Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har noen spørsmål som jeg håper kanskje dere kan hjelpe meg med. Saken er den at for 7 1/2 måned siden så fikk vi barn nummer tre, og han har jeg klart å amme til nå og vil helst amme han noen måneder til. (Ammingen gikk ikke med de to eldste).Som sagt så er han 7 1/2 måned gammel og på forrige kontroll så veide han 10,8 kg og han var 69,5 cm lang. Han har vært stor siden fødselen.(4860gr og 52 cm). Min mor syntes at jeg skal slutte å amme ham fordi hun syntes han er tykk. Han er god og rund, han blir ammet 4-5 ganger per dag og han får grøt morgen og kveld også får han middag. Hva syntes dere? Er det grunn nok til å slutte å amme?

Håper på svar!

På forhånd takk!!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75111-b%C3%B8r-jeg-slutte-%C3%A5-amme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Så fint at du klarte/klarer å amme denne gangen.

Men det er ikke grunn til å slutte å amme fordi barnet er "tykt".

En ting du skal vite er at det fettet barnet får fra morsmelken er ikke farlig fett, men godt fedt. Hadde derimot vært på morsmelkerstatning er det værre med tykke barn.

Dessuten, han er stor og god- ikke tykk.

Hadde det vært opp til meg hadde jeg ammet videre, han har kjempegodt av den næringnen.

WHO annbefalere ammming ihvertfall til barnet er over ett år.

Hilsen Karlista

Det gjør ingenting om barna er gode og runde mens de får morsmelk! Morsmelk er viktig ernæring frem til de er ett år, og gjerne lenger.

Jeg har store barn, -datteren min er 15 mnd og veier 12 kg, 79 cm lang, og ammes litt ennå. Hun løper nok av seg noen gram det neste halvåret, tenker jeg!

Hvis du diskuterer med din mor, si at det anbefales at en ammer barna til de er 12 mnd, hvis en kan, og at dette ikke har noe å si på barnets vekt når det blir større! Bestem selv!

Annonse

Nei.

Gullungen min fikk morsmelk til hun var 8 1/2 måned. Hun ville ikke ha pupp så jeg pumpa fram til da. Jeg fikk beskjed om at hun var alt for tykk på helsestasjonen og at jeg måtte begynne å gi henne mest mat og minst melk. Jeg ga blaffen i hva helsestasjonen sa for både jeg og hennes far var ganske så trillrunde fram til 3-4 års alderen men ble helt normalt slanke voksne.

Moren din er totalt på jordet.

Fettet i morsmelk er ikke skadelig på noen måte, derfor er det bare å pøse på. Allikevel skal du være obs på å roe ned mengen morsmelk rundt 1 års alder, fordi hovedkosten da skal være fast føde.

Den gyldne middelvei, nemlig.

Vekta skal du ikke tenke på.

Nope!

(Jeg gjentar dette ofte, -for ofte?! Er litt stolt, jeg....) Vegard var 9090 gram når han var 3 mnd + noen dager. Bare på pupp. Og var over 10 når han var litt over 4 mnd, mener jeg.

Olav var 7494 gram på dagen etter sin 2 mnd`s dag!

Vurderer ikke å slutte av den grunn. Vegard er idag en slank gutt på 2,5 år. Stor for alderen, men ikke tykk.

Fikk og får bestandig skryt på helsestasjonen for mine fine STORE gutter.

Fortsett å amme, du. Når han begynner å røre (les:gå) på seg, så blir han slankere.

Klem....

Nope!

(Jeg gjentar dette ofte, -for ofte?! Er litt stolt, jeg....) Vegard var 9090 gram når han var 3 mnd + noen dager. Bare på pupp. Og var over 10 når han var litt over 4 mnd, mener jeg.

Olav var 7494 gram på dagen etter sin 2 mnd`s dag!

Vurderer ikke å slutte av den grunn. Vegard er idag en slank gutt på 2,5 år. Stor for alderen, men ikke tykk.

Fikk og får bestandig skryt på helsestasjonen for mine fine STORE gutter.

Fortsett å amme, du. Når han begynner å røre (les:gå) på seg, så blir han slankere.

Klem....

Tusen takk for svar. Det er godt å høre at det er flere som har store barn. Jeg syntes i grunnen det var tåpelig sagt av min mor. Det var også derfor jeg ville ha deres mening.

Igjen tusen takk for svar.

• 2 uker senere...

hei!

Man kan få høre så mye. Jeg fullamma sønnen min til han var seks måneder før jeg begynte å gi han fast føde i tillegg.

På helsestasjonen sa de at han var så tjukk at han ikke kom til å klare å bøye knærne så han kunne krype. Så jeg burde virkelig bekymre meg!! Om jeg får lov til å si det så syns jeg det var en aldeles tåpelig kommentar fra helsesøstra!!

Han lærte selvsagt å krype, selv om han var ganske så rund. Jeg ammer han enda og nå er han 18 mnd. Har ikke planer om å slutte heller. Han er fornøyd og glad!!

Stol på deg selv, og la andre mene hva de vil, det gjør de uansett!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...