Gå til innhold

AMMING + FAST FØDE = TULL ?

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 6,5 måneder som jeg fullammet til hun var nesten 6 måneder. På seksmånederskontrollen veide hun ca. 8,5 kilo. De to-tre siste ukene har jeg gitt henne grøt morgen og kveld.

Jeg får imidlertid motstridene informassjon fra fagpersonell angående fast føde. Helsesøster sier jeg må begynne med fast føde etter 6 måneder.Lege sier jeg kan fullamme til hun er nærmere ett år. Fast føde er kun for å vende tarmene til annet enn melk.

Jeg liker å amme og synes det er veldig lettvint.

SPØRSMÅL: Kan jeg kutte ut fastføde og fortsette å fullamme så lenge jeg har melk, datteren min vil die og hun har en normal vekstkurve?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76285-amming-fast-f%C3%B8de-tull/
Del på andre sider

Fortsetter under...

WHOs nyeste retningslinjer sier at man bør fullamme seks måneder, for deretter introdusere annen mat ved siden av for at barnet skal få i seg flere næringsstoffer.

http://www.lalecheleague.org/llleaderweb/LV/LVAugSep01p91.html

Dette er utgangspunktet for Statens råd for ernæring og fysisk aktivitets anbefaling. Det er særlig behovet for jern som bør dekkes av jernberiket grøt i tillegg til morsmelk fra halvtårsalder.

http://www.sef.no/index.db2?id=11001139

Her står det:

- Spedbarn bør få morsmelk som eneste næring i de første seks levemånedene. Ammingen bør opprettholdes gjennom hele det første leveåret.

- Dersom amming ikke er mulig, eller det er behov for annen melk i tillegg til morsmelk, bør hovedsakelig morsmelkerstatning brukes frem til 12 måneders alder.

- Når spedbarnet er seks måneder gammelt, bør fast føde gradvis introduseres som tillegg til morsmelken, slik at behovet for energi og næringsstoffer dekkes. Noen barn kan ha behov for fast føde før seks måneders alder, men introduksjon bør skje tidligst ved fire måneders alder. Barn som ikke får morsmelk, kan introduseres til fast føde ved 4-6 måneders alder.

- Det er viktig at gluten introduseres gradvis mens barnet fortsatt ammes, og at det varieres mellom grøt av ulike kornslag.

- Kumelk kan brukes i mindre mengder i matlaging mot slutten av første leveår (ca. 10 måneders alder). Fra denne alderen kan barn også få noe yoghurt og syrnet melk, helst sammen med kornvarer, eller som dessert.

- I annet levehalvår er det særlig viktig at kosten inneholder nok jern. Av hensyn til behovet for jern i annet levehalvår anbefales bruk av morsmelkerstatning som drikkemelk og i grøt frem til 12 måneders alder dersom det er behov for annen melk enn morsmelk. Det anbefales bruk av jernberiket grøt, grovt brød, magert kjøtt og andre jernrike matvarer.

- Alle spedbarn bør få daglig tilskudd av vitamin D fra de er fire uker gamle. Det anbefales at spedbarn får vitamin D-tilskudd i form av tran. Barn som ikke får tran, bør gis vitamin D-dråper.

- Det frarådes at honning gis til barn under ett år på grunn av faren for spedbarnsbotulisme.

Jeg vet om flere som har fullammet til rundt 9 mnd alder uten problemer, men du må være obs på jernmangel!

Tar du et lite stikk i fingeren i ny og ne så du har oversikt over blodprosenten kan du fullamme lengre.

Men du må tenke på at det ikke er noen grunn til å gi så mye mat i begynnelsen. Du kan f.eks gi barnet 1 måltid jernberiket grøt per dag til rundt 9 mnd alder, for så å øke til et måltid til. Det er ikke så mye styr med 1 måltid :-)

Du kan altså bruke laaaaaaaang tid på økningen i antall måltider, og mengde, men litt jern bør hun ha etter 6 mnd alder.

Det er ingen grunn til å ikke amme MYE fremdeles, am før hvert måltid.

Rundt 1 års alder bør fast føde utgjøre mesteparten av matinntaket.

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Cipolla. De nyeste anbefalingene fra WHO er om mulig å fullamme til 6 måneder, og deretter gradvis innføre fast føde. Disse retningslinjene har Statens råd for ernæring også anbefalt fra 2001.Rundt 6 måneders alder begynner jernlagerne å bli tomme og barna trenger tilførsel av mer jern. Det er ingen studier som støtter at det er forsvarlig å kun gi morsmelk til nærmere ett års alder.Selv om man begynner med fast føde ved 6 måneder så skal tilvenningen gå gradvis og morsmelk er fortsatt en veldig viktig del av kostholdet.Du kan spørre etter de nye heftene om anbefalingene på helsestasjonen. Det err flott å høre at det går så fint med ammingen, men kun morsmelk er ikke nok etter ca 6 måneders alder.

Grunnen til at du får motstridende meldinger er vel at det ikke finnes noen klar fasit når det gjelder spedbarn og ernæring. Det som fagfolk hevder er "riktig" i dag vil de helt sikkert gå tilbake på om noen år, sånn som det har vært med alle andre oppskrifter på barnestell.

Hvis du er fornøyd med å fullamme og ungen legger godt på seg og er fornøyd er det antakelig ingen grunn til å stresse med annen kost.

Mtp. jernmangel hos babyen inneholder morsmelken kun bittesmå mengder jern, men dette tas mye lettere opp i babyens tarm enn annet jern, så babyen får fullt utbytte av det. Du kan evt. få tatt en blodprøve av babyen om noen måneder for å se om det trengs jerntilskudd.

Forøvrig finnes det alternativer til (den evindelige) grøten når barnet skal tilvennes fast føde. Du kan like gjerne tilby frukt eller grønnsaker, f.eks. most avocado eller kokt og most gulrot.

Men det er lurt å introdusere fast føde mens barnet hovedsaklig ammes. Dette fordi morsmelken inneholder stoffer som hjelper til med fordøyelsen av den nye og ukjente maten i en liten tarm. Gi gjerne litt bryst først, ungen er ofte mer villig til å prøve "skje-mat" når den ikke er skrubbsulten. Avslutt måltidet med å la barnet spise seg mett ved brystet.

Og du, introduser en matvare av gangen, slik at du kan se hva babyen evt. reagerer på. Og hvis du legger introduksjonen av ny mat til formiddagsmåltidet, slipper du søvnløse netter hvis babyen reagerer....

Lykke til :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...