Gå til innhold

Kan det være riktig?

Anbefalte innlegg

Gjest en som undrer seg

På tråden under vedrørende ensligadopsjon, er det et innlegg hvor det står at det er 8 enslige som skal hente barn i Kina gjennom adopsjonsforum om noen uker. Dette må da være en sterk overdrivelse (eller kanskje trykkfeil?). Det kan da ikke være 8 enslige i en og samme gruppe til Kina? Jeg vet at adopsjonsreglene ble forandret for et par år siden sånn at enslige også kunne få adoptere, men jeg trodde det fortsatt var nesten umulig og at det bare ble godkjent noen få hvert år. Har jeg tatt helt feil?

En annen ting jeg reagerer på i det samme innlegget er at det står at det var med et adoptivbarn fra Kina på 10 måneder på et treff som hadde vært i dag. Men jeg har da virkelig lest både her på dol og andre steder at enslige alltid får tildelt de største barna. Er ikke det riktig? Et barn som er 10 måneder nå må jo ha vært enda yngre da hun ble tildelt.

Er det jeg som er helt fullstendig feilinformert, eller er det rett og slett noen som driver gjøn med oss her inne på dol?

Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72496-kan-det-v%C3%A6re-riktig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder det at 8 enslige skal hente barn fra kina på en gang vet jeg ikke om det er riktig eller ikke, for jeg leste det her på forumet nå, men jeg antar det er riktig. Myndighetene åpnet for at enslige kunne adoptere for 4 år siden(i 1998). Det er hele tiden ført en restriktiv linje angående enslige, dvs det er vanskeligere for enslige å bli godkjent enn for par, men det betyr ikke at det er umulig. I fjor var det ekstra mange enslige som ble godkjent. Det har sammenheng med at det tok litt tid før det ble kjent at enslige faktisk kunne søke og at det fantes land som godtok enslige.

En annen ting som muligens har hatt betydning på mengden enslige som får tildeling utover høsten, er at det i fjor høst ble kjent at Kina kom til å innføre kvotering, både på totalt antall tildelinger til hver enkelt adopsjonsforening, og i tillegg kvotering i forhold til tildelinger til enslige(max 5% av den kvoten adopsjonsforeningen har fått kan gå til enslige)

De som rakk å få søknadene sine registrert i Kina før 01.12.01 slapp unna kvoteringen, men det at man visste at kvoteringen ville komme gjorde at det ble satt fortgang i de sakene som var ferdigbehandlet slik at adopsjonsforeningene fikk sendt avgårde så mange søknader som mulig før de nye reglene trådte i kraft.

Det kan være flere forhold som også har betydning, men da får noen andre bistå meg med tilleggsopplysninger.

Jeg vet det har versert endel rykter angående alder på barna her på forumet. Det har gått på hvem som får de eldste og hvem som får de yngste. JEg vet det var en slik diskusjon engang her på forumet der det ble påstått at de enslige fikk de eldste barna, men dette ble tilbakevist av en annen person som skrev svarinnlegg. I den gruppen den personen hadde vært hadde den enslige i gruppen fått et av de yngste barna. Når de gjelder alderen på barna fra Kina er barna i snitt mellom 1 og 1 1/2 år når de kommer til Norge Tildelingen skjer 2 - 2 1/2 mnd. tidligere. Noen får eldre barn, og noen får yngre barn. Om man er enslig eller ikke har ingenting å si for alderen på barna. Alderen på søkerne er det vel heller ingen som kan påvise har særlig betydning for alderen på barna.

Håper dette gav deg noen svar.

Heia!

Jeg ser at Kanne har svart på det med antall enestående Kina-adoptnter i neste gruppe til Kina. Når det gjelder alderen på barna, så er det mitt inntrykk etter å ha fulgt med på (altfor mange..) amerikanske lister siste året at det ikke blir "gjort forskjell" på foreldrene om de er single eller par når det gjelder å fordele barna etter alder.

Men det kan jo være at andre land har annen praksis på dette.

MVH

polly1365380357

Du har fått et langt og godt svar fra brilleslangen! jeg kan bare bekrefte at det er 8 enslige som henter barn i neste kinagruppe med AF (totalt 17).

Selv etter kvoteringen blir det jo en del enslige som komemr til å reise til Kina - i hvertfall ca 10 pr. år!

hilsen leder for de enestående

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...