Gå til innhold

Bedriver du stavgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må si jeg kikket litt ekstra når jeg tidlig på morran sto og skrapte bilen, minding my own business, og plutselig stønner det forbi meg et middelaldrende par i grilldress og STAVER!

De lunker forbi.....Jeg ble stående omtrent å måpe, sånn med litt åpen munn, vet dere....Og så begynte jeg å le dah. Og det var igrunn bra for jeg ble i godt humør enda jeg måtte skrape de hersens vinduene.

Nuvel....

Men altså hvorfor går man tur med staver? og - gjør noen av dere det? Går med staver? Altså uten ski? Som om ikke det er dumt nok _med_ ski......jeje.....

lina1365380363
Skrevet

Skistaver altså?*ler*

Ja,ja, litt orginale par i hverdagen, muntrer jo bare opp, ikke sant?

Hilsen...............

Skrevet

Det er in, så i kk eller det nye eller hva nå det var for en stund siden forslag til hva man skal ha på seg når man stavgår. Hva stavene er godt for har jeg enda ikke helt forstått, men det har iallefall noe med at armene også får bevegelse. Om det er trim for armene eller blodomløp eller hva, det veit jeg ikke.

Jeg har sett iallefall 6-7 stk ute og gå med staver forbi meg.

Skrevet

Hvorfor ikke passgang?

*rusle rundt med passet i neven...*

Mvh

Skrevet

Skistaver altså?*ler*

Ja,ja, litt orginale par i hverdagen, muntrer jo bare opp, ikke sant?

Hilsen...............

Det er til å le seg skakk av.

Skrevet

Har tenkt å kjøpe meg sånne ja. Det kommer til å bli vanligere og vanligere, og snart stusser du ikke mer enn om noen kommer joggende forbi. Før lo man av joggerene også, men så ble det helt vanlig. Man forbrenner faktisk 50% mer energi når man går med staver. Det kalles powerwalking.

Men det ser jo som du sier ganske latterlig ut, så inntil vidre kommer jeg til å bruke dem i litt mer grisgrendte strøk.

Skrevet

"Men altså hvorfor går man tur med staver? og - gjør noen av dere det? Går med staver? "

Ehh.. du er vel av typen som ikke liker å bli svett kanskje?

Riktig bruk av staver kan øke forbrenningen på opptil 40-50% da flere muskelgrupper brukes enn ved vanlig marsj.

Norge henger etter i utbredelse av stavgang som med alt annet. Våre naboland har bedrevet dette lenge:-)

Jeg går stort sett flere mil i uka på skogsstier med staver. Ikke gatelangs vel og merke.

Jeg har benyttet det under opptrening etter en skade med tanke på å trene opp skulderbevegelighet og -styrke spesiellt -i tillegg til allmenn kondisjon, bevegelighet og styrke.

:-)

Skrevet

Hehe Første gang jeg observerte dette fenomenet, trodde jeg det var mennesker som hadde dårlig balanse.

Staver brukes kun når jeg går på ski.

Gjest lis@bet
Skrevet

Sparer knærne gjør de også. Det er bare vi som ikke har skjønt det. :-)

Skrevet

"Men altså hvorfor går man tur med staver? og - gjør noen av dere det? Går med staver? "

Ehh.. du er vel av typen som ikke liker å bli svett kanskje?

Riktig bruk av staver kan øke forbrenningen på opptil 40-50% da flere muskelgrupper brukes enn ved vanlig marsj.

Norge henger etter i utbredelse av stavgang som med alt annet. Våre naboland har bedrevet dette lenge:-)

Jeg går stort sett flere mil i uka på skogsstier med staver. Ikke gatelangs vel og merke.

Jeg har benyttet det under opptrening etter en skade med tanke på å trene opp skulderbevegelighet og -styrke spesiellt -i tillegg til allmenn kondisjon, bevegelighet og styrke.

:-)

Joda, jeg har bedrevet maratonløping (flere ganger faktisk...og er spinninginstruktør så svetting bedriver jeg opptil flere ganger pr. uke.

Men jeg skjønner jo poenget med staver, når man bruker armene i samme slengen så forbruker man jo mere energi. Det er vel bare som du sier at man ikke er vant med å se det uten at utøvren har ski på beina, så da blir det liksom litt "latterlig".

:o)

Skrevet

Joda, jeg har bedrevet maratonløping (flere ganger faktisk...og er spinninginstruktør så svetting bedriver jeg opptil flere ganger pr. uke.

Men jeg skjønner jo poenget med staver, når man bruker armene i samme slengen så forbruker man jo mere energi. Det er vel bare som du sier at man ikke er vant med å se det uten at utøvren har ski på beina, så da blir det liksom litt "latterlig".

:o)

Joda, men sånn er det jo med all ny idrett og mote(!) man ler av det et års tid, banner på at _det_ skal man ihvertfall ha noe av...og så venner man seg gradvis til det etterhvert og finner ut at det kanskje ikke er så aller verst allikevel..:-)

Forutsetningen for den økte forbrenningen ved stavgang er selvsagt at riktig teknikk brukes.

Jeg "oppdaget" dette på en rehabiliteringsinstitusjon for en god stund siden -før bølgen hadde begynt her i Norge. Nå blir det nok mer av det da det spenner over flere mosjonsgrupper -fra pensjonister til "treningsnarkomane".

Jeg måtte slutte med løpingen og da er dette ypperlig for å få slitt seg litt mer ut enn ved vanlig marsj.

Om et års tid ser vi nok jopppe i aktivitet tenker jeg;)

Skrevet

Joda, men sånn er det jo med all ny idrett og mote(!) man ler av det et års tid, banner på at _det_ skal man ihvertfall ha noe av...og så venner man seg gradvis til det etterhvert og finner ut at det kanskje ikke er så aller verst allikevel..:-)

Forutsetningen for den økte forbrenningen ved stavgang er selvsagt at riktig teknikk brukes.

Jeg "oppdaget" dette på en rehabiliteringsinstitusjon for en god stund siden -før bølgen hadde begynt her i Norge. Nå blir det nok mer av det da det spenner over flere mosjonsgrupper -fra pensjonister til "treningsnarkomane".

Jeg måtte slutte med løpingen og da er dette ypperlig for å få slitt seg litt mer ut enn ved vanlig marsj.

Om et års tid ser vi nok jopppe i aktivitet tenker jeg;)

HUH? Meg med staver?

***HYL***

Skrevet

HUH? Meg med staver?

***HYL***

Du holder deg vel heller til andre former for "staver", kan jeg tenke meg?

Hihihihi

Nå faller jeg rent i staver....

Skrevet

Du holder deg vel heller til andre former for "staver", kan jeg tenke meg?

Hihihihi

Nå faller jeg rent i staver....

Ja, du kan jammen spøke.

Du er en ordentlig morrogris. Hold svinestien din ren. Må jeg stave det for deg???

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...