Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg avsluttet yrkesrettet attføring sommeren 2001 og nedkom like etter med barn nr 2.Hun er nå 1 år og jeg føler at jeg må prøve meg igjen.

Dessværre ser det ikke ut til det blir så enkelt å få noen jobb med det første.(til tross for 4 års høgskoleutdannelse)

Det jeg vet (tror jeg da)er at jeg hverken har krav på arbeidsledighetstrygd eller sykepenger.

Hva med om jeg blir syk igjen.

(opprinnelig sykemeldt i -96 pga utbrenthet mm)

Jeg har i de siste årene hatt mye å stri med da det i løpet av de siste årene har vært mye sykdom og dødsfall i vår familie. Nå senest for 1 mnd siden.Derfor gikk det i langdrag før jeg begynte på attføring.

Det gjør at jeg kjenner mine begrensninger.

Har jeg virkelig ingen rettigheter om jeg skulle bli syk eller arbeidsledig.?

fortvilet.

Skrevet

Jeg har hørt at de betaler "attføringspenger" til du har fått jobb maks ett år.

Har du vært i jobb tidligere, har du vel krav på arbeidsledighetstrygd, eller

Skrevet

Jeg har hørt at de betaler "attføringspenger" til du har fått jobb maks ett år.

Har du vært i jobb tidligere, har du vel krav på arbeidsledighetstrygd, eller

Nei siden jeg "valgte" å være

hjemme med mitt nyfødte barn etter endt yrkesrettet attføring så mistet jeg mine rettigheter.

For å få arb ledighetstrygd må en ha vært i arbeid i det siste året. Dette gjelder også sykepenger.

Dvs at jeg nå er i en håpløs situasjon om jeg skulle bli syk eller stå uten jobb.

Knelle

Skrevet

Nei siden jeg "valgte" å være

hjemme med mitt nyfødte barn etter endt yrkesrettet attføring så mistet jeg mine rettigheter.

For å få arb ledighetstrygd må en ha vært i arbeid i det siste året. Dette gjelder også sykepenger.

Dvs at jeg nå er i en håpløs situasjon om jeg skulle bli syk eller stå uten jobb.

Knelle

Hei.Da tok jeg feil.beklager.

Det er ille at du ikke har krav på noen av delene.Det er noe hakkane gale med systemet!!

Lykke til, håper noen andre her kan hjelpe deg

Skrevet

Hei.Da tok jeg feil.beklager.

Det er ille at du ikke har krav på noen av delene.Det er noe hakkane gale med systemet!!

Lykke til, håper noen andre her kan hjelpe deg

Takk for at du tok deg tid til å svare alikevel.

Det er litt bittert når jeg har arbeidet i mange år og plutselig ble syk. At jeg fikk barn og ønsket å være hjemme mens jeg ammet ødela visst endel for mine rettigheter videre. K.

Skrevet

Takk for at du tok deg tid til å svare alikevel.

Det er litt bittert når jeg har arbeidet i mange år og plutselig ble syk. At jeg fikk barn og ønsket å være hjemme mens jeg ammet ødela visst endel for mine rettigheter videre. K.

Spørsmålet ditt fikk meg til å tenke mye.Du blir straffet for å ville amme barnet ditt! Det gjør meg ganske f....

Likevel er jeg glad for at du opplyste om hvordan systemet virker.Jeg er nemlig også under attføring og ønsker så gjerne å bli gravid.Men jeg ser jo at systemet setter en stopper for noe som burde være en rettighet.

Sosialen klarer ikke å dekke de utgiftene man har.Da blir det til at man må selge rubbel og bit.....

Dette var ikke kjekt å høre.Håper at du har en mann som tjener over gjennomsnittet i det minste

xxx

Skrevet

Spørsmålet ditt fikk meg til å tenke mye.Du blir straffet for å ville amme barnet ditt! Det gjør meg ganske f....

Likevel er jeg glad for at du opplyste om hvordan systemet virker.Jeg er nemlig også under attføring og ønsker så gjerne å bli gravid.Men jeg ser jo at systemet setter en stopper for noe som burde være en rettighet.

Sosialen klarer ikke å dekke de utgiftene man har.Da blir det til at man må selge rubbel og bit.....

Dette var ikke kjekt å høre.Håper at du har en mann som tjener over gjennomsnittet i det minste

xxx

Hei x woman.

Det er jo ikke sikkert dette gjelder for deg vet du.

Er du underveis i attføringen er det andre regler som gjelder. Jeg er ferdig med yrkesrettet attføring. men har ikke jobb foreløpig. Ikke er det så enkelt å få jobb heller.

Joda min mann tjener godt, men vi var i ferd med å bygge hus da jeg var så uheldig å ble sykemeldt.Div saksbehandliger gikk i langdrag og dermed gikk tiden. Skulle jeg få barn nr 2 så var det nå. pga alder mm.

Det jeg føler nå er at endel regler er så urettferdig og fører til enda mere belastning.

En skal være sterk for å være syk.

Unnskyld klagingen.

Skrevet

Hei x woman.

Det er jo ikke sikkert dette gjelder for deg vet du.

Er du underveis i attføringen er det andre regler som gjelder. Jeg er ferdig med yrkesrettet attføring. men har ikke jobb foreløpig. Ikke er det så enkelt å få jobb heller.

Joda min mann tjener godt, men vi var i ferd med å bygge hus da jeg var så uheldig å ble sykemeldt.Div saksbehandliger gikk i langdrag og dermed gikk tiden. Skulle jeg få barn nr 2 så var det nå. pga alder mm.

Det jeg føler nå er at endel regler er så urettferdig og fører til enda mere belastning.

En skal være sterk for å være syk.

Unnskyld klagingen.

For all del ikke unnskyld deg for klagingen din.Du er meget berettiget til å klage.Jeg synes veldig synd på deg.Du blir jo bare enda mer syk og bekymret av dette.

Får håpe at det ordner seg for deg og evt. meg hvis jeg skulle bli gravid.

God natt :)

Irene Grøneng
Skrevet

Du kan ha rett på attf.penger i ventetid på arbeid, inntil 12 mndr

(forutsatt at du ikke har brukt opp kvoten).

Arbeidsledighetstrygd: Din arbeidsinntekt ENTEN siste kalenderår ELLER som et gjennomsnitt av siste 3 kalenderår er avgjørende. Du sier ingenting om når du sist var i ARBEID, men reglene finner du her:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-015.html#4-4

Dersom du blir syk igjen kan du ha rett på rehabiliteringspenger. Dersom du mottar attf.penger i en eller annen form når du blir syk får du rehab.penger etter at attf.pengene stoppes av Aetat. Det er mulig at du får rehab.penger fra første dag du blir sykmeldt, se http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-034.html#10-8 for detaljene om når du får det fra første dag og når du må vente 1 år.

For å få rett på sykepenger er det nok at du har vert i jobb i 2 uker - hvilken som helst jobb gjør nytten. Dagpenger under arbeidsledighet likestilles med jobb i denne sammenheng, men ikke attf.penger.

For en grundig vurdering av din problemstilling bør du kontakte Aetat.

Skrevet

For all del ikke unnskyld deg for klagingen din.Du er meget berettiget til å klage.Jeg synes veldig synd på deg.Du blir jo bare enda mer syk og bekymret av dette.

Får håpe at det ordner seg for deg og evt. meg hvis jeg skulle bli gravid.

God natt :)

X-woman:

Jeg ønsker deg lykke til og håper du snart får oppfyllt ditt største ønske. (å bli mamma)Knelle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...