thaimor Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Hva er du, eller hva har du - diamant eller gråstein?, og hva er egentlig gråstein, for ikke å snakke om... diamant? Jeg har vært i syklubb. Følgende ble fortalt av ei som selv har adoptert. Hun hadde vært hos legen med sin eldste (dette er en del år siden, om det har betydning), og legen hadde undersøkt barnet og uttalt disse bevingede ord: "Man kan ikke lage diamant av en gråstein, men du verden hvor fin, blank og skinnende den kan bli med riktig polering og stell!" Javellll!? Adoptivmora syntes dette var en fantastisk uttalelse, og alle rundt bordet nikket bifallende - så flott sagt da du!! ... bare ikke thaimor! Jeg fikk 1 meter lange pigger! "Jasså, så adopterte barn er gråstein? Hvem er da diamantene?" "Ånei! det var da ikke slik ment, og det var overhodet ikke det legen hadde ment heller. Hvordan kunne jeg tro noe slikt???" Ja hvordan i all verden kom jeg på den ideen? Et mysterium ;-) Her har jeg gått rundt og trodd at jeg har to _diamanter_, at jeg som alle andre foreldre har "vunnet fra øverste hylle", og nå er guttene redusert til gråstein! (regner med vi stiller i samme kategori som dette barnet) Er forresten ikke _alle_ barn diamanter for de som elsker dem? Synes vi kvaliteten på det ene "slaget" er dårligere enn for et annet? Nei!!! Synes andre det er kvalitetsforskjeller ute og går? (da ser jeg bort fra den almene: mine barn, andres unger) Ja, tydeligvis! ... og hva mente legen egentlig? Er alle barn gråstein i utgangspunktet og får forskjellig "glans" alt etter behandling? Tja, stell og omsorg har uvurderlig betydning, det vet vi, og begynner vi alle vår "karriere" som gråstein er utgangspunktet ganske likt, bortsett fra små nyanser i størrelse, farge osv... Men... nå har det seg slik at det samme også gjelder for en diamant! Hvis adopterte barn er gråstein, hvem er da denne diamanten - den som befinner seg på et nivå gråsteinen bare kan drømme om, men _aldri_ nå, ...for noen må jo være det også i en sammenligning mellom gråstein og diamant. Noen som vet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74863-tanker-rundt-en-stein/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Er det ikke hva du føler som er viktig da? Om du føler du har diamanter så har du det! Vær nå sikker på det, at folk som mener det du tror den legen mente, ofte ikke ser forskjell på diamanter og billig glass...;0) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74863-tanker-rundt-en-stein/#findComment-375761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
seinfeld Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 ALLE barn er diamanter - jeg gjentar ALLE barn er diamanter!!! Måtte bare svare på dette, 'diamant' er nemlig et av favoritt kjælenavnene på guttene mine. "Dere er mamma sine nydelige diamanter" sier jeg ofte til dem. "Men, mamma, diamanter er jo blanke og vi er brune. Vi kan vel ikke være diamanter da?" kom det fra storebror. Jo, sier mamma, dere er jo diamanter, så da finnes det jo brune diamanter (slå DEN logikken!). "Vi er mamma sine brune diamanter" kom det da tilfreds fra storebror. Det hører med til historien at storebror på det tidspunkt sa "giomant" i stedet for diamant. Jeg kaller ham ennå for mamma sin brune "giomant". Huff, mamma, har du ennå ikke forstått at det heter DIAMANT! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74863-tanker-rundt-en-stein/#findComment-375796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamta Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Dette er ikke mine ord, men utdrag fra en tekst av Erik Hillestad, sunget av SKRUK. Som deg, thaimor, syns jeg legens karakteristikk av (adoptiv)barnet skurrer. Og som seinfeld sier, er ALLE BARN EDELSTENER! Vil gjerne dele resten av denne teksten til Hillestad med dere, for jeg syns den på en nydelig måte forteller hvor verdifulle vi ALLE er som mennesker. --- GUDS JUVELER De er flammende juveler diamant, rubin, safir de er strødd av rause hender mellom Andes' tak og spir De er jordas klare øyne de er speil for himlens ro med en glans hentet fra nattens stjerner og regnbuens bro de er Guds levende edelstener av bankende blod Gud samler vakre juveler og krystaller til sin krone for verdens skimrende sjeler skal pryde Hans himmeltrone Men briljanter og smaragder voktes av en stolt kondor som en skatt i kar av leire har de hus av halm og jord - de er slipt av harde vinder for å pryde himlens kor Gud sanker silke fra Kina og granitt fra norske daler med perler fra Argentina besetter Han himlens saler Men de glødende juveler gjemt i Andes' grønne flor er en skatt i kar av leire de har hus av halm og jord når de engang lar seg finne skal de pryde himlens kor De er Herrens edelstener ametyst, beryll, agat, de har funklende fasetter og en ro av tolv karat deres flid og strenge møye har en glød som rød opal - de er strødd av rause hender i kondorens katedral... --- Kanskje ikke helt svar på spørsmålet ditt, men en øyeblikkelig assosiasjon fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74863-tanker-rundt-en-stein/#findComment-376008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest løvemamma Skrevet 30. september 2002 Del Skrevet 30. september 2002 Jeg skjønner tankegangen din, spesielt siden han brukte edelstener som metafor. Noe som jo er sterk forbundet med skjønnhet. Men man kan også tolke hans uttalelser på lik linje med utrykket "løvetannbarn". Dette synes jeg er en flott betegnelse - løvetannen klarer seg og vokser over alt, mot alle odds. Selv uten mye næring og stell har den livskraft og pågangsmot, akkurat som mange av våre barn.......og løvetannen er vel heller ikke av vår vakreste blomst? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74863-tanker-rundt-en-stein/#findComment-376070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thaimor Skrevet 30. september 2002 Forfatter Del Skrevet 30. september 2002 Er det ikke hva du føler som er viktig da? Om du føler du har diamanter så har du det! Vær nå sikker på det, at folk som mener det du tror den legen mente, ofte ikke ser forskjell på diamanter og billig glass...;0) Du sier noe der, Nyco ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74863-tanker-rundt-en-stein/#findComment-376280 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thaimor Skrevet 30. september 2002 Forfatter Del Skrevet 30. september 2002 ALLE barn er diamanter - jeg gjentar ALLE barn er diamanter!!! Måtte bare svare på dette, 'diamant' er nemlig et av favoritt kjælenavnene på guttene mine. "Dere er mamma sine nydelige diamanter" sier jeg ofte til dem. "Men, mamma, diamanter er jo blanke og vi er brune. Vi kan vel ikke være diamanter da?" kom det fra storebror. Jo, sier mamma, dere er jo diamanter, så da finnes det jo brune diamanter (slå DEN logikken!). "Vi er mamma sine brune diamanter" kom det da tilfreds fra storebror. Det hører med til historien at storebror på det tidspunkt sa "giomant" i stedet for diamant. Jeg kaller ham ennå for mamma sin brune "giomant". Huff, mamma, har du ennå ikke forstått at det heter DIAMANT! Vet du ikke at brune diamanter er ganske uvanlig, og jo mer skjelden jo mer verdifull... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74863-tanker-rundt-en-stein/#findComment-376286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thaimor Skrevet 30. september 2002 Forfatter Del Skrevet 30. september 2002 Jeg skjønner tankegangen din, spesielt siden han brukte edelstener som metafor. Noe som jo er sterk forbundet med skjønnhet. Men man kan også tolke hans uttalelser på lik linje med utrykket "løvetannbarn". Dette synes jeg er en flott betegnelse - løvetannen klarer seg og vokser over alt, mot alle odds. Selv uten mye næring og stell har den livskraft og pågangsmot, akkurat som mange av våre barn.......og løvetannen er vel heller ikke av vår vakreste blomst? Det med løvetann har jeg ikke tenkt på, men slik du beskriver et "løvetannbarn" høres _flott_ ut! :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74863-tanker-rundt-en-stein/#findComment-376292 Del på andre sider Flere delingsvalg…
thaimor Skrevet 30. september 2002 Forfatter Del Skrevet 30. september 2002 Dette er ikke mine ord, men utdrag fra en tekst av Erik Hillestad, sunget av SKRUK. Som deg, thaimor, syns jeg legens karakteristikk av (adoptiv)barnet skurrer. Og som seinfeld sier, er ALLE BARN EDELSTENER! Vil gjerne dele resten av denne teksten til Hillestad med dere, for jeg syns den på en nydelig måte forteller hvor verdifulle vi ALLE er som mennesker. --- GUDS JUVELER De er flammende juveler diamant, rubin, safir de er strødd av rause hender mellom Andes' tak og spir De er jordas klare øyne de er speil for himlens ro med en glans hentet fra nattens stjerner og regnbuens bro de er Guds levende edelstener av bankende blod Gud samler vakre juveler og krystaller til sin krone for verdens skimrende sjeler skal pryde Hans himmeltrone Men briljanter og smaragder voktes av en stolt kondor som en skatt i kar av leire har de hus av halm og jord - de er slipt av harde vinder for å pryde himlens kor Gud sanker silke fra Kina og granitt fra norske daler med perler fra Argentina besetter Han himlens saler Men de glødende juveler gjemt i Andes' grønne flor er en skatt i kar av leire de har hus av halm og jord når de engang lar seg finne skal de pryde himlens kor De er Herrens edelstener ametyst, beryll, agat, de har funklende fasetter og en ro av tolv karat deres flid og strenge møye har en glød som rød opal - de er strødd av rause hender i kondorens katedral... --- Kanskje ikke helt svar på spørsmålet ditt, men en øyeblikkelig assosiasjon fra Et veldig vakkert dikt, Mamta! Jeg var vel ikke ute etter et svar heller da, fikk bare lyst å skrive ned mine "kværnende" tanker - You know! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/74863-tanker-rundt-en-stein/#findComment-376300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.