En som har lyst men får det ikke til. Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Hei!! Jeg venter nå mitt tredje barn. Jeg er bare tre mnd. "på vei", men har allerede begynt å tenke på amming.Egentlig har jeg bestemt meg for ikke å amme tredjemann, men jeg har lyst å spørre dere før jeg tar en endelig avgjørelse. Saken er det at jeg hele tiden får brystbetennelser når jeg har melk i brystene. Med første barn hadde jeg tre brystbetennelser med dertilhørende feber og pencilin behandling.Enden på den visa var at jeg havnet inn på sykehuset med abces i brystet,og måtte skjæere opp. Når andre barnet kom begynte jeg med friskt mot, og tenkte dette skal jeg klare. Og det gjorde jeg - i to uker.Så begynte marerittet atter en gang. Våknet en morgen med 40 i feber og et illrødt bryst. Jeg hadde forrige ammeperiode friskt i minne og kastet derfor håndkledet inn, og sluttet med ammingen. Så kommer det store spørsmålet Er min pupper bare på stas? Tåler de ikke å ha melk i seg?Hvorfor får jeg de gjentatte brystbetennelsene?? Jeg har tatt alle forhånds- regler som f.eks kledd meg godt,hatt på hansker når jeg har vært i frysern, brukt ull- ammeinnlegg, masert brystene i dusjen.Jeg har ingen problemer med melkeproduksjonen, og barna har sugd godt fra brystet. Min personlige teori er at mine bryst ikke tåler å ha melk stående i melkegangene.Høres dette rart ut?Har der hørt om lignende tilfeler med gjentatt brystbetennelser som dukker opp som lyn fra klar himmel. Jeg håper på et svar som kan hjelp meg slik at jeg klarer å amme mitt tredje baren.Uten hjelp fra dere profesjonelle, tør jeg ikke å gå igang med amming.Erfaringer tilsier at det har tatt på psykisk og fysisk.Det har kostet mere enn det har smakt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75045-er-puppene-mine-bare-til-stas/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 Var du noengang skikkelig sår på brystene? Dette bør unngåes, da bakteriene kan trenge inn gjennom sprekker i brystene. Bruk albuskjell fra begynnelsen av og minst den første uka av ammingen, dersom du ikke har sprekker i brystene. Smør gjerne med litt lanolinfett innimellom (om nettene f.eks, da du ikke skal ha på skjellene). Lansinoh og Purelan er gode lanolinkremer.FÅes på apoteket. Fikk du rett type antibiotika? Melkeprøve må taes for å sjekke hvilken type bakterier det dreier seg om, med feil type antibiotika vil det blomstre opp igjen raskt, og du får en "ny" betennelse. I tillegg til ullinnlegg (lanolinull, er bakteriedempende. http://www.tilapoteket.no har noen gode fra Lana) bør du unngå stramme bh-er. Bruk aldri engangsinnlegg rett mot brystvorta. Hvis du får betennelse få legen til å bruke ultralyd for å lokalisere en ev. tilstopning av melkegangen. Ultralydbølgene i seg selv kan også brukes som behandling for å få kulen til å slippe taket, sammen med varme og massasje, samt oxytocin-nesespray. La det gå kortest mulig tid mellom hver amming, minst mulig brystspreng. Am i mange forskjellige posisjoner, slik at alle delene av brystet blir skikkelig tømt. Tvillingsstilling, "vanlig stilling", liggende etc Ta tilskudd av lechitinolje (1 ss daglig), og 500mg c-vitamin. Det har vært forsøk på å gi enkelte kvinner en lav dose antibiotika i flere måneder gjennom ammingen for å holde bakterienivået nede, men da har du stor sjanse til å få sopp/trøske. Som du ser er det flere ting du kan prøve, men det er du som må bestemme hva du vil gjøre :-) Jeg kan anbefale deg å ha tett kontakt med ammepoliklinikk/ammehjelp/helsestasjon i nærheten av deg. Ammehjelpen finner du blant annet på gule sider. ( http://www.gulesider.no ) Råd og tips kan du finne på blant annet http://www.breastfeeding.com Lykke til med barnet! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75045-er-puppene-mine-bare-til-stas/#findComment-378050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnhild Alquist, Helsesøster Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Kjäre -En som har lyst men får det ikke til. Aller först, du er nok ikke alene om slike opplevelser. Noen undersökelse viser at opptil hver 4.kvinne opplever tillöp til eller brystbetendelser i löpet av ammeperioden. Såre brystknopper, fordobbler sjansen. Sprekker/sår i huden er ingangsport for bakterier som igjen ofte leder til brystbetendelse. For å unngå såre brystknopper,er det viktig at en fra starten av sörger for at barnet får et stort gap og godt tak langt inne på det brune området innenfor brystknoppen og at man holder barnet godt inn mot egen kropp. Barnet skal ligge i en forlengelse av brystet,hodet lett bakoverböyd, haken godt inn i brystet og nesen fri. Hvis man må holde en finger inn i brystet for at barnet skal få puste, er dette et tegn på at stillingen kan forbedres. Juster dette ved å trekke barnets kropp tettere inn mot egen kropp.Det skal ikke väre smertefullt å amme! Smerter er tegn på dårlig sugetak også de förste dagene etter födsel.Vask brystene med lunkent vann, såpe törker ut huden. Ungå bruk av kremer og salver, som blir anbefalt,på hel hud. Det kan blöte opp huden slik at den er mere utsatt for sår. Lufttörr etter amming. Det er ikke nödvendig å smöre den siste dråpen utover knoppen. Hendene våre og andres har rikt bakterieliv. Vär nöye med håndvask og ungå at helsepersonell berörer brystene hvis ikke det er en god grunn for det. Ved sår og sprekker, har albueskjell en lindrende effekt for noen. De bör ikke brukes hele tiden og ikke hvis brystknoppene er hele.For uten om sårhet, kan brystspreng og overproduksjon også före til tilstoppinger og brystbetedelser. Derfor er det viktig å forebygge/behandle brystspreng som kommer når melken setter inn, ved å legge barnet ofte til. Denne tilstanden endrer seg etter noen dager. Det anbefales å fölge barnets behov og å tilby brystet når barnet viser tegn til sult.Smukk og flasker kan före til sugeforvirring. Noe opplever tilstoppede melkeganger og tegn på brystbetendelse når barnet sover lengre perioder om natten. Hvis man er ekstra utsatt som noen kan väre, er det "lov" å vekke barnet for å hjelpe mor. Enkelte kvinner opplever også at trykk av klär, spiler i bh, press fra bäreseler etc kan gi avklemminger av melkeganger og tilstoppinger. Så det kan väre mange utlösende årsaker. Er brystene oversfyllte, kan dette före til rödhet og höy feber og smerter slik som ved en brystbetendelse forårsaket av bakterier. Og det kommer kastende på en. Pröv å finnes en ammepoliklinikk eller en helsesöster/jordmor/barnepleiere/ammehjelpen med gode ammekunnskaper der du bor. Avtal en samtale för födselen nermer seg slik at dere sammen kan legge opp en plan dersom du velger å pröve. Erfaringer jeg har fra andre kvinner med lignene historier, er at tett kontakt med veiledning og stötte fra starten av kan endre dårlige erfaringer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75045-er-puppene-mine-bare-til-stas/#findComment-380744 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pathos Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Hvis du har lyst kan du prøve homeopati. Homeopatien kan gjøre underverker både med årsak og evt. under en betennelse. Oppsøk i så fall en homeopat MNHL (se i Gule Sider under homeopati). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75045-er-puppene-mine-bare-til-stas/#findComment-383548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.