tiliti Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Har ikke lest noen av de andre svarene her men vil gjerne svare selv. Du må lære deg hvordan man oppfører seg i Oslo for å overleve nattestid. Du må aldri bråke med negere og andre utlendinger som er fler enn deg. De kan være to eller ti. De tar ikke 5 øre for å hoppe på deg og kalle deg rasist og slå deg ned eller skade deg på andre måter. Ære, vet du. Bland deg ikke borti bråk. Skygg banen og ev ring politiet. Dette høres fryktelig kynisk ut men det er måten å overleve selv. Gå helst ikke alene gjennom byen om natta og still deg ikke i en taxikø uten vakt. Blir du overfalt så gi dem det de vil ha uten bråk og ring politiet etterpå. Forstår godt at du blir forbannet når du ser at andre blir urettferdig behandlet men hold deg unna. Du får garantert bråk selv. Og de fleste utlendinger har kniv også jentene. Heldigvis har jeg aldri vært borti bråk selv annet enn inne på utesteder men der er det heldigvis vakter. Syng ikke "svenskefaen" til svensker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Jupp, men hvis du sier det så kommer Sør og forsvarer han... Samme fyren beordret alle muslimene i nærheten til ikke å sitte sammen med oss ute på tunet, fordi noen av damene våre gikk for lettkledd. En muslimsk fyr fikk ordre om å fjerne en gull-lenke og ørering. Ingen av de kanskje 50 kvinnene vi visste var inne, turde å gå ut i sola og snakke med oss, ikke en gang se ut av vinduet. Jeg fikk ikke lov å snakke med et par frøkner på kanskje 14-15 år om kaninen deres, mora kom ut og henta dem inn. Eksemplene er mange, men de tok kaka da de skulle ha meg til å kle på meg mer for at døtrene til naboen ikke skulle se en bar overkropp. Det var varmt å klippe plenen. Jeg dreit i det, de svarte med å henge opp et ullteppe foran vinduet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 28. september 2002 Forfatter Del Skrevet 28. september 2002 Samme fyren beordret alle muslimene i nærheten til ikke å sitte sammen med oss ute på tunet, fordi noen av damene våre gikk for lettkledd. En muslimsk fyr fikk ordre om å fjerne en gull-lenke og ørering. Ingen av de kanskje 50 kvinnene vi visste var inne, turde å gå ut i sola og snakke med oss, ikke en gang se ut av vinduet. Jeg fikk ikke lov å snakke med et par frøkner på kanskje 14-15 år om kaninen deres, mora kom ut og henta dem inn. Eksemplene er mange, men de tok kaka da de skulle ha meg til å kle på meg mer for at døtrene til naboen ikke skulle se en bar overkropp. Det var varmt å klippe plenen. Jeg dreit i det, de svarte med å henge opp et ullteppe foran vinduet. Hehe, og de snakker om rasisme. Ikke rart man blir skeptisk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373377 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Jeg tror du har det: tett oppfølging i den viktige tida fra vi er små, læring tar tid og mye ressurser. En drittsekk blir til i barndommen, og har ikkeno med farge å gjøre. Et barn overlatt til seg selv utvikler en personlighet som ikke faller i smak hos de andre fordi de ikke har noe forbilde, ikke får omsorg og korreksjon av unoter før de er for sent. De verste har ikke fått korrigert sin adferd før de blir 20 eller 30. Vi nordmenn dannet gjenger som drepte, stjal og voldtok den gangen vi flyttet over til Amerika. Nordmenn var faktisk noen av de mest fryktede. Søk på Lapskausgata, som var et sentrum for slik aktivitet etter århundreskiftet i New York. Norske piker var etertraktede prostituerte også, og var -meget- tallrike. Så hudfarge er nok ikke så godt mål på hvem man skal bli eller er. Hm! Jeg har stort sett bare fått med meg "glansbildet" av utvandrende nordmenn i Amerika... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373378 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hm! Jeg har stort sett bare fått med meg "glansbildet" av utvandrende nordmenn i Amerika... Glansbilder er fine å vise fram. Amerikanerne framhever ikke Harlem i New York som noen turistattraksjon heller. Mange vil snakke om det heroiske de gjorde under krigen, men få vil snakke om hva de gjorde med tyskertøser og andre overløpere etter krigen. I I flere tilfeller ble de regelrett hengt, et sted 5 tyskertøser på en gang, en av dem var gravid. Den journalisten som prøvde finne ut hva som skjedde 50 år etter ble redd av den reaksjonen hun fikk fra lokalbefolkningen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373387 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 28. september 2002 Forfatter Del Skrevet 28. september 2002 Det blir ikke for dumt i det hele tatt. Fordi om en ikke er rasistisk er ikke det det samma som å lukke auga fullstendig. Du og dine likesinna gjør innvandrersaka en gedigen bjørnetjeneste. Det er utrolig mye i akkurat det du sier der. Ingen skader innvandrersaken mer enn de såkalte antirasistene, blitzerne, og deres likesinnede. Disse gruppene er langt mer skadelig for innandrere enn de norske nynazistene som gifter seg i skogen. Antirasister, blitzere, Sør og hans meningsfeller, motarbeider sin sak på det groveste, og de ser det ikke engang selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
naiv Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Glansbilder er fine å vise fram. Amerikanerne framhever ikke Harlem i New York som noen turistattraksjon heller. Mange vil snakke om det heroiske de gjorde under krigen, men få vil snakke om hva de gjorde med tyskertøser og andre overløpere etter krigen. I I flere tilfeller ble de regelrett hengt, et sted 5 tyskertøser på en gang, en av dem var gravid. Den journalisten som prøvde finne ut hva som skjedde 50 år etter ble redd av den reaksjonen hun fikk fra lokalbefolkningen. Det med tyskertøser og overløpere er vel litt mer kjent, men det er klart det er mye groms som har skjedd som ikke har kommet frem enda. Egentlig litt rart at det er så sterke følelser omkring dette etter så mange år. Mulig at det kan komme frem litt mer når vår foreldre/besteforeldre-generasjon er blitt borte? Dette burde jo komme frem, og være til interesse for mange. Men det er vel ikke uvanlig at nasjoner pynter på sin historie? Svenskene har vel også sine "svin på skogen" ang. andre verdenskrig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
neuni Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hei, Hvor har du det fra at jeg nekter på at "vold er et problem"? Poenget er at løsningen på problemet må ligge innefor rettsstaten, og ikke med fordømmelser av tilfeldige grupper, basert på forhistoriske ideer om hudfarge, religion eller lignende. === Sammenligningen med "menn" holder perfekt, men du vil ikke "være mer på" den fordi du er mann og/eller fordi du da selv kan se hvor tåpelig det er å gruppere folk i slike tilfeldige grupper. Med vennlig hilsen eg for min del driter i hudfarge. det som opptar meg, er kulturelle forskjeller. og sia du nevner ordet "forhistorisk", sør, så benytter eg anledninga til å påpeke at mange nordmenn og enno-ikkje-norske-statsborgere har sin kulturelle tilhørighet i temmelig forhistoriske kulturer, sammenligna med vesten - mht menneskesyn og verdisyn. eg vil tru at det er dette som utløyser dei problemene som diskuteres i tråden. og disse kulturelle forskjellene kan ein jo såklart sjå mellom folk av samme hudfarge også. eg vil tru at dei fleste i tråden som du er uenige med, meiner det samme som meg - at det er dei kulturelle forskjellene det dreier seg om, og at dette ikkje har noko med "rase" eller hudfarge å gjere i utgangspunktet - men at hudfargen er eit lett gjenkjennelig tegn på at ein person muligens har ein annan kulturell opprinnelse. svært få mennesker er rasister. men mange er ....kva skal vi kalle det.... kulturister? kulturelle rasister? eg er det uten tvil sjølv, eg meiner bestemt at min kultur er kvalitativt bedre enn f.eks. ein kultur som undertrykker kvinner. ein slik kultur meiner eg er forhistorisk. og mitt syn på den kulturen er ikkje forhistorisk, heller ikkje mitt syn på hudfarge. dette var forklaringa på slik eg og dei eg kjenner ser på dette med rasisme/kultur. eg tillater meg å gjette på at dei andre i denne tråden meiner noko i samma duren. så - for å slenge meg på utspillet ditt om menn - den -kulturelle- forskjellen mellom menn og kvinner har no fått meg til å ta i bruk teskjemetoden på deg, og håper på at du no har ein litt klarere oppfattelse av kva folk rundt deg egentlig meiner med det dei seier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hei Prozak, Du skriver: "Men hva når det viser seg at av 100 voldstilfeller så er 99 begått av personer med fremmedkulturell bakgrun" 1) Det viser seg faktisk at 95% av kriminalitet i Norge er begått av menn. Hvilke tiltak vil du iverksette mot gruppen "Menn" (mener da selvsagt alle menn!)? 2) Statistikken er "feil vei". Det som er relevant er selvsagt ikke hvor mange voldstilfeller er begått av "personer med fremmedkulturell bakgrunn" (1 hyper-voldelig person kunne jo vært ansvarlige for alle angrep, i teorien), men "hvor kriminell en individuell person er". Men uansett så er det grunnleggende prinsippet at "du er uskyldig til det motsatte er bevist", og det gjelder selvsagt enten anklagen er "vold", eller noe annet. Med vennlig hilsen "Men uansett så er det grunnleggende prinsippet at "du er uskyldig til det motsatte er bevist" Akkurat det skjønner jeg ikke relevansen av i denne diskusjonen. Når f.eks 3 pakistanere flyr på meg fordi jeg ber dem stille seg bakerst i taxi-køen og ikke presse seg inn forrerst, så er jo saken rimelig klar. I det tilfellet er det totalt uprovosert - hvis de det gjelder føler seg provosert av noe slikt, så er de så fundamentalt forskrudde at det er ikke håp for dem. Og det er gjerne den typen vold hvor folk med disse nasjonalitetene er høyt representert (ihvertfall slik jeg har erfart det) - og i et slikt tilfelle er det ikke snakk om å bevise skyld/uskyld. Og når slikt skjer med meg, så vi jeg hvis jeg har mulighet gjøre absolutt hva som helst for å forsvare meg. Og ja - nordmenn, svensker etc. gjør også slikt. Men se på prosentandelen av slike tilfeller hvor det er "ikke-nordiske" gjerningsmenn og sammenlign med andelen "ikke-nordiske" personer som holder til i Oslo. Det finnes ganske enkelt ikke tvil om hvem som er mest troende til å gjøre det. Desverre. "............." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373433 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tigertrollet Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Ja, han var fra Bergen så han var selvsagt svært full. Hmmm, når jeg tenker over det så var han sikkert brann-supporter, og jeg burde kanskje latt han få juling Neida Jeg vet at det ikke nødvendigvis er lurt å blande seg inn i sånt, og politiet oppfordrer jo til og med til at man ikke skal gjøre det, men man kan rett og slett ikke stå å se på noen som blir overfalt på åpen gate. Det går bare ikke. Himmelen vet jeg ikke om jeg tror på Jeg var for øvrig på homsepub i går. Hehehe, ikke visste jeg at det var en homsepub heller, så når jeg fløy rundt i byen og spurte folk om hvor SOHO var, så var det vel merkelig at jeg ikke fikk meg en på tryne for å være homse Nja, men det er nok av eksempler på hendelser der folk ikke gjør noe. Husker du bare det uskyldige tv-greiene hvor de "plasserte" ut en pent kledd mann med streskoffert liggende på Karl Johan med skjult kamera. Ille å se hvordan folk unnlot å hjelpe, men ignorerte og snudde seg vekk. Så man skal ikke ta for gitt at noen redder en:) "Ja, han var fra Bergen så han var selvsagt svært full." Duh.. man kan jo faller for fristelsen å generalisere ang folk fra asker med deg som eksempel på typisk, gjennomsnittlig alkoholkonsum blant unge menn, så go easy on the Brann-supporters will'ya? DU er den letteste å plassere i bås her inne vettu.. Så du var på SOHO?! Og visste ikke at det var homsested? *flire* Når fant du det ut da? Når du fikk en hånd på rumpa og kjekkasen spurte om du ville danse?? *gliser* Det _er_ mange kjekke menn på homsesteder. Kjipt for oss damer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373459 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 eg for min del driter i hudfarge. det som opptar meg, er kulturelle forskjeller. og sia du nevner ordet "forhistorisk", sør, så benytter eg anledninga til å påpeke at mange nordmenn og enno-ikkje-norske-statsborgere har sin kulturelle tilhørighet i temmelig forhistoriske kulturer, sammenligna med vesten - mht menneskesyn og verdisyn. eg vil tru at det er dette som utløyser dei problemene som diskuteres i tråden. og disse kulturelle forskjellene kan ein jo såklart sjå mellom folk av samme hudfarge også. eg vil tru at dei fleste i tråden som du er uenige med, meiner det samme som meg - at det er dei kulturelle forskjellene det dreier seg om, og at dette ikkje har noko med "rase" eller hudfarge å gjere i utgangspunktet - men at hudfargen er eit lett gjenkjennelig tegn på at ein person muligens har ein annan kulturell opprinnelse. svært få mennesker er rasister. men mange er ....kva skal vi kalle det.... kulturister? kulturelle rasister? eg er det uten tvil sjølv, eg meiner bestemt at min kultur er kvalitativt bedre enn f.eks. ein kultur som undertrykker kvinner. ein slik kultur meiner eg er forhistorisk. og mitt syn på den kulturen er ikkje forhistorisk, heller ikkje mitt syn på hudfarge. dette var forklaringa på slik eg og dei eg kjenner ser på dette med rasisme/kultur. eg tillater meg å gjette på at dei andre i denne tråden meiner noko i samma duren. så - for å slenge meg på utspillet ditt om menn - den -kulturelle- forskjellen mellom menn og kvinner har no fått meg til å ta i bruk teskjemetoden på deg, og håper på at du no har ein litt klarere oppfattelse av kva folk rundt deg egentlig meiner med det dei seier. Hei Neuni, Takk for svar. Du skriver: "eg for min del driter i hudfarge. det som opptar meg, er kulturelle forskjeller." Men du tillegger folk kultur basert på hudfarge/fødested - så det går ut på det samme. Videre blir jeg, ifølge deg, da klassifisert i samme gruppe som Viggo Kristiansen (som "mann med norsk kultur"), og det vil jeg naturlig nok ikke være med på! :-) === Å gruppere etter "kultur", "nasjonalitet" eller "hudfarge" er like galt uansett. Man "anklager" et individ KUN basert på hva ANDRE individer (av samme "nasjonalitet", "hudfarge" eller "kultur" har gjort. Det holder jo åpenbart ikke! Istedet er man nødt til å forholde seg til individer, og hvilke handlinger de (personlig) har begått. Det er selvsagt langt vanskeligere. Og selvsagt den eneste korrekte metoden. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373464 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kartoffel Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 "Men hvordan du klarer å få med deg noe slikt hver gang du er ute i Oslo, skjønner jeg ikke." Tror det kommer ann på hvor du går. I går gikk jeg fra OsloS, forbi skippergata og mot Kirkegata, og her er det alltid bråk. Spør politiet i byen neste gang du går der. Det er ikke en jævla fredag eller lørdag uten at noen blir knivstukket i denne delen av byen. "Jeg er da ute til stadighet, har vært det i en årrekke, og har ennå ikke opplevd noe liknende!" Dette var ingenting, og jeg har sett langt verre ting enn dette. Jeg er for øvrig som sagt veldig lite i byen for tiden, og jeg er også imponert over at jeg den ene gangen jeg endelig er der, så opplever jeg sånt. Hva hadde du nå der å gjøre da? Det er da bare narkomane, prostituerte og en bussholdeplass der nede? (Og rundt bussholdeplassen er det da trygt.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373495 Del på andre sider Flere delingsvalg…
neuni Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hei Neuni, Takk for svar. Du skriver: "eg for min del driter i hudfarge. det som opptar meg, er kulturelle forskjeller." Men du tillegger folk kultur basert på hudfarge/fødested - så det går ut på det samme. Videre blir jeg, ifølge deg, da klassifisert i samme gruppe som Viggo Kristiansen (som "mann med norsk kultur"), og det vil jeg naturlig nok ikke være med på! :-) === Å gruppere etter "kultur", "nasjonalitet" eller "hudfarge" er like galt uansett. Man "anklager" et individ KUN basert på hva ANDRE individer (av samme "nasjonalitet", "hudfarge" eller "kultur" har gjort. Det holder jo åpenbart ikke! Istedet er man nødt til å forholde seg til individer, og hvilke handlinger de (personlig) har begått. Det er selvsagt langt vanskeligere. Og selvsagt den eneste korrekte metoden. Med vennlig hilsen du seier: "Men du tillegger folk kultur basert på hudfarge/fødested - så det går ut på det samme." nope, eg sa: "at hudfargen er eit lett gjenkjennelig tegn på at ein person muligens har ein annan kulturell opprinnelse." du seier: "Videre blir jeg, ifølge deg, da klassifisert i samme gruppe som Viggo Kristiansen (som "mann med norsk kultur"), og det vil jeg naturlig nok ikke være med på! :-)" vel, enten du vil eller ikkje, så kjem du i den gruppa, ja. *gliz* eg sa ikkje noko om at alle var snille eller alle var slemme. du seier: "Å gruppere etter "kultur", "nasjonalitet" eller "hudfarge" er like galt uansett. Man "anklager" et individ KUN basert på hva ANDRE individer (av samme "nasjonalitet", "hudfarge" eller "kultur" har gjort. Det holder jo åpenbart ikke!" holder, nei? men indikerer? nja, muligens. mange opplever at den kulturelle bakgrunnen indikerer noko. du seier: "Istedet er man nødt til å forholde seg til individer, og hvilke handlinger de (personlig) har begått." sjølvsagt. eg kan ikkje sjå for meg at nokon for alvor er uenige i det. men mange har no denne hangen til å ta tak i statistikk, da. og statistikk kan jo brukast til så mangt, og kan i mange sammenhenger være misvisende. i mange andre sammenhenger kan det være interessant og påpeke eittelleranna. om statistikk vedrørende såkalte fremmedkulturelle er misvisende eller ikkje, har eg ingen anelse om. og i tillegg kjenner eg knapt nok nokon fremmedkulturelle - med unntak av meg sjølv, som er 1. generasjons innvandrerbarn, nærmere bestemt halvt dansk. og som oppvokst på eit knøttested så var det ingen spøk. vel, det var ein digresjon, som sagt så kjenner eg knapt nok nokon fremmedkulturelle, og er kanskje nettopp derfor interessert i kulturforskjeller. mitt nærmeste bekjentskap med nokon som eg sjølv, personlig, har oppfatta som tydelig fremmedkulturelle, har vært hvis eg har gått heim aleine på natta og ein eller annan har begynt å snakke til meg og legge ut om "oh baby, you are soooo sexy". eg har aldri opplevd vestlig-kulturelle (eller kva eg skal kalle det?) tilnærme seg meg slik, ikkje eingang i sterkt berusa tilstand. eller jo, no juger eg! godt voksne, berusa menn! så eg opplever at fremmedkulturelle menn og godt voksne, berusa, vestligkulturelle menn har noko til felles der. og disse tinga interesserer meg. korleis kan det ha seg at nettopp desse hiver seg over meg? lenge trudde eg at det skyldtes det lange håret, men etter at det var klipt av, skjedde det igjen, eg står litt lenger enn 5 sekunder på eit fortau, og det kjem ein ung mann og spør "jeg snakka med deg?". disse små, personlige opplevelsene mine har gitt meg nysgjerrighet på korleis disse tinga kan henge sammen, for det har vært så tydelig for meg at det ikkje berre var individuelt, men også sosialt betinga på ein eller annan måte. ein vestligkulturell, ung mann har aldri tilnærma seg meg på den samme måten. dette var eit eksempel på korleis personlige opplevelser gir tanker om kulturforskjeller. og eg vil understreke at hudfargen ikkje gjer forskjellen. dersom den aktuelle har ein annan hudfarge enn meg, tar eg da ingenting for gitt fordet, men seier han "jeg snakka med deg?" til meg, så holder eg det for temmelig sannsynlig, og forteller han deretter at han kjem fra equador, så er eg overbevist. og da snakker eg da stadig gjerne med vedkommende, ettersom eg er både høflig og veloppdragen av meg, og pleier svare når folk snakker til meg, enten dei seier "harru no småpenger" eller "jeg snakka med deg". men utvikler samtalen seg til "oh baby you're so sexy, hvor bor du?" så sørger eg for å komme meg unna, og det ville eg gjort uansett kulturell tilhørighet, som det dydige kvinnemennesket eg er kva er poenget mitt? jo, at vi mennesker lærer av erfaringer, kognitive vesener som vi gjerne er. så no, når nokon kjem bort til meg mens eg står på fortauet og lurer på når bussen går, og seier "jeg snakka med deg?" så er eg umiddelbart mistenksom, og venter på "oh baby you're soooo sexy". om det kvalifiserer til å kalles rasist, innbilsk, overmistenksom eller fornuftig, det veit eg ikkje. men slik er eg no iallfall blitt, etter mine møter med verden. dersom du, sør, aldri nokon gang gjer deg opp forventninger eller tanker om andre uten å heilt kunne vite det, er du enten ein helgen, ein usedvanlig mann, eller sosialt uintelligent. eg trur du er ein usedvanlig mann, og dessuten trur eg at du lider av forutinntatthet til tider, du som andre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373497 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 du seier: "Men du tillegger folk kultur basert på hudfarge/fødested - så det går ut på det samme." nope, eg sa: "at hudfargen er eit lett gjenkjennelig tegn på at ein person muligens har ein annan kulturell opprinnelse." du seier: "Videre blir jeg, ifølge deg, da klassifisert i samme gruppe som Viggo Kristiansen (som "mann med norsk kultur"), og det vil jeg naturlig nok ikke være med på! :-)" vel, enten du vil eller ikkje, så kjem du i den gruppa, ja. *gliz* eg sa ikkje noko om at alle var snille eller alle var slemme. du seier: "Å gruppere etter "kultur", "nasjonalitet" eller "hudfarge" er like galt uansett. Man "anklager" et individ KUN basert på hva ANDRE individer (av samme "nasjonalitet", "hudfarge" eller "kultur" har gjort. Det holder jo åpenbart ikke!" holder, nei? men indikerer? nja, muligens. mange opplever at den kulturelle bakgrunnen indikerer noko. du seier: "Istedet er man nødt til å forholde seg til individer, og hvilke handlinger de (personlig) har begått." sjølvsagt. eg kan ikkje sjå for meg at nokon for alvor er uenige i det. men mange har no denne hangen til å ta tak i statistikk, da. og statistikk kan jo brukast til så mangt, og kan i mange sammenhenger være misvisende. i mange andre sammenhenger kan det være interessant og påpeke eittelleranna. om statistikk vedrørende såkalte fremmedkulturelle er misvisende eller ikkje, har eg ingen anelse om. og i tillegg kjenner eg knapt nok nokon fremmedkulturelle - med unntak av meg sjølv, som er 1. generasjons innvandrerbarn, nærmere bestemt halvt dansk. og som oppvokst på eit knøttested så var det ingen spøk. vel, det var ein digresjon, som sagt så kjenner eg knapt nok nokon fremmedkulturelle, og er kanskje nettopp derfor interessert i kulturforskjeller. mitt nærmeste bekjentskap med nokon som eg sjølv, personlig, har oppfatta som tydelig fremmedkulturelle, har vært hvis eg har gått heim aleine på natta og ein eller annan har begynt å snakke til meg og legge ut om "oh baby, you are soooo sexy". eg har aldri opplevd vestlig-kulturelle (eller kva eg skal kalle det?) tilnærme seg meg slik, ikkje eingang i sterkt berusa tilstand. eller jo, no juger eg! godt voksne, berusa menn! så eg opplever at fremmedkulturelle menn og godt voksne, berusa, vestligkulturelle menn har noko til felles der. og disse tinga interesserer meg. korleis kan det ha seg at nettopp desse hiver seg over meg? lenge trudde eg at det skyldtes det lange håret, men etter at det var klipt av, skjedde det igjen, eg står litt lenger enn 5 sekunder på eit fortau, og det kjem ein ung mann og spør "jeg snakka med deg?". disse små, personlige opplevelsene mine har gitt meg nysgjerrighet på korleis disse tinga kan henge sammen, for det har vært så tydelig for meg at det ikkje berre var individuelt, men også sosialt betinga på ein eller annan måte. ein vestligkulturell, ung mann har aldri tilnærma seg meg på den samme måten. dette var eit eksempel på korleis personlige opplevelser gir tanker om kulturforskjeller. og eg vil understreke at hudfargen ikkje gjer forskjellen. dersom den aktuelle har ein annan hudfarge enn meg, tar eg da ingenting for gitt fordet, men seier han "jeg snakka med deg?" til meg, så holder eg det for temmelig sannsynlig, og forteller han deretter at han kjem fra equador, så er eg overbevist. og da snakker eg da stadig gjerne med vedkommende, ettersom eg er både høflig og veloppdragen av meg, og pleier svare når folk snakker til meg, enten dei seier "harru no småpenger" eller "jeg snakka med deg". men utvikler samtalen seg til "oh baby you're so sexy, hvor bor du?" så sørger eg for å komme meg unna, og det ville eg gjort uansett kulturell tilhørighet, som det dydige kvinnemennesket eg er kva er poenget mitt? jo, at vi mennesker lærer av erfaringer, kognitive vesener som vi gjerne er. så no, når nokon kjem bort til meg mens eg står på fortauet og lurer på når bussen går, og seier "jeg snakka med deg?" så er eg umiddelbart mistenksom, og venter på "oh baby you're soooo sexy". om det kvalifiserer til å kalles rasist, innbilsk, overmistenksom eller fornuftig, det veit eg ikkje. men slik er eg no iallfall blitt, etter mine møter med verden. dersom du, sør, aldri nokon gang gjer deg opp forventninger eller tanker om andre uten å heilt kunne vite det, er du enten ein helgen, ein usedvanlig mann, eller sosialt uintelligent. eg trur du er ein usedvanlig mann, og dessuten trur eg at du lider av forutinntatthet til tider, du som andre Hei Neuni, Si fra når doktorgradsavhandlingen din er ferdig! ;-) Du skriver: "men mange har no denne hangen til å ta tak i statistikk, da. og statistikk kan jo brukast til så mangt, og kan i mange sammenhenger være misvisende." Kan du gi meg eksempler på hvor slik statistikk (f. eks. om "kriminalitet" og "voldelighet" korrelert med hudfarge/kultur) faktisk kan brukes til noe positivt? La oss si at vi ville utvelge folk til "ikke-volds kurs" Vi kan ikke iverksette tiltak basert på "hudfarge" - altså er slik statistikk verdiløs. Vi kan enten sende ALLE elevene på en skole på ikke-volds kurs, eller vi kan sende folk (individer) som har gjort spesifike handlinger (mobbing, nasking, osv). Jeg har gjentatte ganger etterlyst positiv bruk av slik statistikk, men ingen har klart å tenke på noen. Derimot er det ikke vanskelig å tenke på negativ bruk av slik statistikk. === Jeg sier ikke at man ikke kan generalisere, men jeg påpeker at slik statistikk/generaliseringer faktisk ikke har noen "verdi" i den virkelige verden. Vi kan ikke lage lover basert på "hudfarge", "kultur" eller "foreldrenes fødested". *klem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carlina Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 "Da purken kom sto idioten og skreik at de måtte arrestere han,(gubben) for han hadde slått ut den ene fortanna og de ved siden av løsnet...Purken responderte med å si, det er vel den eneste straffen du får for hærverket ditt det!!" Ja, jeg VET at politiet bare vil takke deg, da de selv er maktesløse. Ansiktet er helt ok. Litt vondt i kinnet bare, men fyren traff jo vinduet med det slaget som var hardt. Synd vinduet var for tjukt til at han slo igjennom. He he det kunne blitt dyrt for ham om vinduet hadde gått til helvete.... Har du ikke en kvinne i umiddelbar nærhet som kan hele deg,du er sikkert pjusk i dag? Vet du hva hvis jeg hadde blitt anngrepet på den måten ville jeg helt klart stikke ut ett øye...,men hva skulle jeg brukt? Nøkkel'n? God bedring lille venn!! =o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
neuni Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hei Neuni, Si fra når doktorgradsavhandlingen din er ferdig! ;-) Du skriver: "men mange har no denne hangen til å ta tak i statistikk, da. og statistikk kan jo brukast til så mangt, og kan i mange sammenhenger være misvisende." Kan du gi meg eksempler på hvor slik statistikk (f. eks. om "kriminalitet" og "voldelighet" korrelert med hudfarge/kultur) faktisk kan brukes til noe positivt? La oss si at vi ville utvelge folk til "ikke-volds kurs" Vi kan ikke iverksette tiltak basert på "hudfarge" - altså er slik statistikk verdiløs. Vi kan enten sende ALLE elevene på en skole på ikke-volds kurs, eller vi kan sende folk (individer) som har gjort spesifike handlinger (mobbing, nasking, osv). Jeg har gjentatte ganger etterlyst positiv bruk av slik statistikk, men ingen har klart å tenke på noen. Derimot er det ikke vanskelig å tenke på negativ bruk av slik statistikk. === Jeg sier ikke at man ikke kan generalisere, men jeg påpeker at slik statistikk/generaliseringer faktisk ikke har noen "verdi" i den virkelige verden. Vi kan ikke lage lover basert på "hudfarge", "kultur" eller "foreldrenes fødested". *klem* hehe...doktoravhandling jah - den må du vente lenge på, eg hoppa av hovedfaget fordi oppgaveskriving ikkje er mi greie, eg er alt for uakademisk av meg positiv bruk av slik statistikk? du nevner ikkje-volds-kurs, så da følger eg opp det eksempelet: eit slikt kurs kunne f.eks. få ei særskilt utforming, basert på statistikken om kva type mennesker som mest sannsynlig vil få ein voldsdom og trenge kurset. det kunne gi ein pekepinn om f.eks kva for språk kurset bør være tilgjengelig på, kor lærerkreftene bør hentes fra, for ikkje å sei forventa antall kursdeltagere. *tenke* eg synes sjølv det var eit ganske positivt eksempel *smile positivt og vente på applausen* *reklem* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 hehe...doktoravhandling jah - den må du vente lenge på, eg hoppa av hovedfaget fordi oppgaveskriving ikkje er mi greie, eg er alt for uakademisk av meg positiv bruk av slik statistikk? du nevner ikkje-volds-kurs, så da følger eg opp det eksempelet: eit slikt kurs kunne f.eks. få ei særskilt utforming, basert på statistikken om kva type mennesker som mest sannsynlig vil få ein voldsdom og trenge kurset. det kunne gi ein pekepinn om f.eks kva for språk kurset bør være tilgjengelig på, kor lærerkreftene bør hentes fra, for ikkje å sei forventa antall kursdeltagere. *tenke* eg synes sjølv det var eit ganske positivt eksempel *smile positivt og vente på applausen* *reklem* Hei Neuni, Jeg tror ikke noen voksne mennesker ville melde seg på et slikt kurs. Altså snakker vi om å tvinge folk dit. Den eneste måten vi kan "velge" folk er enten å gjøre det universalt (isåfall trenger man ikke vold-statistikk) eller ha det som en del av straff (statistikk også unødvendig). Uansett så trenger man ikke "vold vs. hudfarge" statistikk, for hvis kurset er universalt så skal språk-lærere osv utvelges basert på hele befolkningens språk, og hvis det er basert på straff, så er det fremdeles språk (og ikke hudfarge) som teller. === La oss si at man legger kurset til rette for ungdomsskolen: Igjen kan vi åpenbart ikke velge elever basert på hudfarge. Det eneste vi kan gjøre er enten sende ALLE elevene på kurs, eller sende individuelle elever (basert på "har mobbet" eller lignende) på kurset. Igjen er statistikk irrelevant. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Jeg sa disse jævla negrene, og da mente jeg "disse". Ikke de som faktisk oppfører seg, og jeg vet at de selvsagt er i overtall. Du sier at vold ikke løser noe, men det er jeg faktisk helt uenig med deg i. F.eks: Flytter man til england lærer man seg engelsk fordi dette er det språket engelskmenn forstår. Vold er språket disse jævlene forstår, og jeg mener virkelig at disse må tas med vold. Jeg er for øvrig ikke en bråkmaker, men jeg kunne jo lissom ikke gått omveier i går bare fordi jeg vet at gata jeg gikk i er belastet. Politisk korrekt er jeg ikke, og ikke vil jeg være det heller Og ja, jeg er faktisk oppegående Jeg mente ikke at du skulle gå lange omveier fordi gata er belasta. Det er bedre at du holder deg på bondelandet i Asker (eventuelt drister deg til Oslos vestkant), der sjansen for å møte personer med minoritetsbakgrunn er mindre. Siden det alltid er dem du havner i bråk med, mener jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
neuni Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Hei Neuni, Jeg tror ikke noen voksne mennesker ville melde seg på et slikt kurs. Altså snakker vi om å tvinge folk dit. Den eneste måten vi kan "velge" folk er enten å gjøre det universalt (isåfall trenger man ikke vold-statistikk) eller ha det som en del av straff (statistikk også unødvendig). Uansett så trenger man ikke "vold vs. hudfarge" statistikk, for hvis kurset er universalt så skal språk-lærere osv utvelges basert på hele befolkningens språk, og hvis det er basert på straff, så er det fremdeles språk (og ikke hudfarge) som teller. === La oss si at man legger kurset til rette for ungdomsskolen: Igjen kan vi åpenbart ikke velge elever basert på hudfarge. Det eneste vi kan gjøre er enten sende ALLE elevene på kurs, eller sende individuelle elever (basert på "har mobbet" eller lignende) på kurset. Igjen er statistikk irrelevant. Med vennlig hilsen øhh?? jammen - no misforsto du fullstendig...eller kanskje det var eg som misforsto? eg tenkte på eit kurs for voldsdømte. og dessuten - eg har da heile tida understreka at det er kultur, ikkje hudfarge eg snakker om. folk med samma hudfarge kan da ha forskjellig kultur og språk. poenget mitt var at for å nå best mulig fram til dei voldsdømte på eit slikt hypotetisk kurs, så kan statistikk tas i bruk på måter eg nevnte i forrige innlegg. vel vel - no skal eg lage lammelårmiddag - ha ein utmerket aften 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solsikke Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Jeg ser ikke det jeg vil se, jeg ser det all statistikk viser. Enkelte gater i byen er svært belastede, og i disse delene av byen, både inne på utestedene og ute i gatene, er det stort sett ikke nordmenn. Her er det MYE bråk, og det er fakta, ikke noe jeg vil se. Jeg tviler ikke på at enkelte nordmenn mobber, og det er selvsagt forkastelig. Æsj, våger ikke reise til Oslo jeg. Liker ikke gå i gatene der på kveldstid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74580-stikk-ut-ett-%C3%B8ye-p%C3%A5-dem/page/5/#findComment-373966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.