.

Vi håper å være reiseklar til våren/sommeren 2003!!!

Det er like spennende som første gangen, eneste forskjellen er at man har vært igjennom saksgangen nå og er litt mer forberedt på det.

Lykke til dere - kanskje vi sees i nydelige Colombia.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71953-ventetid-colombia/#findComment-351266
Del på andre sider

Gjest Sommerstorm

Hei Lengsel!

Jeg kan vel si at jeg slår følge med deg på alle funderingene!!! Vi venter på godkjenning fra BUFA (har ventet nå i 14 uker...). For en stund siden så så jeg at det var noen som ble godkjent i Colombia etter 2 mnd, så fikk de distrikt etter ca.1 mnd. og så tok det 1 mnd. til de fikk tildelt barnet, altså 4 mnd totalt i Colombia. Har sett her at det nå er noen som har ventet på distrikt siden mars- april!!!!!!!!!! Håper at jeg har misforstått, men kanskje det tar lengre tid nå for tiden :o( Vi håper på godkjennelse fra BUFA i løpet av en tre ukers tid :o)

Hilsen fra ventende

Jeg tror ikke dere skal belage dere på at det kun tar 4 mnd. i Colombia, for da er det sannsynlig at dere går i samme fella som oss. Det er ikke meningen å være så negativ, men hvis man tror det skal gå veldig raskt, så blir man bare såååå lei når det begynner å dra ut!!! Vet hva jeg snakker om, for nå har vi venta snart i et halvt år siden papirene ble sent og har fortsatt ikke fått distrikt. Føler at dette begynner å bli nesten uutholdelig!

Det virker som om de fleste venter i ca. 2 mnd. fra papirene blir sent til de får en forhåndsgodkjenning fra ICBF. Men det beste svaret på resten av spørsmålene dine er nok at jeg er redd for at resten av prosessen er ganske uforutsigbar... Så dette har blitt en mye tøffere erfaring enn det jeg hadde regnet med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71953-ventetid-colombia/#findComment-351274
Del på andre sider

Jeg tror ikke dere skal belage dere på at det kun tar 4 mnd. i Colombia, for da er det sannsynlig at dere går i samme fella som oss. Det er ikke meningen å være så negativ, men hvis man tror det skal gå veldig raskt, så blir man bare såååå lei når det begynner å dra ut!!! Vet hva jeg snakker om, for nå har vi venta snart i et halvt år siden papirene ble sent og har fortsatt ikke fått distrikt. Føler at dette begynner å bli nesten uutholdelig!

Det virker som om de fleste venter i ca. 2 mnd. fra papirene blir sent til de får en forhåndsgodkjenning fra ICBF. Men det beste svaret på resten av spørsmålene dine er nok at jeg er redd for at resten av prosessen er ganske uforutsigbar... Så dette har blitt en mye tøffere erfaring enn det jeg hadde regnet med.

Vi har ventet nesten en måned lengre enn dere....ingen distrikt her heller....enda. Føler også at prosessen er beintøff! Det er liksom ingenting en kan gjøre. har du snakket med de i AF? Har de noen forklaringer på hvorfor det drøyer så.

Det var liksom ikke dette denne tråden handlet om....men jeg er litt desperat for tiden. JEG VIL TIL COLOMBIA!!!

Litt trøst at vi er flere....men bare litt. Hadde ellers trodd at våre papirer hadde forsvunnet i dette store ukjente landet....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71953-ventetid-colombia/#findComment-351359
Del på andre sider

Skjønner godt at dere lurer litt, jeg tror nok at vi Colombiasøkere har lett for å skru forventningene litt for høyt når det gjelder ventetiden hos ICBF. "Alle " har hørt om noen saker som har gått veldig raskt (gjerne bare 3-4 mnd) men erfaringene viser nok at de fleste venter rundt 6 mnd - ofte litt lengre.

Selv ventet vi 7 1/2 mnd fra vi sente dokumentene til Colombia til tildelingen, og som de fleste andre var vi veldig utålmodige siden vi også hadde forventinger om en rask sakgang. De fleste av de vi fulgte med i ventetiden hadde lignende ventetid (kanskje _litt_ kortere)

En annen ting er at det ikke er noen "kø" hos ICBF. Det hender ofte at noen med kortere ventetid får tildeling før en selv. Det er mange ting som spiller inn på ventetiden - egne ønsker og kriterier, ICBFs ønsker og kriterier til de rette foreldre til akkurat det barnet. Og ikke minst om man har barn fra før. Min erfaring er at vi av oss som har barn fra før ofte venter litt lengre enne føstegangssøkere, spesielt dersom barna man har fra før er fremdeles er ganske små. De fleste barna hos ICBF er rundt to år ved adopsjon, to årsregelen til BUFA gjør nok da at noen må vente lengre på yngre barn som kan matche barna man har fra før. Og akkurat matching av de rette barna til rett familie er ICBF veldig flinke til;-)

Understreker at dette bare er "synsing" fra min side, tanker jeg har gjort meg i vår ventetid hvor vi også sammenlignet oss med andre ventende.

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71953-ventetid-colombia/#findComment-351372
Del på andre sider

Annonse

Hei Lengsel!

Hilsen fra ventende

Vi har nå ventet over 13 uker på BUFA godkjenning.

Venter spent hver dag, det er jo lov å håpe :-))

Tror nok likevel det er noen uker igjen ennå.

Vi håper på tildeling før neste sommer eller om sommeren. Håper det ikke er altfor optimistisk.

Men vente det kan vi. Barn har vi ventet på i 7 år, så vi kan nok vente litt lenger.

Stoor venteklem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71953-ventetid-colombia/#findComment-351463
Del på andre sider

Gjest Sommerstorm

Vi har ventet nesten en måned lengre enn dere....ingen distrikt her heller....enda. Føler også at prosessen er beintøff! Det er liksom ingenting en kan gjøre. har du snakket med de i AF? Har de noen forklaringer på hvorfor det drøyer så.

Det var liksom ikke dette denne tråden handlet om....men jeg er litt desperat for tiden. JEG VIL TIL COLOMBIA!!!

Litt trøst at vi er flere....men bare litt. Hadde ellers trodd at våre papirer hadde forsvunnet i dette store ukjente landet....

Nei, vi har ikke snakket med AF, men har tenkt mange ganger på at jeg skulle ha ringt. Har nesten aldri mast på dem hittil. Vår saksbehandler har dessuten ferie for øyeblikket, så jeg tenkte at jeg skulle vente litt til.

Har hørt at enkelte andre i alle fall har fått svar på spørsmål om hvor mange som har ventet lenger enn dem. Det kan jo KANSKJE si litt om hva en kan forvente, men som Anka skriver, så er der jo ingen kø... Det kom jo enormt mange barn både i juli og august, så det må vel bare bli vår tur snart tenker jeg.

Dessuten har vi jo medlemsbladet å se frem til. Så at hovedtemaet denne gangen skulle være Colombia - med masse fine bilder. Er det noen som har fått det forresten?

Jeg har grundet noen ganger over hva som er så spesielt med oss siden vi må vente så lenge... Men nå ser jeg at det er nokså normalt. Jeg bekymrer meg i alle fall ikke over at papirene blir borte - det tror jeg skal litt til:-)

Jeg tror at et godt tips er å ikke lete formye her inne etter positive signaler - her er mange fortvilte ventende... Men det er spesielt et par av de som er ganske aktive her inne som morer/oppmuntrer meg ganske mye (ingen nevnt, ingen glemt).

Det som har skuffet meg litt nå i innspurten, er at nesten ingen venner ringer for å høre hvordan vi har det. Kanskje de er redde for å mase, men jeg føler meg ganske ensom nå. Det blir ikke noe bedre av at mannen min reiser omtrent jorda rundt i jobben sin for tiden - ny reise hver uke nesten. Da blir det litt stusselig her - jeg og mine forskrudde tanker. Joda, jeg finner på mye for å få tida til å gå, men av og til har jeg ikke energi til å finne på så mye. Koster litt å ta seg i nakken hele tiden!

OK - kanskje vi sporer litt av nå, men overskriften var jo tross alt VENTETID COLOMBIA...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71953-ventetid-colombia/#findComment-351630
Del på andre sider

Nei, vi har ikke snakket med AF, men har tenkt mange ganger på at jeg skulle ha ringt. Har nesten aldri mast på dem hittil. Vår saksbehandler har dessuten ferie for øyeblikket, så jeg tenkte at jeg skulle vente litt til.

Har hørt at enkelte andre i alle fall har fått svar på spørsmål om hvor mange som har ventet lenger enn dem. Det kan jo KANSKJE si litt om hva en kan forvente, men som Anka skriver, så er der jo ingen kø... Det kom jo enormt mange barn både i juli og august, så det må vel bare bli vår tur snart tenker jeg.

Dessuten har vi jo medlemsbladet å se frem til. Så at hovedtemaet denne gangen skulle være Colombia - med masse fine bilder. Er det noen som har fått det forresten?

Jeg har grundet noen ganger over hva som er så spesielt med oss siden vi må vente så lenge... Men nå ser jeg at det er nokså normalt. Jeg bekymrer meg i alle fall ikke over at papirene blir borte - det tror jeg skal litt til:-)

Jeg tror at et godt tips er å ikke lete formye her inne etter positive signaler - her er mange fortvilte ventende... Men det er spesielt et par av de som er ganske aktive her inne som morer/oppmuntrer meg ganske mye (ingen nevnt, ingen glemt).

Det som har skuffet meg litt nå i innspurten, er at nesten ingen venner ringer for å høre hvordan vi har det. Kanskje de er redde for å mase, men jeg føler meg ganske ensom nå. Det blir ikke noe bedre av at mannen min reiser omtrent jorda rundt i jobben sin for tiden - ny reise hver uke nesten. Da blir det litt stusselig her - jeg og mine forskrudde tanker. Joda, jeg finner på mye for å få tida til å gå, men av og til har jeg ikke energi til å finne på så mye. Koster litt å ta seg i nakken hele tiden!

OK - kanskje vi sporer litt av nå, men overskriften var jo tross alt VENTETID COLOMBIA...

Så fornuftig du tenker..... takk for at du svarte på sukket mitt. Ja...det blir nok snart vår tur.

Du sier venner sjelden spør hvordan det går.....Jeg har det nesten like galt den andre veien. Venner og familie ringer hele tiden. De har tenkt så på meg idag - sier de...så nå har vi vel hørt noe....osv. Får forventninger + at jeg nesten må trøste de med at det sikkertskjer noe snart.

Ja - vi får vel smøre oss med mer tålmodighetssalve Hvis ikke boksen er tom da)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71953-ventetid-colombia/#findComment-352736
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...