Gå til innhold

Colombia - gaver

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sommerstorm

Vi lurte på det samme, så vi spurte noen venner som har vært i Colombia 2 ganger. De anbefalte å ha med 3-4 små gaver til tolk, sjåfør og ev. andre som er til god hjelp og støtte. F.eks. kan det være et eller annet som minner litt om Norge. Enkelte gir bøker med bilder av Norge - finnes sikkert slike på spansk også. Men det begrenser seg sikkrt hvor morsomt det er å få en slik bok hvis det gjentar seg noen gange, så det gjelder å være litt mer kreativ... uten at jeg har noen gode forslag i skrivende stund.

Ellers fikk vi et godt råd om at man i tillegg kunne ta med noen pene reklame-penner. Mannen min fikk noen pene Parker-penner i etui fra jobben sin som han vil ta med.

Noe jeg synes er mer vanskelig, er det med hjelpesendinger. Da vi gikk på familieforberedende kurs, fortalte en av lederne at der er enkelte barnehjem som ikke ønsket å motta brukte klær - de vil kun ha nytt. Haun sa at man kan finne noe billig å kjøpe der borte som man kan gi i gave til barnehjemmet. Hva tror du - har du gjort deg opp en formening her? Har hørt at AF har sekker som vi kan få med fra Gardemoen. Men det er jo mange som samler en hel masse selv, men det har ikke vi gjort så langt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72950-colombia-gaver/#findComment-359096
Del på andre sider

Vi lurte på det samme, så vi spurte noen venner som har vært i Colombia 2 ganger. De anbefalte å ha med 3-4 små gaver til tolk, sjåfør og ev. andre som er til god hjelp og støtte. F.eks. kan det være et eller annet som minner litt om Norge. Enkelte gir bøker med bilder av Norge - finnes sikkert slike på spansk også. Men det begrenser seg sikkrt hvor morsomt det er å få en slik bok hvis det gjentar seg noen gange, så det gjelder å være litt mer kreativ... uten at jeg har noen gode forslag i skrivende stund.

Ellers fikk vi et godt råd om at man i tillegg kunne ta med noen pene reklame-penner. Mannen min fikk noen pene Parker-penner i etui fra jobben sin som han vil ta med.

Noe jeg synes er mer vanskelig, er det med hjelpesendinger. Da vi gikk på familieforberedende kurs, fortalte en av lederne at der er enkelte barnehjem som ikke ønsket å motta brukte klær - de vil kun ha nytt. Haun sa at man kan finne noe billig å kjøpe der borte som man kan gi i gave til barnehjemmet. Hva tror du - har du gjort deg opp en formening her? Har hørt at AF har sekker som vi kan få med fra Gardemoen. Men det er jo mange som samler en hel masse selv, men det har ikke vi gjort så langt.

Vi skal adoptere gjennom ICBF, er det likevel aktuelt med gaver/klær til barnehjemmene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72950-colombia-gaver/#findComment-359143
Del på andre sider

forelsket colombiamamma

Vi skal adoptere gjennom ICBF, er det likevel aktuelt med gaver/klær til barnehjemmene?

Vi hadde ikke med gaver til barnehjem, og vi adopterte via ICBF.

Vi kjøpte gaver til kontaktperson og advokat i Colombia, også ga vi ekstra penger til sjåførene som kjørte oss. Vi angret litt på at vi ikke hadde tatt oss tid til å kjøpe gaver i Norge, men det er masse fint å kjøpe i Colombia også.

Når jeg sier tatt oss tid, så mener jeg at vi ikke hadde noe særlig tid. For vi fikk beskjed om mandagen at vi skulle reise fredagen samme uken, og da var det sååååå masse annet som måtte ordnes:-)

Men jeg har hørt at stearinlys og servietter er fint å gi. Selvfølgelig av den litt mer eksklusive sorten:-)

Lykke til!

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72950-colombia-gaver/#findComment-359232
Del på andre sider

Gjest Tobarnmamsen

Vi hadde ikke med gaver til barnehjem, og vi adopterte via ICBF.

Vi kjøpte gaver til kontaktperson og advokat i Colombia, også ga vi ekstra penger til sjåførene som kjørte oss. Vi angret litt på at vi ikke hadde tatt oss tid til å kjøpe gaver i Norge, men det er masse fint å kjøpe i Colombia også.

Når jeg sier tatt oss tid, så mener jeg at vi ikke hadde noe særlig tid. For vi fikk beskjed om mandagen at vi skulle reise fredagen samme uken, og da var det sååååå masse annet som måtte ordnes:-)

Men jeg har hørt at stearinlys og servietter er fint å gi. Selvfølgelig av den litt mer eksklusive sorten:-)

Lykke til!

mvh.

Hvis du ikke skal til varme strøk/byer er sjokolade/konfekt et tips. Vi har også hatt med "parfymeartikler", dvs. gode dusjgelèer/såper e.l. av litt eksklusivt merke. Bodylotion er kanskje også deilige å få.... (til damer da!).

Hvis ICBF; da trenger du ikke tenke på gave i form av klær til barnehjem.

En ting jeg har tenkt på i etterkant er kanskje noe koselig/leker til ICBF. Vi erfarte at de iallefall har et form for oppholdsrom/lekerom (hvor overtakelsen finner sted). Kanskje ønsker de noe til dette rommet? Jeg vet ikke, men da kan dere sikkert evt. kjøpe det i C.

Lurt å tenke på gaver tidlig. Det er så koselig å gi, men litt vanskelig å finne på......

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72950-colombia-gaver/#findComment-359322
Del på andre sider

Hei

Da vi skulle reise til COlombia, kjøpte vi med oss noen kalendere for det neste året, men store fine fotografier fra forskjellige steder i norge - nydelige naturbilder der de fikk se norge til alle årstider.

I tillegg gav vi bort tax-free esker med norsk melkesjokolade (freia sin "et lite stykke norge") Det falt i god smak, dessuten noen små souvernier fra flybpassen som hadde norske flagg etc. VI gav til

kontakten vår, tolken og Liljana i Bogota. Den dagen vi reiste hjem fikk de vi bodde hos en flaske vin hver og en del tips, og de ble veldig glade.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72950-colombia-gaver/#findComment-359373
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...