Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av tråden under her om maling av kjøkkenskap.

På mitt kjøkken er det en gammel kjøkkeninnredning - av tre (altså sånn at det bør være lett å male over) .

Skapene er som sagt gamle - de går helt opp til taket og er vel ikke helt standardstørrelse. Dørlåsene begynner å bli litt slarkete - det samme gjør skuffene.

I tillegg til at jeg synes innredningen er litt kul så har jeg ikke spes. råd til å bytte ut hele innredningen. Men det burde kanskje være en smal sak for en snekker å bare bytte dørene ? Da må jo de snekres.

Hvis jeg da i tillegg maler over alt så vil jeg jo plutselig nesten ha et nytt kjøkken ????

Eller hadde ikke dere gidda å ta dere bryet med å gjøre (betale for) en slik jobb? Snekkerjobben vil vel komme på noen tusen uansett - og mye banning og sverting fra meg over malerkosten.

Skrevet

Finn deg en kjekk møbelsnekker, så kanskje du slår mange fluer i samme smekken uten at tusenlappene forsvinner... :-)

Skrevet

Hva med å bare bytte det som slarker, altså de derre hengslene, og så male?

Skrevet

Har hørt at det ikke lønner seg å bytte ut dører. Da er det bedre å kjøpe et helt nytt rimelig kjøkken på Ikea, Obs eller Maxbo f.eks.

Å male er jo en annen sak. Det er jo billigere, men koster noen tusen å få noen til å gjøre det. 3000 - 5000 kankskje. Da hadde jeg heller gjort det selv.

Kjøp malerulle i skumgummi, den lager ikke merker etter seg, og det blir nesten helt slett.

Har også hørt om folk som har fått det sprøytmalt på bilverksteder eller i fengsler faktisk.

Skrevet

Ikke bytt ut en skreddersydd kjøkkeninnredning med en fra IKEA. Jeg ville begynt med å gå over hengsler og skruefester og se om noe kan strammes opp, høvles litt ned, oljes litt etc.

Vi pusset opp et kjøkken på den måten engang, plukket vekk noen overskap så det ble litt "luftigere", malte alle dører brukket hvit, fikk ny benkeplate, og kanskje mest viktig; nye kule håndtak.

Maling er lett med skumgummirull og det ser helt profft ut selv om man ikke er verdens mest nøyaktige (som meg;)

Skrevet

Finn deg en kjekk møbelsnekker, så kanskje du slår mange fluer i samme smekken uten at tusenlappene forsvinner... :-)

hehe - dette er jo en ide jeg må vurdere seriøst ... :-)

Skrevet

Hva med å bare bytte det som slarker, altså de derre hengslene, og så male?

Jo det er også en mulighet . Men det er jo litt hele dørene som er litt slarkete også ... dvs. at selve dørene også er litt skadet/slitt/herpet.

Skrevet

Har hørt at det ikke lønner seg å bytte ut dører. Da er det bedre å kjøpe et helt nytt rimelig kjøkken på Ikea, Obs eller Maxbo f.eks.

Å male er jo en annen sak. Det er jo billigere, men koster noen tusen å få noen til å gjøre det. 3000 - 5000 kankskje. Da hadde jeg heller gjort det selv.

Kjøp malerulle i skumgummi, den lager ikke merker etter seg, og det blir nesten helt slett.

Har også hørt om folk som har fått det sprøytmalt på bilverksteder eller i fengsler faktisk.

Det blir vel ikke like dyrt p bare bytte dører som et helt kjøkken ? Men kanskje dyrt nok til at det ikke er verdt det.

Skapene er såpass fine/kule at jeg har lyst til å beholde dem på grunn av det også - hvertfall en stund til.

Skrevet

Ikke bytt ut en skreddersydd kjøkkeninnredning med en fra IKEA. Jeg ville begynt med å gå over hengsler og skruefester og se om noe kan strammes opp, høvles litt ned, oljes litt etc.

Vi pusset opp et kjøkken på den måten engang, plukket vekk noen overskap så det ble litt "luftigere", malte alle dører brukket hvit, fikk ny benkeplate, og kanskje mest viktig; nye kule håndtak.

Maling er lett med skumgummirull og det ser helt profft ut selv om man ikke er verdens mest nøyaktige (som meg;)

Jepp - er vel litt mer fasadepussing jeg tenker meg ..... uten at det hverken koster fo rmye eller tar for mye tid.

Skrevet

Det blir vel ikke like dyrt p bare bytte dører som et helt kjøkken ? Men kanskje dyrt nok til at det ikke er verdt det.

Skapene er såpass fine/kule at jeg har lyst til å beholde dem på grunn av det også - hvertfall en stund til.

Det spørs jo litt hvor avanserte de dørene er da. Er det vanlig tresort med noen lister som er rimelig greie å frese ut, eller er de små kunstverk? Er det håndlaget på stedet eller fabrikklaget?

Skrevet

Om du tek nøyaktige mål, og tingar dørene frå ein snikkarverkstad, treng det ikkje bli så inni helvete dyrt.

Spegldører er fint, men om du vil ha kontrastfargar på profilane, blir det mykje puslearbeid med målinga.

Skrevet

Litt sliten av jobb så nå er dine kjøkkendører passe rekreasjon for meg. Hvis dørene er av samme størrelse kan du kanskje vurdere å ta av noen oppe, og flytte dem, altså få hele dører nede og litt lettere løsning med åpne hyller oppe?

Skrevet

hehe - dette er jo en ide jeg må vurdere seriøst ... :-)

Du behøver jo bare ha han til kjøkkenet er ferdig.. :-)

Skrevet

Det spørs jo litt hvor avanserte de dørene er da. Er det vanlig tresort med noen lister som er rimelig greie å frese ut, eller er de små kunstverk? Er det håndlaget på stedet eller fabrikklaget?

Det er helt vanlige dører - uten noe krimskrams - bare en ren treflate. Neeesten så jeg burde ha greid å mekke dem sjæl.

Ikke så sinnsykt mange skap heller - to høye og en rad med to små under kjøkkenvasken.

Kanskje hvis jeg tom. med skrur fast beslagene litt så trenger jeg ikke å sparke den ene døra igjen som nå ikke passer så godt inn .... men det er jo da sikkert rett og slett bare fordi den henger litt skjevt ..... *S*

Skrevet

Det er helt vanlige dører - uten noe krimskrams - bare en ren treflate. Neeesten så jeg burde ha greid å mekke dem sjæl.

Ikke så sinnsykt mange skap heller - to høye og en rad med to små under kjøkkenvasken.

Kanskje hvis jeg tom. med skrur fast beslagene litt så trenger jeg ikke å sparke den ene døra igjen som nå ikke passer så godt inn .... men det er jo da sikkert rett og slett bare fordi den henger litt skjevt ..... *S*

Det der tror jeg ikke trenger bli dyrt hvis du måler opp og bestiller selv, ikke ring spesialister som kommer hjem og måler og prater, da blir det dyrt. Ellers; det finnes mange sånne ASVO snekkerfirmaer, de er billigere enn andre.

Skrevet

De selger en del ferdige dører på Obs. Profilerte tredører i forskjellige størrelser. Men om de er ment for kjøkken det vet jeg ikke.

Har ellers hørt om folk som faktisk har byttet dører og kommet opp i samme prisen som et nytt nesten. Men det er jo lett å sjekke da...

Skrevet

Du behøver jo bare ha han til kjøkkenet er ferdig.. :-)

Etterpå er det jo inn med en maler !! Dæven - dette blir litt koordinering

Skrevet

Det der tror jeg ikke trenger bli dyrt hvis du måler opp og bestiller selv, ikke ring spesialister som kommer hjem og måler og prater, da blir det dyrt. Ellers; det finnes mange sånne ASVO snekkerfirmaer, de er billigere enn andre.

Det er nok lurt - takk for alle tips ! :-)

Skrevet

De selger en del ferdige dører på Obs. Profilerte tredører i forskjellige størrelser. Men om de er ment for kjøkken det vet jeg ikke.

Har ellers hørt om folk som faktisk har byttet dører og kommet opp i samme prisen som et nytt nesten. Men det er jo lett å sjekke da...

Jepp - koster det like mye er jo vitsen borte.

Aller helst vil jeg jo ha alt splitter nytt med indusksjonkomfyr og full pakke ........ *S*

Skrevet

Etterpå er det jo inn med en maler !! Dæven - dette blir litt koordinering

Joda, men fiiiin trening også. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...