Gå til innhold

Studielån når man er syk.

Anbefalte innlegg

Susa1365380388
Skrevet

Hei.

Jeg studerer 1. året på Blindern, og har tatt studielån for å klare meg økonomisk. Nå har det jeg virkelig håpet at IKKE skulle skje: jeg har blitt veldig syk psykisk igjen - har vært det de siste 5 årene. Dermed klarer jeg hverken å lese eller gå på forelesninger, og fungerer generelt veldig dårlig i dagliglivet. Dette skjedde også da jeg gikk på videregående, men da hadde jeg ikke studielån. Er det noen regler som sier at man kan få omgjort noe av lånet sitt til stipend dersom man blir syk? Jeg kan umulig bestå eksamen sånn som det holder på nå.

Håper noen vet noe om dette. Jeg kan få bekreftelse av legen min om at jeg er veldig syk nå, hvis det er viktig.

Håper på svar.

Vennlig hilsen

Gjest husk sykemelding
Skrevet

Det er viktig at du får _sykemelding_ fra legen din for hele perioden du har vært og er syk.

Selv om du ikke har noen arbeidsiver eller mottar sykepenger, er det vktig med sykemelding. Så lenge du har vært regelmessig hos legen, kan hun / han tilbakedater den til da du ble syk.

Sykemeldingen tar du med deg til lånekassen, og snakker med kundebehandler somviser deg hva du skal gjøre for å få gjort om (deler av) lånet til stipend i sykemeldingsperioden.

viktig at du fortsetter å gå jevnlig til legen hele tiden mens du er syk, dette er viktig for lånekassen når de vurderer saken din nå og senere, samt at det er viktig at noen følger deg opp slik at du ikke bare sitter hjemme og er syk uten oppfølging.