Anka Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 ......mens jeg er i farta.... Når jeg leverte søknad om adopsjonspenger til trygdekontoret la jeg med dokumentasjon på dato for omsorgsovertakelse, samt dokumentasjon fra arbeidsgiver på at jeg hadde opparbeidet meg ferie frem til en bestemt dato (som var tre uker etter omsorgsovertakelsen) Jeg regnet med andre ord med å bruke opp min ferie før jeg begynte på min omsorgspermisjon. Dette gjorde jeg ved forrige permisjon uten problemer, men nå fikk jeg telefon fra trygdekontoret med beskjed om at jeg ikke kunne ta ut ferie rett etter omsorgsovetakelse. Jeg måtte vente 6 uker før jeg kunne ta min ferie. Stemmer det da??? Er ikke denne saksbehandleren helt oppdatert på regelverket rundt adopsjon heller? hilsen ei som snart håper å være ferdig med alt av praktisk etterarbeide etter adopsjonen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73201-omsorgspermisjon-ferieavvikling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tobarnmamsen Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Hei anka! Vi gjorde akkurat som deg; jeg tok ut 5 ukers ferie fra og med den dagen vi overtok vårt andre barn. Deretter startet permisjonen. Dette ble godkjent av vårt trygdekontor. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73201-omsorgspermisjon-ferieavvikling/#findComment-361258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Hei Anka! Det stemmer, tror jeg. I alle fall var det sånn på vårt trygdekontor. Mor har de 6 ukene etter omsorgsovertakelse og der er det lite slingringsmonn. Det ble litt problemer med oss også, for vi ville gjerne ha 4 uker sammen hjemme etter hjemkomst. Men i tillegg hadde vi jo reisen på 2 uker. Så vår løsning ble at jeg hadde velferdspermisjon med lønn (som jeg skal jobbe inn igjen det kommende året), mens min mann fikk lov å ta to uker av morspermisjonen som egentlig er forbeholdt mor. Så tok han ferie de fire ukene etter hjemkomst, mens jeg hadde morsperm de samme ukene. Det var trygdekontoret som foreslo denne løsningen og vi var veldig fornøyd med servicen. Jeg tror det er sånn at de 6 ukene som er morspermisjon må taes når man får barnet. Det går kanskje på praktiske ting som utbetalinger, jeg er ikke sikker. De må kanskje ha en dato som stemmer, og da betaler de ut fra omsorgsovertakelse. Får du feriepenger/lønn fra arbeidsgiver, må trygdekontoret betale morspermisjon til feil tid, om du skjønner. Kanskje det er nye regler etter at du fikk førstemann? Kanskje det ble endret da det kom nye regler 1. juli 2000(?) med at far fikk rett til farspermisjon med sin egen lønn og ikke morens. Kanskje det har noe å si. Men jeg er slett ingen ekspert, så kanskje du får et bedre svar av noen andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73201-omsorgspermisjon-ferieavvikling/#findComment-362686 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 20. september 2002 Forfatter Del Skrevet 20. september 2002 Jeg tror nok det er endel forkjellig behandling avdette spørsmålet på de ulike trygdekontorene. For oss gjør det egentlig ikke så mye, jeg må bare være litt flink til å spare noe av det jeg får utbetalt denne mnd. For å være ærlig passet det igrunnen greit å få betalt både fra arbeidsgiver og trygdekontoret nå i aug. Pengene får "bein å fly på" i forbindelse med hentereise;-) ...men jeg trodde igrunne at 6 ukers regelen kun gjaldt for fødende, men. men..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73201-omsorgspermisjon-ferieavvikling/#findComment-362881 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Melis Skrevet 20. september 2002 Del Skrevet 20. september 2002 Jeg tror nok det er endel forkjellig behandling avdette spørsmålet på de ulike trygdekontorene. For oss gjør det egentlig ikke så mye, jeg må bare være litt flink til å spare noe av det jeg får utbetalt denne mnd. For å være ærlig passet det igrunnen greit å få betalt både fra arbeidsgiver og trygdekontoret nå i aug. Pengene får "bein å fly på" i forbindelse med hentereise;-) ...men jeg trodde igrunne at 6 ukers regelen kun gjaldt for fødende, men. men..... Reglene er de samme over hele landet, men når det gjelder adopsjon er det mindre informasjon i de retningslinjene trygdekontoret har. Det står bare at det samme gjelder for adopsjon osv. Det er ikke spesifisert. Det virker rett og slett som om de må tolke det etter skjønn ofte. Men den 6-ukers-regelen gjelder for adopsjon også, i følge vårt trygdekontor. Selv om vi er likestilte, som vi påpekte. De på trygdekontoret skulle ta det opp med fylket, men da de som visste noe om det var på ferie, klarte trygdekontoret å finne en annen løsning. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73201-omsorgspermisjon-ferieavvikling/#findComment-362980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
plommeblomst Skrevet 21. september 2002 Del Skrevet 21. september 2002 Reglene er de samme over hele landet, men når det gjelder adopsjon er det mindre informasjon i de retningslinjene trygdekontoret har. Det står bare at det samme gjelder for adopsjon osv. Det er ikke spesifisert. Det virker rett og slett som om de må tolke det etter skjønn ofte. Men den 6-ukers-regelen gjelder for adopsjon også, i følge vårt trygdekontor. Selv om vi er likestilte, som vi påpekte. De på trygdekontoret skulle ta det opp med fylket, men da de som visste noe om det var på ferie, klarte trygdekontoret å finne en annen løsning. Med forbehold om at jeg har forstått hva dere diskuterer: Ved adopsjon gjelder at både mor og far må ta ut minst fire ukers permisjon (tilsv. fedrekvote), ellers kan ukene deles som man ønsker. Det er ingen 6-ukers-regel for morsperm. Da vi hentet lillesøster i vinter, startet far med permisjon fra overtagelse, og mor overtok etter et halvt år. Helt kurant. Dette er regler som gjelder alle, ikke noe variasjon fra tr.ktr til tr.ktr. Men _kunnskapsnivået_ varierer fra tr.ktr til tr.ktr. En annen ting er jo at søknadsskjemaer ikke er tilpasset (nye) regler for adopsjonsperm. Da jeg søkte perm på jobben, tror jeg det bare var i overskriften at det passet, ellers måtte jeg stryke og ordne etter beste evne ) Det med å starte med ferie vet jeg ikke noe om, men undersøk nøye, for mange har erfart at trygdekontoret er uvitende og påståelige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73201-omsorgspermisjon-ferieavvikling/#findComment-363759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anka Skrevet 21. september 2002 Forfatter Del Skrevet 21. september 2002 Med forbehold om at jeg har forstått hva dere diskuterer: Ved adopsjon gjelder at både mor og far må ta ut minst fire ukers permisjon (tilsv. fedrekvote), ellers kan ukene deles som man ønsker. Det er ingen 6-ukers-regel for morsperm. Da vi hentet lillesøster i vinter, startet far med permisjon fra overtagelse, og mor overtok etter et halvt år. Helt kurant. Dette er regler som gjelder alle, ikke noe variasjon fra tr.ktr til tr.ktr. Men _kunnskapsnivået_ varierer fra tr.ktr til tr.ktr. En annen ting er jo at søknadsskjemaer ikke er tilpasset (nye) regler for adopsjonsperm. Da jeg søkte perm på jobben, tror jeg det bare var i overskriften at det passet, ellers måtte jeg stryke og ordne etter beste evne ) Det med å starte med ferie vet jeg ikke noe om, men undersøk nøye, for mange har erfart at trygdekontoret er uvitende og påståelige. Det er slik jeg også trodde reglene var, vi har jo ingen fysisk grunn til å bli pålagt å ta de første ukene slik fødende har. Så vi har nok bare med en uvitende saksbehandler å gjøre. Nå gidder jeg egentlig ikke henge meg så mye opp i det, siden det ikke får noen praktisk betydning, men dersom vi hadde gått for vår opprinnelige løsning hvor far skulle tatt sine fire uker fra overtakelsesdatoen hadde jeg nok blitt rimelig frustrert............mne siden vi fikk tildeling i forbindelese med min manns fereieavvikling har vi fremdeles hans uker til gode:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/73201-omsorgspermisjon-ferieavvikling/#findComment-364156 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.