Gå til innhold

Zone-alarm?Citoyen/anyone?

Anbefalte innlegg

Har installert zoneAlarm-brannmur,og akkurat nå ploppa opp denne meldinga på dataskjermen min(istedet for tallnummeret som står her på denne meldinga så har jeg skrevet stjernetegn):

The firewall has blocked Internett access to your computer(HTTP) from ***********(TCP Port 2121) (TCP Flags:S)

Time/tidspunkt:08.10.02. 16:46:02

Hva betyr dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76127-zone-alarmcitoyenanyone/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

At noen utenfra har prøvd å aksessere porten, søker kanskje en evt trojansk hest (virus) på din maskin. Er det ingen virus på din, er det forgjeves. Kan også være legitimt, men jeg finner ikke at noen legitime programmer bruker den porten.

Og like etter ploppet det opp enda en sånn melding:The firewall has blocked Internet access to your computer(NetBIOS Name) from ************(UDP Port 1025)

Time:08.10.02 17:14:32

Ungdommene her påstår at det kansje er et virus på denne pc´n pga at jeg uvitende har lasta ned noe hackerprogram, og at pc´n står på en slags liste der andre kan snoke på alt denne pc´n gjør/er innom på nettet, og at de tar imot info automatisk.Jeg er gammel og grønn og har ikke peiling på dette ungdomsfenomenet,har noen andre her hørt om dette?

At noen utenfra har prøvd å aksessere porten, søker kanskje en evt trojansk hest (virus) på din maskin. Er det ingen virus på din, er det forgjeves. Kan også være legitimt, men jeg finner ikke at noen legitime programmer bruker den porten.

Dette sto det bl.a. på den mere utfyllende meldinga jeg fikk:NetBIOS is intended to ensure your computer's resources are made available to other computers on a network. However, you probably don't want to share your files with the entire Internet. Using passwords to secure your file and printer sharing is a basic step in preventing unauthorized browsing or tampering of files from your computer. Because some Windows computers come pre-configured with insecure NetBIOS configurations, it is a good idea to make sure you have password protection set up on your shares. To perform this properly, please consult Windows help resources.

Jeg forstår ikke alt som står her jeg,finnes det ikke slike brannmurer som har norsk tekst/forklaring?Puh,får jo nesten migrene av og prøve og oversette hele greia(og dette er bare en liten del av det som sto der!)

Jadda,jadda....nå kom det enda en slik melding opp,*NetBIOS Name* denne gangen også....

Ulv I Faarikaal

Og like etter ploppet det opp enda en sånn melding:The firewall has blocked Internet access to your computer(NetBIOS Name) from ************(UDP Port 1025)

Time:08.10.02 17:14:32

Ungdommene her påstår at det kansje er et virus på denne pc´n pga at jeg uvitende har lasta ned noe hackerprogram, og at pc´n står på en slags liste der andre kan snoke på alt denne pc´n gjør/er innom på nettet, og at de tar imot info automatisk.Jeg er gammel og grønn og har ikke peiling på dette ungdomsfenomenet,har noen andre her hørt om dette?

Ingen fare når det er blokkert, det er nok noen der ute som vil inn på din maskin, men brannveggen stopper det, ingen grunn til panikk :-) Portnummerne ser ikke legitime ut. En virusskanning med nye virusdefinisjoner er en selvfølge ? Eller ?

Annonse

Ulv I Faarikaal

Dette sto det bl.a. på den mere utfyllende meldinga jeg fikk:NetBIOS is intended to ensure your computer's resources are made available to other computers on a network. However, you probably don't want to share your files with the entire Internet. Using passwords to secure your file and printer sharing is a basic step in preventing unauthorized browsing or tampering of files from your computer. Because some Windows computers come pre-configured with insecure NetBIOS configurations, it is a good idea to make sure you have password protection set up on your shares. To perform this properly, please consult Windows help resources.

Jeg forstår ikke alt som står her jeg,finnes det ikke slike brannmurer som har norsk tekst/forklaring?Puh,får jo nesten migrene av og prøve og oversette hele greia(og dette er bare en liten del av det som sto der!)

Jadda,jadda....nå kom det enda en slik melding opp,*NetBIOS Name* denne gangen også....

Nettverk er et helt fag og jeg har en hyllemeter med bare det du skriver om her.

Ingen fare når det er blokkert, det er nok noen der ute som vil inn på din maskin, men brannveggen stopper det, ingen grunn til panikk :-) Portnummerne ser ikke legitime ut. En virusskanning med nye virusdefinisjoner er en selvfølge ? Eller ?

Foreslå et gratis og bra virusprogramm for meg da?Jeg har forresten Ad-aware,og kjører det hver dag,men fanger ikke det opp alt eller?Kan det ligge noe dypere i maskina mi?

Lettlurt som jeg er så har jeg lasta ned masse dritt jeg ikke har peiling på hva er!

Ulv I Faarikaal

Foreslå et gratis og bra virusprogramm for meg da?Jeg har forresten Ad-aware,og kjører det hver dag,men fanger ikke det opp alt eller?Kan det ligge noe dypere i maskina mi?

Lettlurt som jeg er så har jeg lasta ned masse dritt jeg ikke har peiling på hva er!

Zonealarm ?

Eller Norton Internet security, der er det meste, også brannvegg.

Du kommer til å få mange sånne masemeldinger, og de kan være ganske kryptiske. Det er ikke noe å bry seg om. Tror du kan skru av varsling, sånn at brannmuren bare stopper ting uten å fortelle deg om det hver gang. Du kan ikke gjøre noe fra eller til når du får disse meldingene uansett.

Ulv I Faarikaal

Ruteren virker som en brannvegg? Ikke?

Ruter -kan- virke som brannvegg, men den og nettverket må være satt opp riktig. I tillegg er det noen reservasjoner. Et problem er at hacking kan skje lokalt innenfor brannveggen også. Det er mange muligheter.

Annonse

Denne meldingen betyr at en annen maskin ett eller annet sted prøver å kontakte din PC. Du vil få mange slike meldinger, og du kan trygt slå av denne varslingen (er vel ett sted du kan hake av for at du ikke vil ha melding om dette).

Slik kontakt kan være hackere som driver såkallt portskanning for å finne ut om det går å ta kontroll over din maskin. De har programmer som skanner over tusener av adresser, og av og til så treffer de den adressen som din maskin har. Det kan også være harmløse kontaktforsøk som er en del av vedlikeholdstrafikk på det nettet du er koplet til.

Det viser uansett att brannmuren din virker som den skal. Slå av denne varslingen og glem det.

Kjekk side hvor du kan teste maskinen din for åpne "luker" og risker.

http://security1.norton.com/ssc/home.asp?j=1&langid=ie&venid=sym&plfid=23&pkj=YRSBSKVYRMHCGVRVRMN

Den var enkel å få til! Den fant ikke noe feil og ingen virus på maskinen min :0)

Men hva betyr det at den ikke scanner compressed files?

Dessute fikk jeg forsterket det jeg tror. At de problemene jeg tidvis har med maskinen kommer av at jeg selv antakeligvis har greid å rote til noen filer i maskinens programmer...Jeg har nemlig av nyskjerrighet rota rundt inni her, og sikkert havna der jeg ikke burde vært..ehh...:0|

Ulv I Faarikaal

Den var enkel å få til! Den fant ikke noe feil og ingen virus på maskinen min :0)

Men hva betyr det at den ikke scanner compressed files?

Dessute fikk jeg forsterket det jeg tror. At de problemene jeg tidvis har med maskinen kommer av at jeg selv antakeligvis har greid å rote til noen filer i maskinens programmer...Jeg har nemlig av nyskjerrighet rota rundt inni her, og sikkert havna der jeg ikke burde vært..ehh...:0|

Komprimerte filer må pakkes ut, de fleste virusskannere pakker ut slike og undersøker innholdet.

Oi ! Det blir for mye å forklare her. Kan du trøste deg med at det ikke er så viktig hvis du har et virusprogram ?:-)

He he he nei jeg har faktisk ikke virusprogram og har aldri hatt det! Prøvde å legge inn Norton da vi innstallerte ASDL men da dævva maskinen!

Jajasann. Det rusler og går her da. Blir vel greie på det etterhvert utover tenker jeg. Mr har lova meg ny maskin når alle regningene er betalt ;0)

Ulv I Faarikaal

He he he nei jeg har faktisk ikke virusprogram og har aldri hatt det! Prøvde å legge inn Norton da vi innstallerte ASDL men da dævva maskinen!

Jajasann. Det rusler og går her da. Blir vel greie på det etterhvert utover tenker jeg. Mr har lova meg ny maskin når alle regningene er betalt ;0)

Maskinen kan ha konka ut på grunn av virus, mange virus har nå bygd inn kode for å punktere kjente virusprogrammer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...