Gå til innhold

To yngre menn av ikke-vestlig opprinnelse....

Anbefalte innlegg

Skrevet

De er individer som er oppdratt på en helt annen måte enn oss forhåpentligvis.

De er vokst opp med krig og har kun en løsning på det meste.

Skal de bo her i landet så skal de tillpasse seg etter norske forhold.

Du kan ikke unnskylde med at det foregår stygge ting begått av nordmenn også.

Det er ikke tema i det hele tatt.

Når du/jeg reiser på ferie til andre land med andre kulturer så (snakker for meg selv) så tillpasser jeg meg etter dems forhold.

Når jeg er i Tyrkia feks så sprader jeg ikke rundt med halvnaken kropp i byen.

Vi må som Hagen sier få en bedre inntegrering her i landet.

Gjør de straffbare handlinger,ja så send de hjem!

Da tenker de seg kanksje to ganger om neste gang de føler for å henrette noen.

By the way,du høres da faenma ut som et levende lik hvis du har opplevd alt det du sier.

Du må kunne åpne øynene for at man faktisk blir forbannet over at enkelte individer fra andre kulturer ikke eier respekt men kun forlanger det!

Du skriver: "De er individer som er oppdratt på en helt annen måte enn oss forhåpentligvis. De er vokst opp med krig og har kun en løsning på det meste. Skal de bo her i landet så skal de tillpasse seg etter norske forhold."

"De" består av individer som varierer fra 92 år gamle danske bestemødre, til muslimske jenter, til chilenske menn, til kandadiske direktører i internasjonale selskaper.

Å forsøke og generalisere om en slik gruppe er selvsagt totalt "bak mål" - de har så godt som INTET felles.

===

Du skriver: "Gjør de straffbare handlinger,ja så send de hjem!"

Så du mener at utlendinger skal få gjøre "det de vil" i Norge, og den verste "straffen" er at vi betaler for flybilletten hjem?

*rister på hodet*

Hvis de gjør noe gale i Norge skal de selvsagt fengsles som alle andre nordmenn!

===

Du skriver: " By the way,du høres da faenma ut som et levende lik hvis du har opplevd alt det du sier"

Takk.

===

Du skriver: " Du må kunne åpne øynene for at man faktisk blir forbannet over at enkelte individer fra andre kulturer ikke eier respekt men kun forlanger det! "

Ja, men det er INDIVIDER, og ikke "alle innvandrere".

Med vennlig hilsen

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• Goliath

21

• SierDuDet

19

• Streken

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Politiet har gang etter gang gått ut og med fakta basert på tall de har, at folk fra ulike minioriteter er overrepresentert når det kommer til ulike forbrytelser. sør kan hevde så mye han vil, men tallene er der.

Hva er det nå du påstår at jeg "hevder"?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei desverre.

Jeg har ikke den samme evnen som deg å tillgi og forstå seg ihjel på andre "individer".

Forskjellen mellom meg og deg, kjære Lottebosse, er at jeg klarer å skille mellom de kriminelle (som jeg har skrevet utallige innlegg om bør i fengsel i LANG tid), og andre uskyldige mennesker.

Jeg setter ikke folk i bås etter folkegruppe/hudfarge slik du gjør, men etter HANDLINGER som individer har begått - enten de er hvite, svarte eller brune.

Kan du fortelle meg hvor jeg har skrevet om "å tilgi" eller å "forstå seg ihjel"? Eller var det bare noe du fant på?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Du skriver: "Innvandrer som bruker kniv hører vi om oftere enn det synes jeg."

Selvsagt. Slike historier selger aviser. Og enkelte her skriver jo side opp og side ned om det.

For hvis en "innvandrer" gjør noe kriminelt, står det "innvandrer-kriminalitet" i avisen; hvis en hvit person gjør akkurat det samme, står det INTET om hvor personen kommer fra.

Med vennlig hilsen

Er bare en måte å løse det på da, så vi får leve i fred og fordragelighet. Hvis _samtlige_ voldsutøvere ut av landet, innvandrer som ikke innvandrer.

Tror jeg skal stemme FrP jeg!

Skrevet

En fra Eritrea en med opprinnelse fra Iran og en med opprinnelse fra Kosovo.

Og med disse tre eksemplene, fordømmer du 400 000 mennesker?

Skal vi se: Mener du de to Baneheia-drapsmennene er like representative for folk fra Kristiansand?

Selvsagt ikke.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er bare en måte å løse det på da, så vi får leve i fred og fordragelighet. Hvis _samtlige_ voldsutøvere ut av landet, innvandrer som ikke innvandrer.

Hei,

Tja - blir ikke mye "integrering" (altså, likebehandling av alle) fra et parti som stort sett ikke snakker om annet enn "oss" og "dem".

Forsøk å før samtalen basert på hva folk har GJORT (="Handling") og ikke basert på hudfarge.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, men spørsmålet ditt har kun "mening" hvis du påstår at de "tyr til kniv" FORDI de tilhører folkegruppen "innvandrere" (altså, "ikke-ariske"). Altså, at ÅRSAKEN er at de ikke tilhører den ariske rase.

For hvis du ikke mener at dette er ÅRSAKEN, så er det kun snakk om en statistisk korrelasjon (slik man finner mellom "kriminalitet" og "menn", og "kriminalitet" og "store føtter"), og så ser du jo selv at spørsmålet ditt er irrelevant.

Benekter du at det hovedsakelig er medlemmer av gruppen "menn" som begår kriminelle handlinger?

Når medlemmer av denne gruppen begår ca 95% av kriminelle handlinger i Norge, hvorfor skriver du ikke om den gruppen?

Med vennlig hilsen

Nå er det ikke jeg som sparka i gang denne tråden. Du er jo over alle innvandrer-tråder som ei brun flue på kuruker!!

Jeg har ikke nevnt noe om rase. Det er det du som gjør. Jeg sa "våre nye landsmenn". Og ja: jeg oppfatter det som at "våre nye landsmenn" er overrepresentert i den grove kriminaliteten. Sett i forhold til antall "nye landsmenn" og antall "gamle landsmenn". Men jeg mener ikke det har noe med rase å gjøre, min oppfatning er at det er kulturbetinget!

Den stadige fokuseringa på det i trådene på dol gjør at jeg skjønner at dette er et problem det må ryddes opp i. Og jeg synes FrP sine løsninger virker greiere og greiere. Den snillismen du representerer har spilt fallitt forlengst!!

Skrevet

Hei,

Du skriver: "at enkelte folk fra andre deler av verden"

Enkelte folk fra Norge har.....

Du vet, Prozak, de er INDIVIDER selv om de har mørk hud...

*rister på hodet*

Å hjelp, begynn nå ikke med det der igjen da. Selfølgelig er det alltid snakk om individer - det har jeg alltid nektet på. Men når folk svarer på den måten, så blir det en påstand om at det er like vanlig med knivbruk blant nordiske som ikke-nordiske. Det er ganske enkelt ikke riktig - INIDIVIDER fra enkelte andre deler av verden er oftere representert i slike saker - offentlige eller ikke. Og nei - jeg mener ikke at de ikke skal betraktes som individer for det.

"............"

Skrevet

#Hvis _samtlige_ voldsutøvere ut av landet, innvandrer som ikke innvandrer.#

Og hvilket land skal vi straffe med og sende disse voldsutøverene til?

Skal Bush bombe seg til et land hvor de skal få være?

Eller tenker du som jeg, at det ville vært kjekt med en øde øy langt uti havet som var internasjonal straffeøy? :-D

Skrevet

Politiet har gang etter gang gått ut og med fakta basert på tall de har, at folk fra ulike minioriteter er overrepresentert når det kommer til ulike forbrytelser. sør kan hevde så mye han vil, men tallene er der.

Nettopp. Sør omgår spørsmålet mitt også ser jeg.

Skrevet

Hei,

Tja - blir ikke mye "integrering" (altså, likebehandling av alle) fra et parti som stort sett ikke snakker om annet enn "oss" og "dem".

Forsøk å før samtalen basert på hva folk har GJORT (="Handling") og ikke basert på hudfarge.

Med vennlig hilsen

Heller "oss" en "dem" sier nå jeg. Vi tar imot alskens pakk med åpne armer - og hva er takka? Jeg bare spør..

Gjest lottebosse
Skrevet

Forskjellen mellom meg og deg, kjære Lottebosse, er at jeg klarer å skille mellom de kriminelle (som jeg har skrevet utallige innlegg om bør i fengsel i LANG tid), og andre uskyldige mennesker.

Jeg setter ikke folk i bås etter folkegruppe/hudfarge slik du gjør, men etter HANDLINGER som individer har begått - enten de er hvite, svarte eller brune.

Kan du fortelle meg hvor jeg har skrevet om "å tilgi" eller å "forstå seg ihjel"? Eller var det bare noe du fant på?

Med vennlig hilsen

Greit nok så er jeg enig i din konklusjon at de bør straffes etter handling og ikke etter hudfarge.

Dette som jeg sa om at jeg ikke er en av de som har evnen til å tillgi og forstå seg ihjel på folk .

Detter var en konklusjon av deg som jeg fant på av meg selv.

Noe jeg fikk føelsen av at du hadde mye av.

Stemmer ikke det ,så sorry da tok jeg feil

Skrevet

Å hjelp, begynn nå ikke med det der igjen da. Selfølgelig er det alltid snakk om individer - det har jeg alltid nektet på. Men når folk svarer på den måten, så blir det en påstand om at det er like vanlig med knivbruk blant nordiske som ikke-nordiske. Det er ganske enkelt ikke riktig - INIDIVIDER fra enkelte andre deler av verden er oftere representert i slike saker - offentlige eller ikke. Og nei - jeg mener ikke at de ikke skal betraktes som individer for det.

"............"

Kan være jeg surrer litt , men : Det at enkelte utlendinger utøver (mer enn gjennomsnittet av nordmenn) oftere vold kan vel ha med deres traumatiske opplevelser fra deres hjemland?

Sitat :Under diskusjonene kom vi stadig tilbake til problemene omkring vold, kriminalitet, rusmisbruk blant unge innvandrere. Dette kom vi frem til at kunne ha en sammenheng med innvandrerungdoms psykiske helse. I det legger vi at innvandrerungdom oftere enn skandinaviske ungdommer har psykiske problemer som er knyttet til deres traumatiske opplevelser i hjemlandet.

Skrevet

Det naturlige å spørre seg om da er hvordan tallene havner der. Ser man bak tallene, på hvorfor statistikken formes slik den gjør, så finner man flere nyanser.

Det som står sort på hvitt i kriminalstatistikken og hos politiet er altså ikke Sannheten. Statistikken formes kontinuerlig av en utvelgelsesprosess. Og det er en kjent sak at det er lettere å oppdage, anmelde og straffes for en forbrytelse (spesielt vold) når det er en innvandrer involvert. Kort og godt fordi de er mer synlige i bybildet, og fordi volden de begår skjer der de oftest ferdes -i byen.

Gjest lottebosse
Skrevet

Og med disse tre eksemplene, fordømmer du 400 000 mennesker?

Skal vi se: Mener du de to Baneheia-drapsmennene er like representative for folk fra Kristiansand?

Selvsagt ikke.

Med vennlig hilsen

Nå var det ikke baneheia dette dreide seg om da!

Hold deg til saken!

Jeg fordømmer ikke alle som kommer fra Eritrea eller Kosovo eller Iran!

Jeg har venner som kommer fra flere av disse stedene.

Jeg straffer ikke alle selv om det finnes råttne epler.

Det er det overalt.

Jeg mener at vi skal gjøre som Hagen sier,gi de en skikkelig inntegrering.

Gi de som kommer fra krigsherjede land den hjelp de trenger prykisk før vi setter de ut i vårt samfunn.

Det merkelige er Sør at alle mine venner som kommer fra disse land sier det samme;Vi som har klart å komme oss hit i landet er ikke de som trenger hjelp.

De som virkelig trenger hjelp har ingen sjangs å komme hit!

Skrevet

Nå er det ikke jeg som sparka i gang denne tråden. Du er jo over alle innvandrer-tråder som ei brun flue på kuruker!!

Jeg har ikke nevnt noe om rase. Det er det du som gjør. Jeg sa "våre nye landsmenn". Og ja: jeg oppfatter det som at "våre nye landsmenn" er overrepresentert i den grove kriminaliteten. Sett i forhold til antall "nye landsmenn" og antall "gamle landsmenn". Men jeg mener ikke det har noe med rase å gjøre, min oppfatning er at det er kulturbetinget!

Den stadige fokuseringa på det i trådene på dol gjør at jeg skjønner at dette er et problem det må ryddes opp i. Og jeg synes FrP sine løsninger virker greiere og greiere. Den snillismen du representerer har spilt fallitt forlengst!!

"Men jeg mener ikke det har noe med rase å gjøre, min oppfatning er at det er kulturbetinget!"

Hvis det er kulturbetinget kan man si at det har like mye med den norske kulturen å gjøre, fordi volden skjer i møtet med det norske samfunnet. Det er måten vi legger opp til at en innvandrer kan leve i landet vårt som fører til at de blir dyttet ut på sidelinjen i samfunnet.

Vi må gjøre det mulig for alle å ta seg til rette og yte noe i samfunnet. Innvandrere og andre marginaliserte grupper er utsatt for en kontinerlig stigmatiseringsprosess fordi vi dømmer hele gruppen på bakgrunn av et fåtall. Dermes vil dette bli selvforsterkende.

Vi må inkludere mennesker for at de skal kunne yte noe, ikke dytte dem lenger ut. Så enkelt er det, og det har ingenting med snillisme å gjøre.

Å inkludere noen vil bl.a si å sette krav!

Skrevet

Det naturlige å spørre seg om da er hvordan tallene havner der. Ser man bak tallene, på hvorfor statistikken formes slik den gjør, så finner man flere nyanser.

Det som står sort på hvitt i kriminalstatistikken og hos politiet er altså ikke Sannheten. Statistikken formes kontinuerlig av en utvelgelsesprosess. Og det er en kjent sak at det er lettere å oppdage, anmelde og straffes for en forbrytelse (spesielt vold) når det er en innvandrer involvert. Kort og godt fordi de er mer synlige i bybildet, og fordi volden de begår skjer der de oftest ferdes -i byen.

Har du erfaring? Har du patruljert gatene i Oslo?

Skrevet

"Men jeg mener ikke det har noe med rase å gjøre, min oppfatning er at det er kulturbetinget!"

Hvis det er kulturbetinget kan man si at det har like mye med den norske kulturen å gjøre, fordi volden skjer i møtet med det norske samfunnet. Det er måten vi legger opp til at en innvandrer kan leve i landet vårt som fører til at de blir dyttet ut på sidelinjen i samfunnet.

Vi må gjøre det mulig for alle å ta seg til rette og yte noe i samfunnet. Innvandrere og andre marginaliserte grupper er utsatt for en kontinerlig stigmatiseringsprosess fordi vi dømmer hele gruppen på bakgrunn av et fåtall. Dermes vil dette bli selvforsterkende.

Vi må inkludere mennesker for at de skal kunne yte noe, ikke dytte dem lenger ut. Så enkelt er det, og det har ingenting med snillisme å gjøre.

Å inkludere noen vil bl.a si å sette krav!

Uansett så har dagens system spilt fallitt for lengst. Vil det da ikke være best å stenge grensene og rydde opp skikkelig? Men at 2. generasjons pakistanske innvandrere og nylig ankomne jugoslaver selger dop har ingenting med kulturkollisjon å gjøre! At et farget stikker ned en annen farget har heller ikke noe med kultur_kollisjon_ å gjøre. Det har noe med den kulturen de har vokst opp i! Og kan de ikke tilpasse seg norske moralske og lovmessige prinsipper så mener jeg vi skal sende de på hodet og ræva ut!! Hvorfor skal vi betale de daglønn for at de skal sitte i norske fengsler??

Skrevet

Har du erfaring? Har du patruljert gatene i Oslo?

Ja, jeg har gått i Oslos gater nattestid som alle andre Osloboere :)

Men erfaring fra patruljering har jeg nok ikke. Kun teoretisk "erfaring" fra kriminologien. Det må være den mest kritiske vitenskapen som finnes, og det passer meg fint. Har fått mange nye oppfatninger etter at jeg tok det faget. Politisk og menneskelig sett.

Skrevet

Uansett så har dagens system spilt fallitt for lengst. Vil det da ikke være best å stenge grensene og rydde opp skikkelig? Men at 2. generasjons pakistanske innvandrere og nylig ankomne jugoslaver selger dop har ingenting med kulturkollisjon å gjøre! At et farget stikker ned en annen farget har heller ikke noe med kultur_kollisjon_ å gjøre. Det har noe med den kulturen de har vokst opp i! Og kan de ikke tilpasse seg norske moralske og lovmessige prinsipper så mener jeg vi skal sende de på hodet og ræva ut!! Hvorfor skal vi betale de daglønn for at de skal sitte i norske fengsler??

Dette er ingen diskusjon på om det er galt eller riktig, uansett hvilke kriminelle handlingene som begås. Samfunnet vårt er formet slik at det er større mulighet for å tjene seg til livets opphold med f.eks å selge dop, enn å få en jobb på redelig vis, om man først er skøvet ut på sidelinjen.

Det er samfunnet vårt som skal ha kritikk, måten vi innretter oss på. At vi har tatt innvandrere i mot med åpne armer er ikke riktig, vi har tatt i mot og overlatt dem til seg selv. Vi må stille krav til inkludering i samfunnet - så jeg er enig i at politikken på området har spilt fallitt. Men svaret er IKKE å utelukke disse gruppene ytterligere. Hvordan skal det gjøres uten at de som er igjen også blir ytterligere stigmatisert? Det blir en selvmotsigelse..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...