Gå til innhold

Angst- noe varig?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 22 år, og har hadd angst i ca 3 år nå.

Det første året var virkelig ille, de to andre årene bedre, men ikke bra.

Jeg fungere ganske bra til vanlig, men klarer ikke den dag i dag å stå i køer(!!!).

Jeg er ikke deprimert(lenger..) og jeg TROR på at jeg en dag skal bli helt frisk. Men det er tungt til tider... Det er tungt å atter en gang svette, skjelve..og være livredd bare for å stå i ei KØ! Det går helt bra når jeg er sammen med min kjære.. men når jeg er alene, da kommer angsten.

Det jeg begynner å lure på er om det aldri skal slutte? KAN man virkeli bli helt frisk igjen? Jeg er ganske så sikker på at det jeg har idag, er angst for angst.

Jeg var det første året hos lege ang dette. Han ga meg både resept på seroxat, og fåreslo "prate-timer" hos han. Og kanskje vi sku ta inn en psykolog etter hvert. Men jeg verken begynte med pillene, eller kom tilbake til han...

Jeg ble rett og slett vettskremt tanken på at JEG måtte ha psykolog! Og ang seroxatn... var redd for at jeg sku bli totalt avhengig av dem, og måtte slite med DET senere...!

Men det er jo over 2 år siden nå, og jeg er bedre, men har tilbakefall...og tanken har jeg jo i hodet hver eneste dag.. Det er noe SLIT.

Tenker på å kanskje oppsøke lege igjen.. kanskje jeg må innse at jeg ikke kan komme ut av dette uten hjelp? Vil bare ha tilbake et normalt liv. Vil slippe å være redd for det som egentli er daglidags!

Er det noen som har god erfaring ang seroxat mot angst? Hva med psykolog? KAN dem virkelig hjelpe? (har ikke så stor tru på at jeg kan bli bedre bare av å snakke med noen..)

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75199-angst-noe-varig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var en bra lege du var hos. Litt synd at du ikke fulgte opp rådene hans, men det er aldri for sent.

Seroxat eller andre SSRI-medikamenter gjør angsten lettere. Det er ikke en medisin du blir avhengig av.

En psykolog kan hjelpe deg med å finne ut hvorfor angsten er der, og kan hjelpe deg med teknikker til å kontrollere den. Det er fullt mulig å bli kvitt dette.

Gå tilbake til legen, og få hjelp til å ta tak i dette med en gang.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75199-angst-noe-varig/#findComment-379355
Del på andre sider

Jeg ville prøve psykologen! Det hjelper etter en stund hvis du er så åpen og ærlig du kan om deg selv.

Frisk kan du bli. Men et godt råd når en har angst så tidlig i livet er å være klar over at en kanskje har en medfødt sårbarhet som en må ta hensyn til.

Da er en nemlig mer utsatt for å få plagene tilbake når en kommer opp i en krisesituasjon, feks dødsfall i familien, blir arbeidsledig, alvorlig sykdom, men også ved større hyggelige livsendrigner som giftemål, bytte av bosted, få barn og slike ting.

Snakker av egen erfaring. Fikk meg en skikkelig trøkk midt i livet siden jeg ikke hadde skjønt at jeg hadde denne sårbarheten, så jeg bare sto på som alle andre rundt meg. Forskjellen var bare at de hadde styrke til dette tempoet og det hadde egentlig ikke jeg. Så kom den berømmelige dråpen, et par dødsfall i familien, og så var jeg totalt utmattet på no time. Har aldri kommet meg helt opp igjen.

Men DU har alle muligheter til å ta hensyn til deg selv NÅ. Det er det beste rådet jeg kan gi deg. Og det mener jeg er å gå til psykolog eller noen andre for å snakke og snakke og snakke. Få ut alt .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75199-angst-noe-varig/#findComment-379643
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...