seinfeld Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Navn engasjerer og oppfatningene er mange, men jeg sjansen på å dele vår framgangsmåte med dere. Vi har to gutter fra Colombia. Storebror var 2 år da vi fikk ham og hadde to fornavn som begge er vanlige i Norge. Det første navnet oppfattes sågar som norsk, det andre er mer internasjonalt. Vi likte begge navnene og beholdt begge to. Enkelt og greit. Lillebror kom til oss 2 1/2 år gammel og hadde et colombiansk fornavn som ikke er brukt her i Norge. Vi ble enige om at han skulle få et norsk fornavn og beholde det colombianske som mellomnavn. For at lillebror skulle bli vant til sitt nye navn fortest mulig, var strategien at vi her heime måtte bestemme oss pronto! Ved at vi ble vante med det nye navnet på forhånd og brukte det overfor venner og familie, håpet vi på at det skulle gå lettere for lillebror å aksepetere det. Før vi fikk tildeling hadde vi begrenset utvalget ned til to guttenavn. Mitt forslag var Jakob, men pappaen holdt på et annet. Om morgenen etter tildelingen hadde vi familieråd - på badet! Storebror holdt med pappa, dermed ble Jakob utstemt *sukk*. Lillebror fikk sitt nye norske navn og og vi brukte det konsekvent fra dagen etter tildeling. Da vi endelig fikk lillebror i armene våre, var vi allerede meget godt vant med navnet. Strategien virket. Han "lydde" sitt nye navn forbausende raskt, det tok bare et par dager. Vi har i ettertid ikke oppfattet noen form for navne- forvirring hos ham. Mitt råd er at event. navnebytte bestemmes så raskt som mulig. Nå skal det jo sies at andre foreldre har lyst til å treffe barnet sitt før de bestemmer seg for navn. Det er selvfølgelig lov!Smaken er som baken... PS. Han er selvfølgelig ingen Jakob! Selv om det "stikker" litt i meg når jeg treffer noen med det navnet, kunne vår lillebror ikke fått noe annet og bedre navn enn det han fikk. Passer perfekt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72319-slik-gjorde-vi-det-da-lillebror-fikk-nytt-navn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.