Gå til innhold

Til deg som "outet" meg, og dere andre.


flisa

Anbefalte innlegg

I dag har jeg opplevd noe skikkelig ekkelt! Før jeg avsluttet på nettet i dag, så sveivet jeg innom den debattsiden (avis) som gubben har vært på i det siste. Et sted der de hissige kverulantene virkelig kan boltre seg i å utveksle sjikane og ordgyteri som ikke passer "oss fruer". Jada, jeg vet gubben er en sta faan, og det han mener, det mener han - og især på internett. *s*. Vel, jeg pleier å kikke innom for se hva de nå krangler om, og det har vært skikkelig tullete der, så langt fra sak at det er helt latterlig, men noen har jo slikt som hobby også. Det gubben gjorde feil da han begynte der inne på den andre siden, var å fortsette å bruke det nicket han hadde her på DOL, - dermed har én sittet og visst hvem han var hele tiden. Altså en fra DOL, en som kjenner RL-navnene våre.

I begynnelsen av min "karriere" på Internett, hadde jeg åpen link til vår hjemmeside, naivt med fullt navn på oss, adresse etc. .etc. Jeg trodde alle på nett var like greie som meg jeg ! - Skjønte jo fort at de ikke var så lurt da. Her på DOL fikk jeg stukket til meg av anonyme folk, meninger om våre utseende etc. ekkelt sånt, - så jeg slettet den hjemmesiden etterhvert. DOL har vært den eneste plassen hvor jeg har "vanket", fått mange gode venner og tydeligvis uvenner, jeg ikke visste om.

Vel, jeg sveiver inn på den siden, og blir helt varm i kinna, der står det et innlegg, en tråd som liksom skal være startet av meg, skrevet under med mitt RL-navn. Det er bare jeg i hele VERDEN som heter det. Så har da en som gir seg ut for å være Mr.Kahn - min gubbe altså, liksom svart på mitt innlegg, truende, og en tulling til (sikkert den samme hele veien) som truer oss med at det skal skje fryktelige ting i morgen kl. 17.42. Jeg kastet meg over telefonen til gubben, han hadde ikke vært på nett i dag, han var ute og kjørte - og skjønte ingenting! Vel hjemme gikk han inn og så at jeg var "outet" på denne ekle måten, og at en også har svart i hans navn (nick).

Det må være en fra DOL som har gjort dette her, og det er så ekkelt at jeg har ikke ord! Den som har gjort dette, vet jo selv best hvem han/hun er - og jeg håper du er fornøyd nå? Jeg er oppskaket, drit forbanna og redd. Jeg har skjønt at internett er full av gærninger som er din venn og din uvenn på en gang. Jeg har også lært at å være for åpen om seg og sitt har vært dumt. Det innlegget var også skrevet under med "bestemor", og det er enda et tegn på at det er en som følger med her på DOL, for andre steder er jeg ikke.

Vel, jeg kan nok bare riste på skuldrene og bare le av hele greia - men denne gangen klarer jeg ikke det. Det må da være straffbart å skrive innlegg, uansett innhold under falskt navn`? Hadde vedkommende kalt seg "flisa" hadde jeg driti det fullt, for det er det MANGE som kaller seg på Internett, men NAVNET MITT, det er bare mitt, og jeg vil ikke ha det outet på en sånn ussel måte.

At gubben min tåler harsjelering med sitt nick etc. får stå for han, dette vedkommende har gjort er simpelt og ganske sikkert ulovlig.

Vel, jeg syns bare jeg måtte skrive dette her, og kanskje advare andre mot å være for åpne her.

Mine venner kommer jeg til å åpne meg for fortsatt, de jeg snakker med på mail er de jeg stoler på. Og det har jeg tenkt å fortsette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 84
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • flisa

    19

  • mrxx

    9

  • Mr Kahn

    6

  • kie

    3

Mest aktive i denne tråden

Ville greier.

Internet kan være et sykt sted, det vet jeg alt om, men mitt hovedinntrykk er at de fleste er helt ok.

Når det gjelder trusler; det er mange som truer på internet, det er YDERST få som gjør noe videre ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Så vidt meg bekjent er det rett og slett ulovlig å stjele og misbruke andres identitet på denne måten.

Det burde dermed gå ann å finne ut hvilken nettleverandør vedkommende bruker og melde ham/henne til abuse slik at ISP kan ta affære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekkel opplevelse det der flisa!

Det er som du sier mange tullinger på nettet..Jeg selv har verken oppgitt mail adr eller msn adr til noen jeg ikke kjenner.Er nok veeeldig skeptisk.

Det er nok takket være gubben at jeg er såpass anonym,han jobber med it og har rimelig god peiling på hva som kan spores og ikke.

Når det er sagt så var det ikke meg som gjorde dette mot dere,da jeg knapt nok kjenner andre internett sider en Dol:)

Håper du klarer å avsløre "jæveln"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor naive folk er.

Slikt som dette er bare å vente når en går ut med fullt navn. Gærne folk elsker å utfolde seg på nettet.

Hvordan folk her inne kan legge ut om de mest intime detaljer, så detaljert at naboene kan kjenne dem igjen, det skjønner jeg ikke. Det er å be om bank.

Enda verre de som forteller i detalj om andre, som ikke engang vet at de blir diskutert her på nettet. Det er stygt gjort. Ubetenksomt i beste fall.

Helt ærlig Flisa, jeg tror faktisk du kan anmelde det om noen har misbrukt ditt navn. alt kan spores på en PC, så muligheten er der. Det er forfalskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kopi av innleggene og send dem til de ansvarlige for debattsiden sammen med en klage. Svarer de ikke på klagen innen kort tid, kan du ringe dem og si at du vil gå til politiet med saken. Du kan også klage saken inn for nettnemda, http://www.nettnemda.no.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror absolutt du bør undersøke hva lovverket sier i den sammenhengen.

Kan vanskelig tro at det skulle være lovlig å gi seg ut for å være en annen i den grad at man signerer og bruker vedkommendes fulle navn.

Er redd for at det ofte er slik at det eneste som kan "vekke" folk fra den tro at de kan gjøre hva de vil på nett fordi de er anonyme være å få en innkalling til den lokale politistasjonen.

Det er iallefall et visst håp om at vedkommende ikke er intelligent og kyndig nok til å slette sine spor på nettet.

Tror også at den advarselen dessverre har en del for seg. Det at de fleste her er seriøse mennesker med respekt for andre hjelper lite når et lite mindretall ikke er det.

Håper iallefall at vedkommende ikke har skremt deg vekk herfra - du er et hyggelig og verdifullt innslag her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips til deg Flisa: du er fortsatt ikke så anonym.

Bildesiden har 145 profiler, og det er nok litt flere enn dine nære venner skulle jeg tro. Likevel kom jeg tilfeldigvis over ditt navn via den siden.

Jeg vill kanskje sørget for at denne forbindelsen mellom nick og virkelig navn forsvant, var jeg deg...

Send mail til [email protected] dersom du ønsker flere detaljer.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske sikkert ulovlig å misbruke ditt navn på den måten. Du burde anmelde. Du er utsatt for et grovt overtramp, rett og slett.

Tror jeg skal bytte nick snart, forresten.. Det er litt for enkelt å finne ut hvem folk er på nettet. Man er vel litt mer beskyttet om man bytter nick i ny og ne, og bare holder på noen få gode nettvenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff a meg flisa, dette fikk håret til å reise seg. Vel kunne din gubbe være provoserende...men at noen klikker på denne måten er sykt.

Slike er mulig å finne for dem som kan. Denne personen legger spor etter seg!

Håper personen kan få seg en støkk!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faen ikke hørt på maken.

Hvis jeg var deg så ville jeg tatt tak i de som styrer siden, sagt du ville anmelde dette, fått leverandørene av siden til å spore opp jævelen, og rett og slett anmeldt faenskapet.

På den måten finner du i det minste ut hvem personen er.

Det er helt sikkert ingen grunn til å være redd, men det er så mange forbanna idioter på nettet, også her på dol, at man aldri kan vite.

Så kjør løpet og anmeld faenskapet! Om ikke annet enn for å finne ut hvilket forstyrret person - for skapningen er jo definitivt ikke bare en feig jævel, men også gal - som oppfører seg sånn mot deg/dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fytterakker'n for noen drittsekker det finnes der ute. Enkelte har bare så mye ondskap og dritt i seg at jeg får lyst å spy. På nettet er de så bråkjekke og drittale, mens i virkeligheten er de noen feige småkryp som kravler rundt under steiner og ikke tåler dagens lys!

Jeg skjønner godt at du reagerer som du gjør, flisa. Men denne avisens diskusjonsnettsted som du nevnte, du kontaktet vel redaksjonen/webmaster (for de har vel en sånn) og fikk dette slettet fortere enn svint?? Og har de noen mulighet til å spore folk derfra, eller...? Sannsynligvis ikke, men...Det skulle vært skuddpremie på sånne folk.

Jeg blir skikkelig sinna på dine vegne, jeg! Kjenner jeg brygger opp noe innmari med harme her nå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vemmelig å lese. Kan bare tenke meg hvordan jeg hadde reagert om noen brukte mitt fulle navn i et diskusjonsforum. Som deg, så er jeg visst alene om å ha det navnet her i Norge.

Nei, stol ikke _for_ mye på folk du treffer på nettet, mener jeg.

Håper det blir ryddet opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ekkelt dah !!! Kan godt forstå at du blir redd av sånt som det. Jeg har jo ikke akkurat prøvd å være så anonym jeg heller. Tror alltid at folka på Dol er så snille atte... *sukk*

Så feil kan man ta :-(((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jævlig guffent! Tydeligvis noen veldig gærne mennesker på nettet. Synes du får mange gode råd om hva du skal gjøre her. Jeg ville helt klart anmeldt hele greia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekkelt og jeg føler med deg, men jeg lurer på en ting.

Har det noensinne slått deg at årsaken til alt dette er din samboers framferd på dol. Jeg mener da vitterlig å huske at han har kommet med direkte trusler mot folk her på dol - trusler som går ut på å banke opp folk hvis han noensinne traff på dem samt flere andre ting.

Du er vel klar over at han pga dette (og mer til) ble oppfattet som uballansert og syk - og av denne grunn har sannsynligvis mange et ønske om å ta igjen for det de oppfatter som ondskapsfullt og infamt?

Jeg forsvarer ikke det du har blitt utsatt for flisa, jeg synes ikke sånt skal tolereres - bare så det er sagt, men jeg tror du skal se på flere forklaringer på hvorfor dette du blir utsatt for skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe så ekkelt!

Det der hadde gjort meg dødsforbanna også.

Har du tatt kontakt med de som styrer den sida? Vet ikke om det hjelper å anmelde saken, jeg, men jeg tror jeg ville ha gjort det. Noe så ondskapsfullt gjort!

Håper det går bra med deg.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...