Gå til innhold

Brennpunkt og tillitsvalgtes overganger...

Anbefalte innlegg

Det var et glitrende program NRKs brennpunktredaksjon serverte det norske folk i går. Temaet var at det viser seg å være svært utbredt at tillitsvalgte på høyere nivåer bytter side av bordet, og plutselig kjemper for "motparten". Belønningen er selvfølgelig status og penger... Det overrasket meg hvor mange som faktisk byttet side.

Samtidig ble noen av de mest profilerte tidligere tillitsvalgte, nå sjefer, intervjuet, og gjennomgangstonen var tydeligvis at dette var helt ukomplisert på alle mulige måter. Det var bare snakk om jobb, roller og hvilken hatt man hadde på den dagen...

I min verden må jo disse folkene være helt på jordet. Å være tillitsvalgt (smak på ordet) har da aldri vært en jobb i vanlig forstand, har det vel?

Jeg oppfattet dem som leiesoldater og karrierejegere med forkledning, og finner det kvalmende å tenke på at de bare for noe tid tilbake med patos og innlevelse snakket om arbeider- og klassekamp, gutta på gølvet, solidaritet og løfte i flokk og tusen andre sosialistfloskler, og så viser det seg at dette bare er virkemidler for å fremme egen karriere og eget profittmotiv, akkurat slik som sine tidligere motstandere ble hudflettet for å gjøre... dobbeltmoral kalles det visst.

Men, hva annet kan men vel forvente av sosialister der noen er litt likere enn andre...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76223-brennpunkt-og-tillitsvalgtes-overganger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig med deg, programmet var virkelig interessant! Det overrasket meg også at så mange syntes dette var helt ukomplisert, særlig høyt oppe i næringslivet! Det verste eksempelet syntes jeg nesten var fra sykepleier forbundet da, med skifter fram og tilbake....og når Bente Slåtten skjønte selv mens hun snakket at dette var visst ikke så ukomplisert allikevel nei...så lenge ens egen karriere går til værs, så er det visst greit å drite i sine kolleger!

Det viser vel bare at det ikke finnes mange sanne idealister - sosialister whatever. Bare ikke alle som vil innrømme at man ikke er det *S*

Når det kommer til stykket så er det ens egen kake man meler.

Og det synes jeg da egentlig ikke er så rart heller !!??

Hvis man skal begynne å legge alle mulige restriksjoner på en tillitsvalgt så er det ingen som gidder å bli det.

En karantene kunne kanskje vært en mulighet dog.

Det viser vel bare at det ikke finnes mange sanne idealister - sosialister whatever. Bare ikke alle som vil innrømme at man ikke er det *S*

Når det kommer til stykket så er det ens egen kake man meler.

Og det synes jeg da egentlig ikke er så rart heller !!??

Hvis man skal begynne å legge alle mulige restriksjoner på en tillitsvalgt så er det ingen som gidder å bli det.

En karantene kunne kanskje vært en mulighet dog.

At denne typen overganger er lovlig er jo med på å utgrave hele fagforeningssystemet! Solidaritet er visst ikke moderne lenger nei, nå er det individualismen som råder.

Du er vanskelig å bli klok på.

Av din hånlige omtale av sosialister trekker jeg den slutning at du ikke anser Norge som et klassesamfunn. Dvs. klassekampen er over. Stemmer det?

Dette rimer i så fall dårlig med dine harde ord om tidligere tillitsvalgte for de ansatte som "skifter side" og får en stilling i ledelsen.

Hvis det finnes "sider" finnes det vel klasser?

Det finnes mange eksempler på at folk skifter fokus når de skifter jobb. Fra tillitsvalgt til personalsjef er ett eksempel, fra journalist til informasjonssjef et annet. Ulikt ståsted har ulike interesser.

Visst kan overgangen være vanskelig, rent lojalitetsmessig. Men at de som avanserer i jobben og blir en del av arbeidsgiversiden er så helt jævlige kan jeg ikke være enig i.

Er du i bunn og grunn en stor idealist, conan?

Vi er alle til salgs.

Annonse

Du er vanskelig å bli klok på.

Av din hånlige omtale av sosialister trekker jeg den slutning at du ikke anser Norge som et klassesamfunn. Dvs. klassekampen er over. Stemmer det?

Dette rimer i så fall dårlig med dine harde ord om tidligere tillitsvalgte for de ansatte som "skifter side" og får en stilling i ledelsen.

Hvis det finnes "sider" finnes det vel klasser?

Det finnes mange eksempler på at folk skifter fokus når de skifter jobb. Fra tillitsvalgt til personalsjef er ett eksempel, fra journalist til informasjonssjef et annet. Ulikt ståsted har ulike interesser.

Visst kan overgangen være vanskelig, rent lojalitetsmessig. Men at de som avanserer i jobben og blir en del av arbeidsgiversiden er så helt jævlige kan jeg ikke være enig i.

Er du i bunn og grunn en stor idealist, conan?

Vi er alle til salgs.

"Du er vanskelig å bli klok på."

Jeg skjønner ikke så mye av meg selv heller.. :-D

"Av din hånlige omtale av sosialister trekker jeg den slutning at du ikke anser Norge som et klassesamfunn. Dvs. klassekampen er over. Stemmer det?"

Den kampen er vel aldri over, den varierer i styrke og den bytter arena, men siden Gnore fant penger i Nordsjøen har vi tatt oss råd til å utjevne det materielle nivået i samfunnet, hvilket i større grad har gjordt at "arbeider vs kapitalist- kampen" kanskje ikke er det største problemet i vårt samfunn i dag...

"Dette rimer i så fall dårlig med dine harde ord om tidligere tillitsvalgte for de ansatte som "skifter side" og får en stilling i ledelsen.

Hvis det finnes "sider" finnes det vel klasser?"

Kall det hva du vil- folk har forskjellige interesserer og forskjellige måter å kjempe for disse på..Arbeiderorganisering er en måte.

"Det finnes mange eksempler på at folk skifter fokus når de skifter jobb. Fra tillitsvalgt til personalsjef er ett eksempel, fra journalist til informasjonssjef et annet. Ulikt ståsted har ulike interesser."

Joda, men er det å være tillitsvalgt en jobb på lik linje med å være bilmekaniker, sitte i kassa i butikk, være mellomleder osv osv? "Tillitsmannsjobben" er egentlig et verv, ikke en jobb, som har oppstått som følge av sosialistisk tankegang med klassekamp og hele sulamitten, der den tillitsvalgte (smak på ordet en gang til) ble valgt av sine "kamerater" til å representere den store hop og gutta på gølvet- han var av og for dem. Gjerne var det de mest taleføre, de litt mer intelektuelle og ideologisk skolerte som fikk/tok på seg slike verv. Å skifte jobb når man kommer derfra, er omtrent som faneflukt og femtekolonisme. Man kaster alle idealer på båten, og viser sitt sanne ideologiske og politiske ansikt og hvor dypt ens engasjement som talsmann for sine kamerater egentlig stikker....

"Visst kan overgangen være vanskelig, rent lojalitetsmessig. Men at de som avanserer i jobben og blir en del av arbeidsgiversiden er så helt jævlige kan jeg ikke være enig i."

Deg om det, og ut fra mitt personlige ståsted har jeg selvfølgelig en viss skadefryd fordi dette undergraver fagforeninge så det står etter. Men, enda viktigere så demonsterer det bare at sosialisme og dets like i realiteten baserer seg på falske premisser mht mennesker. Vi lever ikke for andre- vi lever for oss selv! Vi er oss selv nok, det er bare snakk om pris....

"Er du i bunn og grunn en stor idealist, conan?"

Jepp, men jeg liker å tro at mine idealer og ideologiske holdninger baserer seg i større grad på "sannere" premisser enn f.eks sosialismen.

"Vi er alle til salgs."

Nei, men det er tydelig at en del forventet altruistiske og presumtivt sosialistiske tillitsvalgte er det... :-)

-

Det å være lønnet tillitsvalgt er en profesjon, på linje med alt annet, hvor man yter sitt beste for den arbeidgiver man har.

Hvis noen har evner og lyst, til å bytte jobb, og "profesjonalisere" seg i en annen rolle, hos en ny arbeidgiver, ser jeg ikke noe galt i det.

Ordningen med to parter i arbeidslivet, er et etablert SAMFUNNSSYSTEM, og bygger vel så mye på hvor dyktig du er, som på idealisme og klassekamp-roller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...