Gå til innhold

Bearbeiding av forskjellig

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nick i kveld

Bufa er opptatt av at ting som ikke har vært positive i barndom og oppvekst skal være bearbeidet på et eller annet vis. Hva menes egentlig med bearbeidet? Om man har blitt mobbet eller om far slo, menes det at man skal ha snakket med psykolog om dette, -og så er saken godt bearbeidet? Er det noen som kan gi meg noen fornuftig forklaring? Masse hilsen ifra ei med litt vanskelig oppvekst.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75883-bearbeiding-av-forskjellig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sommerstorm

Det finnes sikkert mange måter å bearbeide vanskelige opplevelser på. Jeg tror ikke at BUFA mener at det kun er psykolog som kvalifiserer til å hjelpe. Det jeg tror de mener, er at du på en eller annen måte skal ha 'kommet over' de vanskelige tingene eller funnet en måte å leve med dem på.

Ei venninne av meg opplevde en del traumatiske ting for litt siden. Hun snakket mye med et par av venninnene og kjæresten sin. Da hun spurte fastlegen sin om han syntes hun burde gå til psykolog, svarte legen at det trodde han ikke var nødvendig siden hun hadde fått snakket så godt ut. Så venner og familie kan være vel så gode 'sjelesørgere' som profesjonelle.

Jeg tror ikke det er noen klesje at man ofte kommer styrket ut av vanskelige situasjoner - det er med på å prege en som menneske, og forhåpentligvis blir man mer reflektert på grunn av de tingene man opplever. Kanskje man heller kan fokusere på det når man får spørsmål fra BUFA om hvordan man har taklet fortiden?

Gjest kinamamsnå

Å bearbeide - det betyr vel "å arbeide med". Og arbeide med et problem kan jo bety så mangt.

Å snakke med familie og venner, de heldigste kan det.

Men svært ofte er nær familie med i problembildet.

Gruppeterapi er lett tilgjengelig og kan være det "helt rette". Her treffes folk fra flere sider av "bordet" og dette byr på mange muligheter. Samtaleterapi er ikke dumt for den som har mye innestengt inni seg. Psykoterapi over flere år er krevende, men givende for den som er klar for det. Det hele handler mye om å finne fram til undertrykte følelser og erkjenne disse og vurdere hva som kan gjøres/ ikke gjøres.

Gestalterapi og psykodrama er to andre metoder. Du er på nett og kan finne ut mye mer selv. Bruk litt tid på å finne ut hva som passer deg best, ta deg tid (og råd) når du har bestemt deg, og gi ikke opp ved første frustrasjon!

Klem fra meg, og vit at det er mange av oss her på DOL

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...