Gå til innhold

Palestinsk politi / Israelske soldater

Anbefalte innlegg

Hva er likheten?

De må begge bruke skarpe våpen for å forsvare seg mot stenkastende palestinere.

Hva er forskjellen?

Måten det blir omtalt i pressen på.

Men kanskje...bare kanskje er det noen som faktisk begynner å tenke at en stenkastende mobb ikke er så helt ufarlig likevel - når palestinerne selv må skyte med skarpt for å forsvare seg mot sine egne stenkastende "landsmenn".

To drept (skutt) og 17 sårede ble resultatet denne gang. Ikke verken "unormalt" eller uvanlig i den type sammenstøt i den regionen - bortsett fra at det ikke var Israelere som skjøt mot stenkastende palestinere denne gang.

Jeg tar ikke stilling til sak her....men bare reaksjonsmønster. Som jo Israelerne så mange ganger på dette forum har blitt møtt med avsky og "hat" for.

Hva nå da?

ps: Sør - du er i utgangspunktet ikke velkommen til å svare, siden du boikotter meg i alle andre tråder :-)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/75977-palestinsk-politi-israelske-soldater/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver: "Hva er forskjellen?"

Palestinerene er i sine egne landområder. Jeg ser heller ingen her som "forsvarer" slike overgrep, slik man "forsvarer/bortforklarer" israelske overgrep.

De israelske soldatene er okkupanter (slik som nazistene var i Norge), og har selvsagt intet der å gjøre. Hvis de ikke liker "mottakelseskomiteen" så kan de selvsagt bare trekke seg tilbake til egne grenser.

===

Du skriver: "ps: Sør - du er i utgangspunktet ikke velkommen til å svare,"

Det er ikke du som avgjør hvilke tråder jeg svarer på.

Med vennlig hilsen

Palestinerene er i sine egne landområder. Jeg ser heller ingen her som "forsvarer" slike overgrep, slik man "forsvarer/bortforklarer" israelske overgrep.

De israelske soldatene er okkupanter (slik som nazistene var i Norge), og har selvsagt intet der å gjøre. Hvis de ikke liker "mottakelseskomiteen" så kan de selvsagt bare trekke seg tilbake til egne grenser.

===

Med vennlig hilsen

Neimen Sør da! :-)

Men til saken: hvorfor er reaksjonsmønsteret "styggedom" hvis det gjøres i andres landområder, men ikke på langt nær så ille hvis det gjøres i egne mot egne?

Jeg kommenterer heller ikke i første innlegget noen som har "forsvart" slike overgrep her. Men jeg kommenterer mangel på fordømmelse av slike "overgrep". Annet skrev jeg ikke Sør.

Men jeg kan godt forsvare "overgrepene" som du kaller dem. Jeg synes det måtte være en hver politimann og soldats rett til å benytte skarpe våpen mot rabiate stenkastende Hamas aktivister når som helst og hvor som helst.

I dette tilfelle hadde de nettopp tatt livet av to politimenn. I andre tilfeller har som oftest uskyldige Israelere blitt drept i Israel.

Hadde det hjulpet på overgrepene fra Hamas sin side (selvmordsbomberne) at Israel holdt seg til sine landområder, så kunne jeg vært beredt til å være aldri så lite enig med deg.

MEN, og det er et stort MEN - terroren er Hamas overhode ikke villige til å slutte med, så lenge Israel eksisterer i denne regionen.

Og da forstår jeg Israels behov for å ta igjen på andre landområder enn sitt eget. For du bekjemper fienden der han er - alt annet er teoretisk tull og forsøk på bortforklaringer.

Dine behov for å trekke sammenlikninger mellom Israelere og Nazister er nok en gang lavmål, og et svært tydlig forsøk på å flytte fokus vekk fra palestinsk politi som ser seg nødt til å skyte med skarpt på stenkastende palestinere... De brukte ikke en gang gummikuler...

===

ps: jeg vet at det ikke er jeg som avgjør hvilke tråder du svarer på. Men du er svært lett å lede..:-)

Med vennlig hilsen

===

Med vennlig hilsen

Du skrev: «-Hvis de ikke liker "mottakelseskomiteen" så kan de selvsagt bare trekke seg tilbake til egne grenser.-»

Hva da med den «mottakelseskommitéen» som reiser inn i Israel for å sprenge kvinner og barn i luften? Skal Israel flytte unna de også? For du har vel fått med deg at Israel blir angrepet innenfra av arabere som kler seg i sivil og dreper uskyldige mennesker?

Mvh

Du skrev: «-Hvis de ikke liker "mottakelseskomiteen" så kan de selvsagt bare trekke seg tilbake til egne grenser.-»

Hva da med den «mottakelseskommitéen» som reiser inn i Israel for å sprenge kvinner og barn i luften? Skal Israel flytte unna de også? For du har vel fått med deg at Israel blir angrepet innenfra av arabere som kler seg i sivil og dreper uskyldige mennesker?

Mvh

Hmmm....

Har ikke vi vært gjennom dette noen ganger før??? ;-)

Hvis Israel trakk seg ut av palestinerenes områder, så ville jo 99,9% av støtten og begrunnelsen for angrepene mot Israel falle vekk. Du ville selvsagt ha en og annen fanatiker som ønsker å fjerne Israel fra jordens overflate, men disse ville ikke lenger ha støtte i sin kamp mot Israel i resten av den palestinske befolkningen. (Samme som de israelske fanatikerene (som vil drive palestinerene fra jordens overflate) ville miste støtten hvis det ble fred.)

Verken Hamas eller Sharon har noen interesse i fred med den andre, for de vil miste støtten omgående.

Med vennlig hilsen

Neimen Sør da! :-)

Men til saken: hvorfor er reaksjonsmønsteret "styggedom" hvis det gjøres i andres landområder, men ikke på langt nær så ille hvis det gjøres i egne mot egne?

Jeg kommenterer heller ikke i første innlegget noen som har "forsvart" slike overgrep her. Men jeg kommenterer mangel på fordømmelse av slike "overgrep". Annet skrev jeg ikke Sør.

Men jeg kan godt forsvare "overgrepene" som du kaller dem. Jeg synes det måtte være en hver politimann og soldats rett til å benytte skarpe våpen mot rabiate stenkastende Hamas aktivister når som helst og hvor som helst.

I dette tilfelle hadde de nettopp tatt livet av to politimenn. I andre tilfeller har som oftest uskyldige Israelere blitt drept i Israel.

Hadde det hjulpet på overgrepene fra Hamas sin side (selvmordsbomberne) at Israel holdt seg til sine landområder, så kunne jeg vært beredt til å være aldri så lite enig med deg.

MEN, og det er et stort MEN - terroren er Hamas overhode ikke villige til å slutte med, så lenge Israel eksisterer i denne regionen.

Og da forstår jeg Israels behov for å ta igjen på andre landområder enn sitt eget. For du bekjemper fienden der han er - alt annet er teoretisk tull og forsøk på bortforklaringer.

Dine behov for å trekke sammenlikninger mellom Israelere og Nazister er nok en gang lavmål, og et svært tydlig forsøk på å flytte fokus vekk fra palestinsk politi som ser seg nødt til å skyte med skarpt på stenkastende palestinere... De brukte ikke en gang gummikuler...

===

ps: jeg vet at det ikke er jeg som avgjør hvilke tråder du svarer på. Men du er svært lett å lede..:-)

Med vennlig hilsen

Hei,

"De steinkastende ungdommene" er ungdommer som vil ha en okkuperende stat ut.

Hamas (og Sharon) ville mistet all støtte hvis Israel trakk seg ut og det ble fred. Hamas har støtte nettopp fordi Israel okkuperer palestinske landområder.

===

At palestinsk politi gjør overtramp er dokumentert, men å fokusere på de (eller korrupsjon hos Arafat) er bare forsøk på å flytte fokus vekk fra Israels ulovlige okkupasjon av andre folks land.

At palestinerene sloss tilbake (med de få midlene de har til rådighet) er akkurat det samme som nordmenn sloss tilbake da Norge ble okkupert.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hmmm....

Har ikke vi vært gjennom dette noen ganger før??? ;-)

Hvis Israel trakk seg ut av palestinerenes områder, så ville jo 99,9% av støtten og begrunnelsen for angrepene mot Israel falle vekk. Du ville selvsagt ha en og annen fanatiker som ønsker å fjerne Israel fra jordens overflate, men disse ville ikke lenger ha støtte i sin kamp mot Israel i resten av den palestinske befolkningen. (Samme som de israelske fanatikerene (som vil drive palestinerene fra jordens overflate) ville miste støtten hvis det ble fred.)

Verken Hamas eller Sharon har noen interesse i fred med den andre, for de vil miste støtten omgående.

Med vennlig hilsen

Ja, vi har vært der før, men om du var en lettvekter den gang, så er du vektløs nå. Jeg har brynet meg på verstingene, og synes det bare er trivelig å koseprate litt med deg. ;-)

Hadde det bare vært så enkelt som du sier, Sør. Du vet jo like godt som jeg at terroren var der FØR 1967, sågar før 1948, så det spiller ingen rolle om Israel trekker seg tilbake til «de opprinnelige grensene».

Hvis du ser på palestinske kart, skolebøker, flagg, emblemer, ja til og med emblemet på Arafats uniform er et symbol der Palestina er formet som Israel. Hatet er også blitt så inderlig fra begge sider at det ikke lenger finnes noen løsning annet enn ved den enes demise. Jeg håper Israel går seirende ut av dette fordi Israel er et demokrati, og demokatiet må stå i mot tyranner.

Du heier på feil team, Sør.

*ekko?*

Mvh

Hei,

"De steinkastende ungdommene" er ungdommer som vil ha en okkuperende stat ut.

Hamas (og Sharon) ville mistet all støtte hvis Israel trakk seg ut og det ble fred. Hamas har støtte nettopp fordi Israel okkuperer palestinske landområder.

===

At palestinsk politi gjør overtramp er dokumentert, men å fokusere på de (eller korrupsjon hos Arafat) er bare forsøk på å flytte fokus vekk fra Israels ulovlige okkupasjon av andre folks land.

At palestinerene sloss tilbake (med de få midlene de har til rådighet) er akkurat det samme som nordmenn sloss tilbake da Norge ble okkupert.

Med vennlig hilsen

Vi får nok fortsette å stå på hver vår side av "grensen" her Sør. Enige blir vi ikke, og så mye lenger kommer vi nok heller ikke om vi diskuterer meter for meter nedover denne tråden.

MEN det var hyggelig med en dog kort men saklig diskusjon med deg uten for mye sleivspark:-)

Ha en god natt Sør!

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...