Gå til innhold

såre brystvorter


Gjest mma

Anbefalte innlegg

Jeg har så såre brystvorter. Hvor ille er det om babyen får 1-2 måltider med morsmelkerstatning/morsmelk på flaske mens jeg håper på å få litt hud tilbake på vortene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

Selvsagt kan du gi litt erstatning, faren er bare at du får mindre melk! Jeg vil anbefale å kjøpe enten brystskjold eller salven Lansinoh på apoteket. Sistnevnte har jeg brukt med god erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring barsel eller få tak i albueskjell ett annet sted - det er suverent mot såre brystvorter! Ja, jeg mener slike skjell som man plukker i fjæra. Når du har ammet og lufttørket brystvorta setter du skjeelet utenpå vorta inni bh'en. Det vil danne seg et vakuum som trekker ut litt morsmelk og dette gjør at brystvortene heles fort. Bruk skjellene kune på dagtid for brystvortene må jo få luft også. Hos meg har skikkelig vonde sår grodd på et par dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga min baby 1 eller 2 måltider erstatning i begynnelsen for jeg hadde ikke nok melk. Helsesøster sa også til meg at hvis jeg (særlig på kvelden) måtte gi pupp hele tiden og det til slutt var "tomt" så kunne jeg godt gi erstatning. Jeg tror ikke at et måltid erstatning i ny og ne har noen innvirkning på melkeproduksjonen. Bare man ikke blir stresset og tror at "nå får jeg mindre melk" så mener jeg at dette går bra. Jeg har også brukt Lansinoh salve, den er kjempegod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære mma. Jeg vet ikke hvor gammel babyen din er, men hvis han er eldre enn 1 uke og sårheten ikke blir bedre ved korrigert sugeteknikk, vil jeg anbefale deg å ta en melkeprøve i tillegg til prøve av brystknopp/areola for å utelukke en betennelse. Ta en tur til helsestasjonen slik at helsesøster eller jordmor kan ta en titt på hvordan babyen suger. Håndmelking er en fin måte å opprettholde melkeproduksjonen samtidig som du avlaster brystknoppene. Det finnes også brystvennlige pumper. Tillegg av morsmelkerstatning/morsmelk på flaske kan gi sugeforvirring og gal sugeteknikk, men er for noen eneste løsning en periode mens brysknoppene blir bedre. Koppmating er et godt alternativ til flaske. Husk lufttørking etter amming, ikke bruk av sepe og god håndhygiene.Lansinoh kan være et godt hjelpemiddel. Lykke til

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring barsel eller få tak i albueskjell ett annet sted - det er suverent mot såre brystvorter! Ja, jeg mener slike skjell som man plukker i fjæra. Når du har ammet og lufttørket brystvorta setter du skjeelet utenpå vorta inni bh'en. Det vil danne seg et vakuum som trekker ut litt morsmelk og dette gjør at brystvortene heles fort. Bruk skjellene kune på dagtid for brystvortene må jo få luft også. Hos meg har skikkelig vonde sår grodd på et par dager!

har prøvd det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt kan du gi litt erstatning, faren er bare at du får mindre melk! Jeg vil anbefale å kjøpe enten brystskjold eller salven Lansinoh på apoteket. Sistnevnte har jeg brukt med god erfaring!

Brystsjold funker ikke, han vil ikke ha det. Skal prøve salven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...