ellae Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hei! Min datter på 12 år med ADD begynte å dra til sentrum på førsommeren..(noe jeg ikke liker da det som oftest er der man kommer borti ting) samme hva jeg sa til henne så dro hun av gårde.Ute av døra før jeg fikk sukk for meg. Hun klarer heller ikke å passe tiden så hun ble sen og mange leteaksjoner.. (lettere nå når hun har fått mobiltelefon). Men ikke så enkelt å hente henne når man har en 2 åring å passe på. Grunnen til at hun drar er vel at hun ikke har venner her vi bor pga foreldrene i klassen hennes har nektet barna å være sammen med henne. Derfor søker hun nye miljøer. Iallefall så ba jeg på et møte med rektor, BUA og PPT om hjelp for å få henne fra å dra til byen.. en støttekontakt som hun kunne være hos til jeg kom hjem fra jobb iallefall. For å få det måtte man søke barnevernet. Greit sa jeg... dette er forebyggende for de farer som kan tilstøte henne i byen. Først fikk jeg brev om at ADD ikke kom under barnevernet, men så hentet dem inn opplysninger fra skolen og BUA og PPT. Skolen har jo ikke mye positivt å si om henne, hun er utragerende og slitsom som jo sånne barn er. Ritalin nekter hun å ta i helgene og den tab. hun skal ta før fire tar hun heller ikke da hun mener at hun ikke har bruk for det og blir ertet av andre pga at hun må gå på "hypermedisin". Barnevernet har nå svart med at støttekontakt ikke er aktuelt og har nå kallet inn hele gruppen til møte igjen. HVA galt har jeg gjort som nå vil bli gransket av barnevernet?? Bare fordi jeg søkte om forebyggende støtte til henne?? Nå må jeg sitte på møte med Bvtj. BUA, PPT og rektor og føle at alle er imot meg..få høre hvor fæl denne ungen min er og hvor håpløs jeg er som mor (BUA mente jeg måtte få igjen foreldreautoriteten, men hun er jo så sta og viljesterk at den funker ikke på samme måte som med friske barn..det burde BUA iallefall vite.(har en sønn på 16 som bestandig har hørt etter) I en elles så sliten hverdag kom dette som et ekstra slag for å psyke meg ned igjen. Det jeg lurer på er: Er det noen som har vært i lignende situasjon eller vet om noen som kan være med meg på møte og støtte meg?? han på BUA vet jo mindre enn meg om diagnosen.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75179-barnevernet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
kie Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hei, Har du undersøkt om ADHD-foreningen har en mulighet til å hjelpe deg her? Med noen som kan sitte sammen med deg og forklare dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75179-barnevernet/#findComment-378781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mymlemor Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg ble gransket opp og ned og i mente av barnevernet, var til og med 4 uker på barnevernsinstitusjon for utredning sammen med sønnen min, men heldigvis så ble han utredet parallellt på BUP, så de endte med at det kanskje ikke var jeg som var en elendig mor alikevel, men at jeg hadde ett krevende barn.. Det jeg vil anbefale at du får med deg noen fra BUP hvis de er til å snakke til. Barnevernet er i utgangspunket ikke barnesnappere, selv om man til tider kan få det inntrykket via media. Krev å få PMT (Parent management training) som det er barnevernet som disponerer. Det er til en fantastisk hjelp når det gjelder å få tilbake styringen over barnet. Hadde mistet kontrollen over sønnen min i stor grad i fjor, men ved hjelp av PMT har jeg tatt igjen den kontrollen, og autoriteten han trenger. Lykke til, husk at utgangspunket for barnevernet alltid skal være å hjelpe foreldre til å beholde barnet sitt 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75179-barnevernet/#findComment-378826 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellae Skrevet 3. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2002 Jeg ble gransket opp og ned og i mente av barnevernet, var til og med 4 uker på barnevernsinstitusjon for utredning sammen med sønnen min, men heldigvis så ble han utredet parallellt på BUP, så de endte med at det kanskje ikke var jeg som var en elendig mor alikevel, men at jeg hadde ett krevende barn.. Det jeg vil anbefale at du får med deg noen fra BUP hvis de er til å snakke til. Barnevernet er i utgangspunket ikke barnesnappere, selv om man til tider kan få det inntrykket via media. Krev å få PMT (Parent management training) som det er barnevernet som disponerer. Det er til en fantastisk hjelp når det gjelder å få tilbake styringen over barnet. Hadde mistet kontrollen over sønnen min i stor grad i fjor, men ved hjelp av PMT har jeg tatt igjen den kontrollen, og autoriteten han trenger. Lykke til, husk at utgangspunket for barnevernet alltid skal være å hjelpe foreldre til å beholde barnet sitt Hei...Takk for ditt svar. Kan du skrive litt mer om PTM? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75179-barnevernet/#findComment-380225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mymlemor Skrevet 6. oktober 2002 Del Skrevet 6. oktober 2002 Hei...Takk for ditt svar. Kan du skrive litt mer om PTM? PMT er i utgangspunktet ett verktøy for å hjelpe foreldre så barna følger beskjeder. Forskning har vist at "vanlige" barn får 10-15 beskjeder i timen, mens overaktive barn gjerne får 30-40, og siden det å følge beskjeder er ett problemområde så er dette en veldig ond sirkel. Det som er så befriende med PMT i forhold til alle såkalte gode råd man får, er at PMT er veldig konkret, man får vite akkurat hvordan man bør reagere i omtrent enhver mulig situasjon. Grunnreglene er: -vær nær barnet når du gir en beskjed. -vær høflig og bruk navnet på barnet -ikke kritiser -vær konkret -ikke argumenter, bare gjenta beskjeden ordrett -takk når beskjeden blir fulgt, og IKKE si: "hvorfor kan du ikke gjøre sånt hver gang" I tillegg finnes det masse andre verktøy som brukes, belønningssystemer, pausetid, husmøter osv... Jeg har i hvert fall hatt en utrolig fremgang når jeg begynte med PMT, og guttungen er ett nytt barn :-) lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/75179-barnevernet/#findComment-384203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.