Gå til innhold

Trenger hjelp med hjemmeside!


Amiga

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

På den gullsmed-siden er det nesten ingen av bildene som virker. De ligger jo som linker til bilder på webdesignerens egen maskin i stedet for til bilder på serveren.

Nå skal det være OK. FP er litt rar sånn. Det er en bug i systemet, slik at hvis du publiserer uten å lagre og lukke alle åpne dokumenter, får den hikke og roter til adresser på den siden som er åpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

.har du ikke fått opp camera ennå???...treging....;-)

Jeg kommer meg ikke inn på de personlige sidene til Terra... ikke på hotmail heller, eller nettbanken. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer meg ikke inn på de personlige sidene til Terra... ikke på hotmail heller, eller nettbanken. :-(

Har du brannmur som sperrer (ennå)??..

Hadde ikke du noe tull med den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det være OK. FP er litt rar sånn. Det er en bug i systemet, slik at hvis du publiserer uten å lagre og lukke alle åpne dokumenter, får den hikke og roter til adresser på den siden som er åpen.

FP har ikke bugs. FP ER en bug. Koden den produserer er av og til så grisete at jeg er overrasket over at det faktisk fungerer. At det fungerer sier mer om nettleseres feiltoleranse enn kvaliteten på koden.. og selv om det fungerer gjør den grisete koden sidene tregere å vise, når den må tolke en million feilnestede tabeller, overflødige FONT-tagger og annet skrap. Sånt fører vanligvis til at siden ikke vises likt i alle nettlesere, siden ulike nettlesere håndterer kodefeil på ulik måte. Filen blir større, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du brannmur som sperrer (ennå)??..

Hadde ikke du noe tull med den da?

Joda, ikke kommer jeg inn i programmet, ikke får jeg avinnstallert det og ikke får innstallert det på nytt! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

FP har ikke bugs. FP ER en bug. Koden den produserer er av og til så grisete at jeg er overrasket over at det faktisk fungerer. At det fungerer sier mer om nettleseres feiltoleranse enn kvaliteten på koden.. og selv om det fungerer gjør den grisete koden sidene tregere å vise, når den må tolke en million feilnestede tabeller, overflødige FONT-tagger og annet skrap. Sånt fører vanligvis til at siden ikke vises likt i alle nettlesere, siden ulike nettlesere håndterer kodefeil på ulik måte. Filen blir større, også.

Nåja, du må jobbe på FP sine premisser, og ikke "lure" FP med å endre eller flytte utenom grensesnittet, eller bruke objektene feil. Liker du ikke FP sine premisser må du bruke andre verktøy. F eks hvis du endrer skrifttyper flere ganger blir det rot. Bruk kommando fjern formatering så krymper koden til en brøkdel med en gang. Jeg vet at noen hater PF, men jeg har brukt den i mange år, og bruker du den etter "boka" er den ikke så ille. Spørsmålet er om du skal spare tid og tjene penger på minst mulig arbeid. Skal du det, kan du bruke FP etter boka. Kunden bryr seg nøkken om hvilket verktøy du bruker bare det blir billig og kjapt ute. Men skal du finlese kode og "klippe plenen med neglesaks" blir ikke jobben gjort i tide til en bra pris. Jeg har laget mange mange sider på internett, intranett og ekstranett og ikke hatt nevneverdige problemer, men kolleger med andre verktøy sliter med detaljer og finsnekkeri så lenge at kunden begynner å lure på om de har sovna. Ikke bisniss det. Bortkasta tid. Mange bruker tid på design som ingen kunder setter pris på, det blir for mye stæsj som tar oppmerksomheten vekk fra budskapet og formålet. Det enkle er ofte det beste i denne bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåja, du må jobbe på FP sine premisser, og ikke "lure" FP med å endre eller flytte utenom grensesnittet, eller bruke objektene feil. Liker du ikke FP sine premisser må du bruke andre verktøy. F eks hvis du endrer skrifttyper flere ganger blir det rot. Bruk kommando fjern formatering så krymper koden til en brøkdel med en gang. Jeg vet at noen hater PF, men jeg har brukt den i mange år, og bruker du den etter "boka" er den ikke så ille. Spørsmålet er om du skal spare tid og tjene penger på minst mulig arbeid. Skal du det, kan du bruke FP etter boka. Kunden bryr seg nøkken om hvilket verktøy du bruker bare det blir billig og kjapt ute. Men skal du finlese kode og "klippe plenen med neglesaks" blir ikke jobben gjort i tide til en bra pris. Jeg har laget mange mange sider på internett, intranett og ekstranett og ikke hatt nevneverdige problemer, men kolleger med andre verktøy sliter med detaljer og finsnekkeri så lenge at kunden begynner å lure på om de har sovna. Ikke bisniss det. Bortkasta tid. Mange bruker tid på design som ingen kunder setter pris på, det blir for mye stæsj som tar oppmerksomheten vekk fra budskapet og formålet. Det enkle er ofte det beste i denne bransjen.

Tja, jeg har egentlig litt av hvert å si om et verktøy som bare lager brukbart resultat om man bruker verktøyet på dets egne ganske sære premisser. Dataprogrammer skal tilpasses menneskers behov, ikke omvendt. Så lenge du selv trives med å jobbe på den måten, og er bevisst på problemene som kan oppstå og hva du må gjøre for å forhindre det, så er det selvsagt ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Tja, jeg har egentlig litt av hvert å si om et verktøy som bare lager brukbart resultat om man bruker verktøyet på dets egne ganske sære premisser. Dataprogrammer skal tilpasses menneskers behov, ikke omvendt. Så lenge du selv trives med å jobbe på den måten, og er bevisst på problemene som kan oppstå og hva du må gjøre for å forhindre det, så er det selvsagt ditt valg.

Premissene er ikke så ille :-) Stort sett ingen av "haterne" gidder sette seg inn i hvordan FP virker. De forsøker stort sett å lure FP sitt grensesnitt ved å flytte, endre navn og kopiere utenom FP sin kontroll, med grusomme konsekvenser :-( Mange forsøker å endre kildekoden uten at FP vet det, og da blir det kaos. FP som grensesnitt er ganske automatisk og lynkjapt, men man må følge boka. Å lese bruksanvisningen etter katastrofen er ikke særlig lurt. Feilen i går var bare en enkel søk og erstatt på den ene siden, og er første gangen på flere måneder at noen trengte rette noe. Svære nettsteder med opptil 2- 300 sider funker eksakt etter oppskriften fordi de som laget dem kan FP. Prinsippene er enkle og logiske, men man må lære dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan blir det med forskjellige typer nettlesere?

Etter det jeg vet, så skal det funke bra.

Har ikke satt meg så veldig inn i CSS selv, har såvidt begynt å kikke på det.

Men etter å ha lest litt på diverse News-forum o.l, så ser det ut til at CSS er "tingen" ifølge folket der :)

Husker jeg ikke feil, så er CSS "best" til å vises likt i alle mulige browsere, i og med at en spesifiserer posisjonen på skjermen diverse ting og tang skal ligge.

Men det er det sikkert mange meninger om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet, så skal det funke bra.

Har ikke satt meg så veldig inn i CSS selv, har såvidt begynt å kikke på det.

Men etter å ha lest litt på diverse News-forum o.l, så ser det ut til at CSS er "tingen" ifølge folket der :)

Husker jeg ikke feil, så er CSS "best" til å vises likt i alle mulige browsere, i og med at en spesifiserer posisjonen på skjermen diverse ting og tang skal ligge.

Men det er det sikkert mange meninger om..

Sånn for Amigas bruk tror jeg tabeller er det enkleste, i alle fall i denne omgang. Jeg anbefaler alle som skal drive litt med websnekring å lære CSS, forøvrig. Det er absolutt fremtiden - og man sparer også en masse arbeid når man først har lært det. Et stilark kan brukes om igjen i alle sidene på et nettsted, slik at om man bestemmer seg for å endre bakgrunn f.eks så går man bare inn og endrer det i stilarket, uten å trenge å gjøre noe som helst med alle html-filene. Og man har mye mer frihet i designen enn man har med HTML-koder.

Visning av CSS er en katastrofe i Netscape 4.x. De grunnleggende tingene støttes, så enkle stilark går som regel bra. Men ellers er det rimelig bra støtte for det i nettleserverden - det som er tingen er at man bør passe på å designe sidene slik at innholdet kan leses selv om nettleseren ikke støtter CSS, eller har dårlig støtte. 99% av web-brukere i dag har nettlesere med grei støtte for CSS (selv om IE på ingen måte er best i klassen her - Opera og Mozilla er de to nettleserne med best støtte).

CSS-standarden finnes på http://www.w3c.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ikke kommer jeg inn i programmet, ikke får jeg avinnstallert det og ikke får innstallert det på nytt! :-(

Hmm, sorry, jeg kan desverre ikke hjelpe.:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...