Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har ei jente fra Kina og nå er vi i gang med nr 2. Så kommer spørsmålet; hvor lenge må vi vente?

Verdens Barn har pr. idag 203 søkere. Neste år trer kvotesystemet i kraft. Det vil si at det tar 3 år å før de som står sist på lista får tildeling (hvis Kina saksbehandler neste års tildelinger i forkant, hvis ikke kommer vel ventetida i Kina i tillegg og da blir det fort et år til).

Mao. må vi regne med 1/2 år før søknaden er komplett med BUFA godkjenning osv + 3 - 4 år venting.

Dattera vår er snart 2 dvs. hun blir kanskje 7,5 år før hun får en søster / (bror).

Dette får oss til å tenke på å skifte land. Korea har avgitt ca 106 barn til VB i år. VB skriver ca 1 år til tildeling fra godkjenning + 3 mnd før reise. Det forutsetter vel at kapasiteten ikke er en begrensning i KOrea, for lellers ville vel ventetida bli: 210 søkere / 106 pr år = 2 år venting?

Litt vanskeligere å finne tall hos Adopsjonsforum. De skriver at deres kvote øker til 77 neste år og sitat: "Da mange søkere nå velger andre land, har vi fortsatt bra kapasitet innenfor kvoten vi venter å få på Kina kommende år." De sier ikke hvor mange som venter pr. idag.

Noen som vet mer?

Kanskje burde vi vurdere andre land?

Synspunkter?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75885-kina-status/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! :-)

For å være helt ærlig, så forstår jeg ikke helt regnestykket ditt! :o) Iflg VB sin spørrespalte, var det trykkfeil det de svarte siste gang, at papirer som blir sendt dem fra nå ikke blir sendt til Kina før 2004. De mente 2003. Dvs at hvis dere begynner nå, så tar det vel 7-8 måneder før dere er godkjent i BUFA; og da er det antagelig ledige plasser enten på slutten av 2003 eller begynnelsen på 2004 kvoten. Altså at det blir en utsettelse på 4-6 måneder kanskje før dere får sendt søknaden. Og så var jo målet med Kinas kvotesystem å forkorte ventetiden på søknader i Kina, målet var å komme ned i under et år, hvilket de bør klare etterhvert som søknadene som er sendt etter at kvotene trådte i kraft blir behandlet, altså i desember i år. Det skulle vel tilsi omtrent samme ventetid som nå, skulle det ikke?

Det er mulig det er jeg som har misforstått alt da... :-)

PS. Har du forresten prøvd Inoradopt. Tror til og med de har ledige plasser for kvotten for 2002!

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75885-kina-status/#findComment-384473
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at dere vurderer å bytte land. Den laaange ventetida på vårt "opprinnelige" giverland var hovedårsaken til at vi endte opp på Kina. Vi hadde IKKE tålmodighet til å vente i 3 år etter tildeling!

Jeg har nok ingen råd å gi, men jeg er ikke i tvil om at dere kommer til å finne ut hva som er best for akkurat dere. Hvis vi skulle startet en ny prosess under de omstendighetene du beskriver, så hadde vi nok byttet land.

Vet ikke hva slags praksis adopsjonsforeningene holder seg til, men slik som det er på Kina nå så synes jeg så absolutt at de burde prioritere flergangssøkere. Da hadde dere sluppet å ta det valget dere nå står overfor.

Lykke til med avgjørelsen, uansett hva det blir! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75885-kina-status/#findComment-384475
Del på andre sider

Hei! :-)

For å være helt ærlig, så forstår jeg ikke helt regnestykket ditt! :o) Iflg VB sin spørrespalte, var det trykkfeil det de svarte siste gang, at papirer som blir sendt dem fra nå ikke blir sendt til Kina før 2004. De mente 2003. Dvs at hvis dere begynner nå, så tar det vel 7-8 måneder før dere er godkjent i BUFA; og da er det antagelig ledige plasser enten på slutten av 2003 eller begynnelsen på 2004 kvoten. Altså at det blir en utsettelse på 4-6 måneder kanskje før dere får sendt søknaden. Og så var jo målet med Kinas kvotesystem å forkorte ventetiden på søknader i Kina, målet var å komme ned i under et år, hvilket de bør klare etterhvert som søknadene som er sendt etter at kvotene trådte i kraft blir behandlet, altså i desember i år. Det skulle vel tilsi omtrent samme ventetid som nå, skulle det ikke?

Det er mulig det er jeg som har misforstått alt da... :-)

PS. Har du forresten prøvd Inoradopt. Tror til og med de har ledige plasser for kvotten for 2002!

MVH

Vi må vel anta at det kommer til søkere fra nå og frem til vi får sendt våre papirer. Fordi det kommer inn flere søkere enn det er tildelinger bygger det seg opp en kø. Tallet på 210 aktive søkere på Kina kan gjerne være større om 9 mnd. Først da komme vår søknad inn i bunken (nederst). Mao vil det antagelig ligge minst 210 søknader forran vår på det tidspunktet. Med en kvote på 70 pr år tilsier det minst 3 år venting ....

Er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75885-kina-status/#findComment-384901
Del på andre sider

Et lite tips, - ta kontakt med InorAdopt og hør om de også har lange ventetider på Kina. Tidligere i høst meldte de nemmelig om god kapasitet på Kina.

Jeg søker selv om adospjon fra Kina via InorAdopt og er så langt veldig godt fornøyd med den oppfølgingen jeg har fått.

Lykke til med nr.2 uansett hvilket land dere ender opp med!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75885-kina-status/#findComment-385086
Del på andre sider

Vi må vel anta at det kommer til søkere fra nå og frem til vi får sendt våre papirer. Fordi det kommer inn flere søkere enn det er tildelinger bygger det seg opp en kø. Tallet på 210 aktive søkere på Kina kan gjerne være større om 9 mnd. Først da komme vår søknad inn i bunken (nederst). Mao vil det antagelig ligge minst 210 søknader forran vår på det tidspunktet. Med en kvote på 70 pr år tilsier det minst 3 år venting ....

Er det noe jeg overser?

Hei på de!!

Det er ikke så vanskelig som det høres ut !!

Da vi hadde registrert søknaden hos BUFA , ringte jeg VB,..og de svarte da at søknaden ville bli sendt til Kina 3-4 måneder etter godkjenning,....og derfra til tildeling tar det jo som kjent ca 14 mnd. Vi håper jo at ventetiden vil gå ned etterhvert.

Vi ble godkjent i midten av aug., og det ser ut som om papirene blir sendt i des.

Ta en telefon til VB,..de skulle forresten få flere opplysninger fra Kina ang. kvotesystemet i løpet av høsten,...så kanskje de vet mer ??!!!

Lykke til videre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75885-kina-status/#findComment-385238
Del på andre sider

Annonse

Er det noe jeg overser?

hei ,nå er det evigheter siden jeg har vært her inne.

Etter mitt ressonement har du oversett noe :-)

Bare i år er det det antageligvis mellom 60-70 som ikke har fått tildeling (10 i hverav mnd,aug,sept,okt + at AF hadde 38 søkere i nov.)Da er det jo "bare" 130-140 igjen.Dette er bare ca,tall men antagelig en god gjetting.

Vi sendte våre papirer i august og jeg regner med tildeling neste sommer,med hentereise neste høst vil vi ha brukt 2 år fra vi startet.Antagelig vil jo ventetiden gå noe ned. Dette er min ukvalifiserte gjetting.

Vi venter på nr.2 fra kina.

Håper dette gjør deg litt lysere til sinns.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75885-kina-status/#findComment-385245
Del på andre sider

Det beste du kan gjera, er nok å ringja til dei 3 foreningane og høyra!

Vi fekk godkjenninga vår (nr.2) i beg. av juli, og saka vår blir sendt til Kina i desember. Vi reknar med tildeling i begynnelsen av 2004. Det er dei opplysningane vi har fått.

Lukke til med prosessen, uansett kva de bestemmer dykk for!

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75885-kina-status/#findComment-385295
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...