Gå til innhold

spørrende


jeanny

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som jeg mistenker litt for å ha AD/HD, og har søkt han inn til utreding på barnepsyk. Men som vanlig i det offentlige er det lang ventetid - 18 mnd.! Imens er det meningen at skolepsykelogen skal kobles inn. Men jeg er nokså nysgjerrig på kjennetegn og "sykdoms"bilde på denne diagnosen. Derfor kunne jeg ønske at dere kunne gi meg en litt fyldig beskrivelse av hva det er, hvordan får de den( flere i familien har hatt/har nokså lik adferd) og hva kan jeg som mor gjøre. Håper dere kan svare på alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest -filosofus

Hei :)

Jeg skrev innlegget lenger ned om ADD. Samme sak uten hyperaktiviteten. Tror ikke noen leger er innom her og svarer. Prøv linker på helsesider i USA. Der står det masse om emnene. Og de er mer fremme i tiden enn norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på siden til MBD-foreningen.Der finner du masse linker som kan fortelle deg hva du lurer på.Hvis ikke skal jeg gjerne svare men har desverre ikke tid akkurat nå,det er jo endel,måtte bare innom å sjekke om det var noe nytt her.Men prøv Mbd-foreningen hvis ikke spør du igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Det dreier seg om barn og sjeldnere voksne med konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og impulsivitet i forskjellige grader og kombinasjoner. Noen er ikke hyperaktive og noen har lite impulsivitet. I tillegg kommer mange andre varianter i atferden, ikke sjelden manglende forståelse av sosiale spilleregler, økende problemer ved stress og i situasjoner som er lite lystbetont. Av og til er problemene meget store og gjennomsyrer hele dagen, ikke minst er grensesetting i oppdragelsen vanskelig noen ganger. Andre ganger er det skolen som skaper problemer. Det blir for stor påkjenning å sitte stille og konsenterer seg, og dermed kommer uroen og konsentrasjonsproblemene for fullt. Sannsynligvis kjenner du igjen mye av denne atferden fra andre i familien- men variasjonen fra person til person er stor.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...