Gå til innhold

Er dette normalt? Jeg blir gal!

Anbefalte innlegg

Begynner å bli "tutlete" og gal snart!

Jenta mi har AD/HD og har hatt grei effekt av Ritalin i snart 2 år.

Fra å være den som lå etter de andre i klassen , ble hun en av de beste.

Fra å ikke ha noen venner , fikk hun mange.

Fra å være hyperaktiv , impulsiv og ukonsentrert , ble hun roligere , kontrollert og konsentrert.

Endelig kunne vi til og med prate TIL henne.

Men nå har hun begynt å falle tilbake i gamle "rutiner" , selv om hun går på medisinen x3 til dagen.

Karakterene raser , jeg får ikke øyenkontakten , hun prater i et sett uten mening , skader seg selv på grunn av fall etc .

Har vært 2 ganger på sykehuset de 3 siste ukene , for skader!

Hun er også blitt impulsiv igjen og finner på ting som hun gjorde før diagnosen.

For eksempel tegne med tusj på veggene hos naboer , som ikke akkuratt er normalt for en 11 åring!

Jeg ser at vennene begynner å bli trøtte av henne og jeg er beskymret!

Kan det være at hun trenger en større dose av medisinene sine , kontra den hun fikk for 2 år siden?

Jeg har fått time hos barnepsyk. , men herligheten , det er 2 måneder til!!

Fortvilet og rådløs

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/73771-er-dette-normalt-jeg-blir-gal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som dattera di trenger akutt hjelp. Vet ikke så mye om ADHD, men er ritalindosen for lav, så skulle det være en kurant sak å få henne på rett spor igjen. Ikke slå deg til ro med en timeavtale så langt fram i tid, ring i dag og forlang en akutt-time. Mas til du får det!

Det høres ut som dattera di trenger akutt hjelp. Vet ikke så mye om ADHD, men er ritalindosen for lav, så skulle det være en kurant sak å få henne på rett spor igjen. Ikke slå deg til ro med en timeavtale så langt fram i tid, ring i dag og forlang en akutt-time. Mas til du får det!

Ja , jeg ringte forrige uke dirrekte til barnepsyk . og forklarte problemet.

Fikk beskjed om at jeg skulle få time så raskt som mulig?

Syns heller ikke 2 måneder er raskt!

Ja ; jeg får ringe å klage....blir så forbanna på slike systemer...argh!

Hun er tross alt i en sårbar alder ....

Takk for svar ;o)

Hei vin!

Ja det er helt vanlig.Ritalin er desverre ikke noe mirakelmedisin så vanskelige perioder kommer og går.

Det kan også hende at tiden er inne for å justere dosen(like gjerne ned som opp).

Hvor gammel er hun?Hvis det nærmer seg puberteten,er det enda mer vanlige symtomer.Sykdommen blir ikke borte,vet du.Jeg er 35,og har det ennå....hehe.

Mest sannsynlig går det over etter hvert.Min erfaring er at det kan ta alt fra et par dager,til måneder.Sorry,vil ikke gjøre deg enda mer nedtrykt,men dette vil jeg ikke pynte på,det gjør bare vondt verre.:o)

Vet ikke om du husker meg,men min AD\HD'er er 15,og jeg har det selv.

Det verste er jo at dette går utover henne,både sosialt og faglig,men hvis hun er like smart som de fleste AD\HD'ere,tar hun det igjen i gode perioder:o))

Ikke mye til trøst dette,men jeg vet så indelig godt hvordan du har det nå.

Lykke til,skal tenke på dere!

Ja , jeg ringte forrige uke dirrekte til barnepsyk . og forklarte problemet.

Fikk beskjed om at jeg skulle få time så raskt som mulig?

Syns heller ikke 2 måneder er raskt!

Ja ; jeg får ringe å klage....blir så forbanna på slike systemer...argh!

Hun er tross alt i en sårbar alder ....

Takk for svar ;o)

Hei vin

Kan hun uten din viten ha sluttet å ta tablettene?

Hvor mange tar hun av gangen?

Du kan ringe å høre med legen om du kan begynne å øke dosen med en gang.

Jeg har selv et barn med AD/HD og vi har økt dosen selv uten å få noe reprimande for det.

Uannsett ønsker jeg deg lykke til.

Jeg vet hvor TØFT det er;=)

Hei vin!

Ja det er helt vanlig.Ritalin er desverre ikke noe mirakelmedisin så vanskelige perioder kommer og går.

Det kan også hende at tiden er inne for å justere dosen(like gjerne ned som opp).

Hvor gammel er hun?Hvis det nærmer seg puberteten,er det enda mer vanlige symtomer.Sykdommen blir ikke borte,vet du.Jeg er 35,og har det ennå....hehe.

Mest sannsynlig går det over etter hvert.Min erfaring er at det kan ta alt fra et par dager,til måneder.Sorry,vil ikke gjøre deg enda mer nedtrykt,men dette vil jeg ikke pynte på,det gjør bare vondt verre.:o)

Vet ikke om du husker meg,men min AD\HD'er er 15,og jeg har det selv.

Det verste er jo at dette går utover henne,både sosialt og faglig,men hvis hun er like smart som de fleste AD\HD'ere,tar hun det igjen i gode perioder:o))

Ikke mye til trøst dette,men jeg vet så indelig godt hvordan du har det nå.

Lykke til,skal tenke på dere!

Takk for svar , selv om det kanskje ikke var noen trøst ;o)

Hun er snart 11 år , men har allerede hatt mensen i over 1 år og er i puberteten.

Det er bare så vanskelig å stå på sidelinja og la det dure i vei.

Har ikke lyst til at hun skal bli venneløs igjen , bli dårligere i skolefagene , etc...

Det sliter selvsagt , som du sikkert vet, også på familien sjenerelt.

Og spørsmålet hele tiden er hvordan hun skal " straffes" for alle de sprø tingene hun finner på.

Hun VET hun ikke skal hoppe ut av vinduene fra 2 etasje , hun VET hun ikke skal klatre htil toppen av de høyeste trærna , hun VET hun ikke skal hoppe på border og henge i dører...du skjønner?

Men hun kan jo egentlig ikke noe for oppførslen sin?!

Ja ; det ER vanskelig!

Mvh

Annonse

Hei vin

Kan hun uten din viten ha sluttet å ta tablettene?

Hvor mange tar hun av gangen?

Du kan ringe å høre med legen om du kan begynne å øke dosen med en gang.

Jeg har selv et barn med AD/HD og vi har økt dosen selv uten å få noe reprimande for det.

Uannsett ønsker jeg deg lykke til.

Jeg vet hvor TØFT det er;=)

Det er jeg som gir henne tabletten morgen og ettermiddag.

Den hun tar på skolen er i en pipelette som må åpnes for å kunne ta tabletten.

Men vi har , ja , vært inne på tanken om hun kaster den på skolen.

Selv om hun nekter for det.

Det er som jeg ikke når inn til henne , hun hører , men hører ikke etter , skjønner?

Jeg føler meg maktesløs og fortvilet står jeg og ser at hun er igjen den jenta ingen vil ha noe med å gjøre...

Jeg har ringt legen som skriver ut Ritalinen , men hun er ganske "steil" på at vi ikke må gi henne mere/mindre før hun har vært til utredning .

Altså om 2 måneder!

Takk for svaret ;o)

Takk for svar , selv om det kanskje ikke var noen trøst ;o)

Hun er snart 11 år , men har allerede hatt mensen i over 1 år og er i puberteten.

Det er bare så vanskelig å stå på sidelinja og la det dure i vei.

Har ikke lyst til at hun skal bli venneløs igjen , bli dårligere i skolefagene , etc...

Det sliter selvsagt , som du sikkert vet, også på familien sjenerelt.

Og spørsmålet hele tiden er hvordan hun skal " straffes" for alle de sprø tingene hun finner på.

Hun VET hun ikke skal hoppe ut av vinduene fra 2 etasje , hun VET hun ikke skal klatre htil toppen av de høyeste trærna , hun VET hun ikke skal hoppe på border og henge i dører...du skjønner?

Men hun kan jo egentlig ikke noe for oppførslen sin?!

Ja ; det ER vanskelig!

Mvh

Ja jeg også vet at jeg ikke skal tømme alle skap på engang,men ta et og et.Jeg vet at jeg ikke skal avbryte folk,ei heller være så himla impulsiv...men selv ikke jeg ,som er voksen klarer å kontrollere det bestandig,hehe.

Straff er som regel uvirksomt.Vi har heller prøvd å kjøre et belønningssystem.Jeg lagde et skjema for dette,og jeg må skryte litt:MITT skjema blir nå brukt til forelesninger,samlinger og kurs.:o))

Hvis du tør,kan jeg få e-mailen din,så kan jeg sende det til deg.

Nå håper jeg bare at skolen,og for ikke å snakke om foreldrene til venner viser toleranse\forståelse!

Guuud,mange av disse barna våre sliter.

De er jo så gode inni....:o))

Ja jeg også vet at jeg ikke skal tømme alle skap på engang,men ta et og et.Jeg vet at jeg ikke skal avbryte folk,ei heller være så himla impulsiv...men selv ikke jeg ,som er voksen klarer å kontrollere det bestandig,hehe.

Straff er som regel uvirksomt.Vi har heller prøvd å kjøre et belønningssystem.Jeg lagde et skjema for dette,og jeg må skryte litt:MITT skjema blir nå brukt til forelesninger,samlinger og kurs.:o))

Nå håper jeg bare at skolen,og for ikke å snakke om foreldrene til venner viser toleranse\forståelse!

Ja de er gode ....og jeg SER jo at hun blir lei seg etter å ha gjort noe dumt.

Og lillebroren er "kjempeflink" til å bisle også da ;o)

"Mamma , nå er hun i gang igjen"

"Mamma skynd deg , .....hun tegner på stolpene og veggen ute her."

JO takk jeg vil gjerne ha den oversendt ;o)

Regner med at det ikke er "farlig" å legge ut mail addressen min.

Takk på forhånd !!

Hei jensus.

Jeg våger meg å spørre pent om du kan sende et slikt skjema til meg også

PLEASE:)

Hei jensus.

Jeg våger meg å spørre pent om du kan sende et slikt skjema til meg også

PLEASE:)

Addr.er [email protected]

Annonse

Fint hvis dere sier fra hvis dere ikke har fått det innen i kveld,jeg er ikke så kjempeflink med data'n...;-))!

Har sendt skjemaet videre før,så jeg tror det skal gå!

Klem,jensus:o)

Skal følge med:)

Godt å høre at jeg ikke er alene med mine datakunnskaper"lol"

Kan jeg også få..?

(:o)

[email protected]

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...