Gjest julehater Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Siden du har "kjennskap til satans verk" så har du vel kanskje venner som bedriver dette?? Hvordan kan du ellers kommentere at vi som ikke er Jehovas Vitner etter julehøytiden er utslitte, overspiste, fordrukne, og har gjennomlevd krangler både i kjernefamilien og den utvidede familiekretsen??? Eller kanskje du selv har prøvet julefeiringen på denne måten - eller ønsker å prøve?? Synes innlegget ditt stinker og har ingenting her å gjøre. Snakk om å skjærealle (utenom Jehovas vitner) over en kam!! - Det som er satans verk er dine holdninger! PS Håper ikke at dine barn vokser opp med slike fordommer som deg! Hvis jeg er ute etter å provosere, så har jeg i alle fall klart det! Jeg og min familie er IKKE Jehovas vitner! Mange har skrevet om sine idylliske og nøkterne julefeiringer. Jeg tviler ikke på at det de skriver er sant, og jeg synes også det er vel og bra når folk som ønsker å feire jul gjør det på den måten som mange har beskrevet her. Det som forundrer meg er allikevel at folk har så lite bevisssthet på at jula faktisk, og helt reelt er høysesong for husbråk, fyll, skilsmisser mm. Man må da gå med skylapper, eller være både døv og blind dersom man ikke vet at barnevernvakt, krisesentre, politi, legevakt, sykehus, fyllearrester, kontakttelefoner for barn osv er fullstendig overbelastet i julehøytiden. Alle som følger litt med på hva som skjer i samfunnet må da vite at det er en mengde barn og ungdom som ikke sitter rundt julebordet med tindrende og forventningsfulle øyne. Veldig mange barn og unge gruer seg til denne høytiden pga fyll og bråk og krangler i hjemmet. Det kan vi lese om i aviser, se på TV osv. Selv jobber jeg i skolen og opplever at en STOR prosent av barna er redde og engstelige før denne høytiden - og da snakker jeg ikke om barn av Jehovas vitner eller andre som ikke feirer tradisjonell norsk jul. Det er også viden kjent at jula er en høytid der mange, mange er ensomme - og at ensomhetsfølelsen blir veldig forsterket for de som er ensomme fra før. Julaften er også den kvelden i året hvor bensinstasjoner selger mest pølser og pizza - i stor grad til ungdom. Hva kan det komme av tro? Når det gjelder de mer vanlige bieffektene av julefeiringen som overspising, for mye drikking, gaver som går fort i stykker,barn og voksne som er misfornøyde, byttingen i romjulen, hvor slitne folk er før høytiden setter inn, og hvor utslitte de er etter juleferien - så behøver jeg ikke gå langt for å høre om det. Det snakker naboer, kollegaer og venner om. I tillegg til at det står om det i aviser og andre steder. Og hvorfor er alle ukeblader overfylt av slankekurer etter jul, og hvorfor har "alle" dårlig råd i januar? Så fortell meg gjerne om deres hyggelige julefeiringer, men kom ikke å si at julefeiringen i samfunnet generelt er positivt, trygt og godt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-359992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julehater Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Tror ikke helt at jeg skjønte kommentaren din. Det er Jehovas Vitne jeg kritiserer for galskapen og massesugggesjonen - og jeg synes synd på de som fødes inn der. Du kan selvfølgelig ikke noe for det, annet enn at du har et ansvar for dine egne barn - som heller ikke kan noe for at de fødes inn der. Ta heller ansvaret for at de ikke opplever den samme galskapen og massesugggesjonen som du har vært utsatt for, og kan vokse opp uten de samme fordommer mot resten av samfunnet som du muligens sliter med. Mvh Mine barn er IKKE født inn i Jehovas vitner. Vi er overhodet ikke med der, og har heller ikke omgang med andre som er med. Vi er frafalne - og dermed utstøtt. Ellers så kan det ikke bli snakk om noen form for massesuggesjon i JH - i hvertfall ikke i Norge - det er altfor få medlemmer til å kunne snakke om det. Og de har heller ingen som helst innflytelse på samfunnet forøvrig. Bare sine egne medlemmer - og de har selv valgt (ikke barna selvsagt). Synes du virkelig ikke det er massesuggesjon når det meste i samfunnet oversvømmes av julemusikk, juleutstillinger, juletilbud osv. osv. fra tidlig i november? Det er ikke mulig å velge det bort for de som ikke er interessert - med mindre man holder seg innelåst i sitt eget hjem - men det har de færreste verken lyst eller anledning til. For ikke å snakke om julebord, juleturer og alt annet som arrangeres svært lenge før jul. Hvis du ikke ser at dette er galskap og massesuggesjon - ja da er det jo helt tydelig at du er fanget inn i det. Forøvrig kan du jo lese mitt svar til "jeg tror du ønsker å provosere". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-360009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trudi i dag Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Ikke på riktig alle forum da. Men det er riktig at det også er postet på "åpent" og "foreldre -småbarn" da jeg faktisk mener dette er et viktig og aktuelt tema som berører alle - spesielt foreldre. Hva for noe??? Er det fordi du ikke har opplevd barneårene med julefeiring at du er så "BITTER"? Jeg forstår at det kan virke fremmed for dem som ikke har denne uka som familiekos og gaver. da jeg har kjente som er barn av Jehovas vitner , har jeg også fått vcite at de fikk en spesiell sorg hver jul når glitter og juletrelys lyste i mørket. Og at de følte at de hadde blitt fratatt noe som for andre var veldig viktig , og derfor ble deres "jul" alltid så trist. For å bøte på dette ga foreldrene dem "julegaver" en annen dag i året. og det var plaster på såret for dem. Men sorgen over å ikke være med når alle andre hadde det godt sammen, den følte de. De hadde tross alt deltatt i de samme fridagene som andre hadde, men på en helt annen måte.Og at det er mye fyll og vold og det du beskrev ???? Det er i allefall ikke noe vi hører om. Men selvfølgelig.... Det er alltid noen som lider .. Hele året. og ikke nødvendigvis bare i jula. Og overspiste blir vi ikke så mye i våre dager, Vi har nok mat hele året. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-360660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Enig! For ikke snakke om hvor kjipt det er for alle som har bursdag dagen derpå. Bløtkake blir sjeldent så veldig godt mottatt på 18. mai... ;-) Nei, det kan jeg tenke meg. Men hvis du er lur så utsetter du bursdagsfeiringen din. Jeg f.eks bruker alltid å legge feiringen av bursdagen min den 1 eller 15 (altså, for de fleste lønningsdag) På denne måten får jeg mange fine gaver og alle vil spandere på meg hvis vi går ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-360727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Nei, det kan jeg tenke meg. Men hvis du er lur så utsetter du bursdagsfeiringen din. Jeg f.eks bruker alltid å legge feiringen av bursdagen min den 1 eller 15 (altså, for de fleste lønningsdag) På denne måten får jeg mange fine gaver og alle vil spandere på meg hvis vi går ut. *noterer* Lønningsdag, ja. Den var ikke dum! Har som regel flyttet til når det passer andre best å komme, jeg. Uten tanke på gavene. Men fra nå av blir det andre boller! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-360856 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goliath Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Mine barn er IKKE født inn i Jehovas vitner. Vi er overhodet ikke med der, og har heller ikke omgang med andre som er med. Vi er frafalne - og dermed utstøtt. Ellers så kan det ikke bli snakk om noen form for massesuggesjon i JH - i hvertfall ikke i Norge - det er altfor få medlemmer til å kunne snakke om det. Og de har heller ingen som helst innflytelse på samfunnet forøvrig. Bare sine egne medlemmer - og de har selv valgt (ikke barna selvsagt). Synes du virkelig ikke det er massesuggesjon når det meste i samfunnet oversvømmes av julemusikk, juleutstillinger, juletilbud osv. osv. fra tidlig i november? Det er ikke mulig å velge det bort for de som ikke er interessert - med mindre man holder seg innelåst i sitt eget hjem - men det har de færreste verken lyst eller anledning til. For ikke å snakke om julebord, juleturer og alt annet som arrangeres svært lenge før jul. Hvis du ikke ser at dette er galskap og massesuggesjon - ja da er det jo helt tydelig at du er fanget inn i det. Forøvrig kan du jo lese mitt svar til "jeg tror du ønsker å provosere". Selv har jeg et meget avslappet forhold til julefeiringen, og for meg begynner ikke planleggingen (i den grad jeg overhode har noen) før det er noen få dager igjen. Jeg kjøper presanger kun til den aller nærmeste familie, og finner det både hyggelig og problemfritt. Jeg er enig i at julefeiringen får noen har tatt overhånd, og at det først og fremst er handelsnæringen som er skylden i det. Men det er opp til enhver å velge hvordan de ønsker å forholde seg til det, og også hvordan de ønsker at barna skal forholde seg til det. Det finnes mye positivt ved julen (selv er jeg ateist:-), bare man selv klarer å styre omfanget. Selv ser jeg på problemet ved det økte kjøpepresset som det "virkelige" problemet, og ikke selve "oppbyggingen av julestemningen". Det siste er vesentlig enklere å kontrollere enn det førstnevnte. Og det er rene komersielle interesser som er skylden i det førstnevnte. Men det har med markedsføring og salg å gjøre - og gjelder ikke selve innholdet i julefeiringen, og hva man ønsker å gjøre ut av det. Grunnen til at jeg reagerte på ditt første innlegg var at jeg syntes det lå i den helt andre enden av pendelen. Jeg er enig med deg i at det har tatt for mye av, men uenig i at "løsningen" ligger i å si nei til julefeiring. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-360902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julehater Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Hva for noe??? Er det fordi du ikke har opplevd barneårene med julefeiring at du er så "BITTER"? Jeg forstår at det kan virke fremmed for dem som ikke har denne uka som familiekos og gaver. da jeg har kjente som er barn av Jehovas vitner , har jeg også fått vcite at de fikk en spesiell sorg hver jul når glitter og juletrelys lyste i mørket. Og at de følte at de hadde blitt fratatt noe som for andre var veldig viktig , og derfor ble deres "jul" alltid så trist. For å bøte på dette ga foreldrene dem "julegaver" en annen dag i året. og det var plaster på såret for dem. Men sorgen over å ikke være med når alle andre hadde det godt sammen, den følte de. De hadde tross alt deltatt i de samme fridagene som andre hadde, men på en helt annen måte.Og at det er mye fyll og vold og det du beskrev ???? Det er i allefall ikke noe vi hører om. Men selvfølgelig.... Det er alltid noen som lider .. Hele året. og ikke nødvendigvis bare i jula. Og overspiste blir vi ikke så mye i våre dager, Vi har nok mat hele året. Dersom du ikke har hørt om at julen er høysesong for bl.a. fyll, vold, husbråk, skilsmisser, barnevernsaker osv., lurer jeg på hvilken verden du lever i. Det er en realitet - ikke noe jeg mener, og alle samfunnsbevisste mennesker vet det - selvom vi prøver å lukke øynene for det. Kanskje du tilhører en sekt som ikke har lov til å se på TV, høre radio eller lese aviser? Men tror egentlig ikke det, for de har vel heller ikke lov til å bruke PC formoder jeg. Du kan forøvrig lese svaret mitt til "jeg tror du ønsker å provosere" dersom du er interessert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-361244 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trudi i dag Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Dersom du ikke har hørt om at julen er høysesong for bl.a. fyll, vold, husbråk, skilsmisser, barnevernsaker osv., lurer jeg på hvilken verden du lever i. Det er en realitet - ikke noe jeg mener, og alle samfunnsbevisste mennesker vet det - selvom vi prøver å lukke øynene for det. Kanskje du tilhører en sekt som ikke har lov til å se på TV, høre radio eller lese aviser? Men tror egentlig ikke det, for de har vel heller ikke lov til å bruke PC formoder jeg. Du kan forøvrig lese svaret mitt til "jeg tror du ønsker å provosere" dersom du er interessert. Jeg er tilbøylig til å tro at dine erfaringer med andres julefeiring er feilsitert. Fyll og spetakkel hører ikke julen til. men det er alltid noen som lever andeledes enn oss juleelskere, og de har nok mulig hatt det vanskelig i jula. Men vi som er helt alminnelige juleelskere, vi drikker ikke i jula og fyll og spetakkel er derfor ikke med i vår feiring. Så de som har erfaring med nevnte vanskligheter. er nok en sak for sosial og barnevern. Men det er ikke oss som svarer deg her inne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-361680 Del på andre sider Flere delingsvalg…
trompet Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Jeg synes synd på deg jeg. Julefeiring er ikke alt du beskriver, nemlig. Tenk om du kunne fått feiret jul med oss en gang, vi har det så koselig i jula nemlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-361683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest julehater Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Jeg synes synd på deg jeg. Julefeiring er ikke alt du beskriver, nemlig. Tenk om du kunne fått feiret jul med oss en gang, vi har det så koselig i jula nemlig. Takk for omtanken, men det er ikke synd på meg og familien. Vi har det godt sammen. Vi ønsker ingen tradisjonell julefeiring - men stortrives på hytta i juleferien, og med hjemmehygge før ferien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72356-nei-til-julefeiring/page/3/#findComment-361835 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.