Gå til innhold

Studielån når man er syk.

Anbefalte innlegg

Susa1365380388
Skrevet

Hei.

Jeg studerer 1. året på Blindern, og har tatt studielån for å klare meg økonomisk. Nå har det jeg virkelig håpet at IKKE skulle skje: jeg har blitt veldig syk psykisk igjen - har vært det de siste 5 årene. Dermed klarer jeg hverken å lese eller gå på forelesninger, og fungerer generelt veldig dårlig i dagliglivet. Dette skjedde også da jeg gikk på videregående, men da hadde jeg ikke studielån. Er det noen regler som sier at man kan få omgjort noe av lånet sitt til stipend dersom man blir syk? Jeg kan umulig bestå eksamen sånn som det holder på nå.

Håper noen vet noe om dette. Jeg kan få bekreftelse av legen min om at jeg er veldig syk nå, hvis det er viktig.

Håper på svar.

Vennlig hilsen

Gjest husk sykemelding
Skrevet

Det er viktig at du får _sykemelding_ fra legen din for hele perioden du har vært og er syk.

Selv om du ikke har noen arbeidsiver eller mottar sykepenger, er det vktig med sykemelding. Så lenge du har vært regelmessig hos legen, kan hun / han tilbakedater den til da du ble syk.

Sykemeldingen tar du med deg til lånekassen, og snakker med kundebehandler somviser deg hva du skal gjøre for å få gjort om (deler av) lånet til stipend i sykemeldingsperioden.

viktig at du fortsetter å gå jevnlig til legen hele tiden mens du er syk, dette er viktig for lånekassen når de vurderer saken din nå og senere, samt at det er viktig at noen følger deg opp slik at du ikke bare sitter hjemme og er syk uten oppfølging.

Bruk også veileder / rådgivertjenesten på studiestedet, til å få råd om hvordan du skal ta opp fag, få følge forelesninger du har gått glipp av, få forelesningsnotater fra foreleserne osv. Det er mye en kan få hjelp til slik at en kommer i gang igjen, bare en holder kontakt med helsetjenesten og rådgivertjenesten og kanskje fakultetet / foreleser osv. Alle er interssert i å hjelpe deg tilbake, men pass på at du skaffer dokumentasjon og sykemeldinger på alt fravær og sykdom. Pass også på at rådgiver hjelper deg å melde deg av eksamener du vet du ikke skal ta, slik at du ikke bruker opp en av få muligheter til eksamen.

Ikke gi fra deg alle sykemeldingsdelene, ta kopier osv, de kan du ha bruk for om mange år når noen skal se om du fortsatt kan få studelån.

www.lanekassen.no

Susa1365380388
Skrevet

Det er viktig at du får _sykemelding_ fra legen din for hele perioden du har vært og er syk.

Selv om du ikke har noen arbeidsiver eller mottar sykepenger, er det vktig med sykemelding. Så lenge du har vært regelmessig hos legen, kan hun / han tilbakedater den til da du ble syk.

Sykemeldingen tar du med deg til lånekassen, og snakker med kundebehandler somviser deg hva du skal gjøre for å få gjort om (deler av) lånet til stipend i sykemeldingsperioden.

viktig at du fortsetter å gå jevnlig til legen hele tiden mens du er syk, dette er viktig for lånekassen når de vurderer saken din nå og senere, samt at det er viktig at noen følger deg opp slik at du ikke bare sitter hjemme og er syk uten oppfølging.

Bruk også veileder / rådgivertjenesten på studiestedet, til å få råd om hvordan du skal ta opp fag, få følge forelesninger du har gått glipp av, få forelesningsnotater fra foreleserne osv. Det er mye en kan få hjelp til slik at en kommer i gang igjen, bare en holder kontakt med helsetjenesten og rådgivertjenesten og kanskje fakultetet / foreleser osv. Alle er interssert i å hjelpe deg tilbake, men pass på at du skaffer dokumentasjon og sykemeldinger på alt fravær og sykdom. Pass også på at rådgiver hjelper deg å melde deg av eksamener du vet du ikke skal ta, slik at du ikke bruker opp en av få muligheter til eksamen.

Ikke gi fra deg alle sykemeldingsdelene, ta kopier osv, de kan du ha bruk for om mange år når noen skal se om du fortsatt kan få studelån.

www.lanekassen.no

Tusen takk for veldig utfyllende svar. Det var nettopp dette jeg trengte!

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...