Gå til innhold

nattmåltid?


Gjest eirkur

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som nå er ti uker, og somjeg fullammer. I det siste har hun begynt å sove over nattmåltidet.Ellers kan jeg si at hun spiser hyppig hele dagen, men fra siste måltid klokken 21.00 går det altså helt til klokken 5.30 før hun spiser igjen. Hun har en helt grei vekstkurve.

Jeg vekker henne likevel om natten, fordi jeg har hørt at det er lurt med tanke på å beholde melkemengden og melkeproduksjonen oppe. OG fordi melka om natten er spesielt næringsrik (?). Stemmer dette? Og når er det egentlig vanlig at barn slutter med nattmåltidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kengumamma

Barn slutter med nattmåltif d på veldig ulike tidspunkt, men legen sier de ikke trenger mat om natta etter at de er 6 mnd. Jeg har aldri hørt at melka om natta er mer næringsrik. En venninne av meg har hatt en datter som har sovet 12 timer uten mat siden hun ble født, og hun har masse melk! Så jeg ville latt henne sove så lenge hun legger på seg og virker fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter begynte å sove hele natten da hun var 7 uker, hun er nå 2 1/2 mnd. Hun sovner ved 2200-tiden og våkner mellom 0700 og 0800. Jeg spurte min helsesøster om jeg skulle vekke henne om natten for å gi henne mat, men det behøvde jeg ikke siden hun er ganske stor. Hun veide 4360 gr. ved fødselen og hun har lagt på seg fint til nå. Jeg pumper meg noen netter, men ikke alltid. Har ikke merket at melkemengden har gått ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære eirkur. Du trenger ikke vekke henne på natten ettersom hun har en fin vekstkurve som du sier. Melken er ikke mere næringsrik på natten men nattmåltid er med på å opprettholde en god melkeproduksjon. Det ser ikke ut til at dette er noe problem for deg så da er det bare å nyte lange netter. Hun kan få tilbakefall senere når hun får økedager. Blir du helt overfylt i brystene og får mye ubehag kan du pumpe litt for å lette trykket. Noen barn sover gjennom store deler av natten fra de er 1-2 uker og har likevel en flott vekstkurve og mor naturlig nok en flott melkeproduksjon. Sov godt og lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...