Gå til innhold

To yngre menn av ikke-vestlig opprinnelse....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det ikke jeg som sparka i gang denne tråden. Du er jo over alle innvandrer-tråder som ei brun flue på kuruker!!

Jeg har ikke nevnt noe om rase. Det er det du som gjør. Jeg sa "våre nye landsmenn". Og ja: jeg oppfatter det som at "våre nye landsmenn" er overrepresentert i den grove kriminaliteten. Sett i forhold til antall "nye landsmenn" og antall "gamle landsmenn". Men jeg mener ikke det har noe med rase å gjøre, min oppfatning er at det er kulturbetinget!

Den stadige fokuseringa på det i trådene på dol gjør at jeg skjønner at dette er et problem det må ryddes opp i. Og jeg synes FrP sine løsninger virker greiere og greiere. Den snillismen du representerer har spilt fallitt forlengst!!

Du skriver: " Den snillismen du representerer har spilt fallitt forlengst!!

Fortell meg gjerne hvilken "snillisme" det er jeg "representerer", og hvor jeg har gitt uttrykk for den? (Gjerne med en link til ett av mine innlegg hvor jeg forfekter "snillisme".)

Du skjønner, det blir litt for dumt å tillegge meg meninger jeg aldri har gitt uttrykk for...

Med vennlig hilsen

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• Goliath

21

• SierDuDet

19

• Streken

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Å hjelp, begynn nå ikke med det der igjen da. Selfølgelig er det alltid snakk om individer - det har jeg alltid nektet på. Men når folk svarer på den måten, så blir det en påstand om at det er like vanlig med knivbruk blant nordiske som ikke-nordiske. Det er ganske enkelt ikke riktig - INIDIVIDER fra enkelte andre deler av verden er oftere representert i slike saker - offentlige eller ikke. Og nei - jeg mener ikke at de ikke skal betraktes som individer for det.

"............"

Hei,

Hvis de er individer, hva relevans har da at en hudfarge/folkegruppe er "overrepresentert"?

Og hvorfor ikke skrive "individer" (istedet for å blande inn hudfarge/folkegruppe)?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Here we go again.... :-)

Jeg ba om det, og nå skal jeg lese svarene, og jeg går ut fra at jeg fikk tilbake i kjent mynt :)

Skrevet

Heller "oss" en "dem" sier nå jeg. Vi tar imot alskens pakk med åpne armer - og hva er takka? Jeg bare spør..

Men det er DU som gjør det til en "kamp" mellom "oss" og "dem", hvor gruppene er basert på folkegruppe/hudfarge. Du skaper splid.

En fornuftig gruppering mellom "oss" og "dem" er selvsagt en som er basert på HANDLING ( = "har utført kriminelle handlinger") og ikke tilfeldige grupperinger basert på hudfarge/folkegruppe.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Du skriver: "at enkelte folk fra andre deler av verden"

Enkelte folk fra Norge har.....

Du vet, Prozak, de er INDIVIDER selv om de har mørk hud...

*rister på hodet*

Selvsagt er de individer, men hva kommer det av at de lettere tyr til kniv og grov vold enn nordmenn?

Hva er din teori, uten å begynne å snakke om skostørrelse og alt det tullet der.

Hvorfor tror du at det er sånn?

Skrevet

Ja, jeg har gått i Oslos gater nattestid som alle andre Osloboere :)

Men erfaring fra patruljering har jeg nok ikke. Kun teoretisk "erfaring" fra kriminologien. Det må være den mest kritiske vitenskapen som finnes, og det passer meg fint. Har fått mange nye oppfatninger etter at jeg tok det faget. Politisk og menneskelig sett.

Unni Vikan er vel en av de som har forsket mest på det her, og hun er ikke overrasket over at FrPs profeti har gått i oppfyllelse.

Hun har sett det hele tiden, men blir selvsagt av enkelte sett på som en tallskvinne for FrP fordi hun sier det som det er.

Selv om hun sier like ofte at hun ikke vil være noen tallskvinne for dem.

Jeg tror nok at politiet ser en hel del som ikke vi andre ser.

Skrevet

Greit nok så er jeg enig i din konklusjon at de bør straffes etter handling og ikke etter hudfarge.

Dette som jeg sa om at jeg ikke er en av de som har evnen til å tillgi og forstå seg ihjel på folk .

Detter var en konklusjon av deg som jeg fant på av meg selv.

Noe jeg fikk føelsen av at du hadde mye av.

Stemmer ikke det ,så sorry da tok jeg feil

Hei Lottebosse,

Takk! :-)

Jeg har skrevet så utrolig mange ganger at folk som begår kriminelle handlinger bør sendes i fengsel (gjerne lenge). Men hvis "vi" sier folk er skyldige basert på hudfarge, så er vi ikke bedre selv - og har mistet vår rett til å dømme andre.

Vi bor på en liten planet. Sammen. Den eneste veien forover er gjennom integrering (enten vi liker det eller ei). Men integrering forutsetter (nødvendigvis!) at alle blir behandlet likt i utgangspunktet, og at folk KUN blir straffet for handlinger de (personlig) har gjort seg skyldig i!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kan være jeg surrer litt , men : Det at enkelte utlendinger utøver (mer enn gjennomsnittet av nordmenn) oftere vold kan vel ha med deres traumatiske opplevelser fra deres hjemland?

Sitat :Under diskusjonene kom vi stadig tilbake til problemene omkring vold, kriminalitet, rusmisbruk blant unge innvandrere. Dette kom vi frem til at kunne ha en sammenheng med innvandrerungdoms psykiske helse. I det legger vi at innvandrerungdom oftere enn skandinaviske ungdommer har psykiske problemer som er knyttet til deres traumatiske opplevelser i hjemlandet.

"Det at enkelte utlendinger utøver (mer enn gjennomsnittet av nordmenn) oftere vold kan vel ha med deres traumatiske opplevelser fra deres hjemland?"

Det er et ganske logisk svar på det hele, noe jeg kunne sagt meg enig i, men det rare er jo at de fleste av disse ikke engang har bodd i deres hjemland.

Mange av 2 og 3 generasjonsinnvandrerne er jo like "ille".

Skrevet

Fortell meg gjerne hvilken "snillisme" det er jeg "representerer", og hvor jeg har gitt uttrykk for den? (Gjerne med en link til ett av mine innlegg hvor jeg forfekter "snillisme".)

Du skjønner, det blir litt for dumt å tillegge meg meninger jeg aldri har gitt uttrykk for...

Med vennlig hilsen

Du betyr ikke så mye for meg at jeg gidder det. Men det er i allefall _min_ oppfatning at du er snillistisk.

Skrevet

Unni Vikan er vel en av de som har forsket mest på det her, og hun er ikke overrasket over at FrPs profeti har gått i oppfyllelse.

Hun har sett det hele tiden, men blir selvsagt av enkelte sett på som en tallskvinne for FrP fordi hun sier det som det er.

Selv om hun sier like ofte at hun ikke vil være noen tallskvinne for dem.

Jeg tror nok at politiet ser en hel del som ikke vi andre ser.

Det er vel ingen som er overrasket over det som har skjedd. Alle er jo enige om at ting ikke funker, man er bare uenige om virkemidlene for å komme på rett vei.

Jeg synes at de som kommer med utsagn som "send dem ut" og slikt, ikke har særlig gjennomtenkte oppfatninger av hva som da vil skje i samfunnet vårt, både med oss vanlige nordmenn og ærlige innvandrere. Jeg synes det er naivt, rett og slett, å tro at noe kan ryddes opp i ved å utestenge. Ute av syne, ute av sinn, MEN...

Dessuten vil kriminalitet alltid eksistere, det er kun typen kriminalitet som endrer seg, og det er samfunnsbestemt. Selve kriminaliteten er bemerkelsesverdig stabil i ulike samfunn..

Skrevet

Dette er ingen diskusjon på om det er galt eller riktig, uansett hvilke kriminelle handlingene som begås. Samfunnet vårt er formet slik at det er større mulighet for å tjene seg til livets opphold med f.eks å selge dop, enn å få en jobb på redelig vis, om man først er skøvet ut på sidelinjen.

Det er samfunnet vårt som skal ha kritikk, måten vi innretter oss på. At vi har tatt innvandrere i mot med åpne armer er ikke riktig, vi har tatt i mot og overlatt dem til seg selv. Vi må stille krav til inkludering i samfunnet - så jeg er enig i at politikken på området har spilt fallitt. Men svaret er IKKE å utelukke disse gruppene ytterligere. Hvordan skal det gjøres uten at de som er igjen også blir ytterligere stigmatisert? Det blir en selvmotsigelse..

Et godt svar. :-)

Skrevet

Det er vel ingen som er overrasket over det som har skjedd. Alle er jo enige om at ting ikke funker, man er bare uenige om virkemidlene for å komme på rett vei.

Jeg synes at de som kommer med utsagn som "send dem ut" og slikt, ikke har særlig gjennomtenkte oppfatninger av hva som da vil skje i samfunnet vårt, både med oss vanlige nordmenn og ærlige innvandrere. Jeg synes det er naivt, rett og slett, å tro at noe kan ryddes opp i ved å utestenge. Ute av syne, ute av sinn, MEN...

Dessuten vil kriminalitet alltid eksistere, det er kun typen kriminalitet som endrer seg, og det er samfunnsbestemt. Selve kriminaliteten er bemerkelsesverdig stabil i ulike samfunn..

"Selve kriminaliteten er bemerkelsesverdig stabil i ulike samfunn.."

Den er da ikke bemerkelsesverdig stabil her i samfunnet. Volden blir trossalt råere og råere.

Det er praktiske problemer med å sende dem ut da mange av dem ikke bare er mindreårige og kommer unna med alt mulig faenskap, men mange av dem er også norske statsborgere.

De som ikke er det, samt er voksne, bør selvsagt sendes til helvete ut av landet her.

Skrevet

Men det er DU som gjør det til en "kamp" mellom "oss" og "dem", hvor gruppene er basert på folkegruppe/hudfarge. Du skaper splid.

En fornuftig gruppering mellom "oss" og "dem" er selvsagt en som er basert på HANDLING ( = "har utført kriminelle handlinger") og ikke tilfeldige grupperinger basert på hudfarge/folkegruppe.

Med vennlig hilsen

Så jeg skaper "splid" siden jeg mener at hvis de skal være her i landet så får de oppføre seg som folk?

Jeg synes _du_ skaper splid siden du benytter enhver anledning til å påpeke (etter din mening) at du har den fulle og hele sannhet - og vi andre egentlig bare er dumme som ikke skjønner.

Skrevet

Og hvor ofte er det at du er nødt til å fyre opp under det?

Så ofte som mulig!

Skrevet

Selvsagt er de individer, men hva kommer det av at de lettere tyr til kniv og grov vold enn nordmenn?

Hva er din teori, uten å begynne å snakke om skostørrelse og alt det tullet der.

Hvorfor tror du at det er sånn?

Hei SDD,

Du skriver: "men hva kommer det av at de lettere tyr til kniv og grov vold enn nordmenn?"

Mange forskjellige årsaker: kanskje "omsorgssvikt", "å hevde seg i samfunnet" (hvor de står nederst på rangstigen), "krigserfaring", "fattigdom" osv.

Bemerk at dette er ÅRSAKER, og det er interessant og relevant å diskutere.

MEN - og dette er faktisk et viktig poeng: dette er det samme for "oss vanlige nordmenn" også.

===

Jeg har aldri benektet at "innvandrere" er overrepresenterte i kriminalstatistikk, selv om jeg ikke assossierer dem akkurat med kniv. (Kniv for meg er mer et "norsk" våpen, men det er en annen diskusjon.)

===

Hvis vi skal "gjøre noe med det", så må vi "ta" folk som f. eks. har lidd under "omsorgssvikt" (eller hva vi nå mener er den viktigste *årsaken*). Hvis vi bare henvender oss til "alle innvandrere" (inklusive dem som aldri har opplevd "omsorgssvikt") så oppnår man bare å stigmatisere denne gruppen ytterligere.

Konklusjon: jeg har en stor interesse i at "noe blir gjort med volden", men jeg påpeker at vi må gå etter årsaken, og ikke "overrepresenterte grupper" (som "menn" og "innvandrere").

Tiltakene vi iverksetter må altså være basert på handlinger som individer har gjort ("de har mobbet", "de har sloss"), og ikke "de kommer fra Pakistan".

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Det at enkelte utlendinger utøver (mer enn gjennomsnittet av nordmenn) oftere vold kan vel ha med deres traumatiske opplevelser fra deres hjemland?"

Det er et ganske logisk svar på det hele, noe jeg kunne sagt meg enig i, men det rare er jo at de fleste av disse ikke engang har bodd i deres hjemland.

Mange av 2 og 3 generasjonsinnvandrerne er jo like "ille".

Nemlig, og hva kan det komme av da? Genene eller miljøet?

Det er jo liten tvil om at miljøet er den sterkeste bestemmende faktoren når det gjelder holdninger og atferd. Dette skjer altså i en gruppe nordmenn, i Norge, som alltid har bodd her (når vi snakker om 2./3. generasjon). Hva skiller disse fra vanlig norsk ungdom? Jo, rollemodeller og vilkår i oppveksten. Det som skiller dem er selve møtet med det norske samfunnet. Foreldrene spiller en stor rolle her, som også i sin tur har møtt det norske samfunnet på sin måte, og overbringer dette til barna.

Skrevet

Med vennlig hilsen

Man trenger ikke å vise til innlegg for å kunne påstå at du er snillistisk i forhold til innvandring.

Du vet at de er overrepresenterte innen kriminalitet, men i mangel på gode argumenter snakker du istedet om individer, skostørrelse og at det er greit at det er like greit å slå noen som går på fortauet deres som å slå kompisen din som feide over dama de.

Du må snart angripe dette fra en annen kant enn hva du har gjort, og heller komme opp med noen konstruktive løsninger på problemet.

Og da holder det ikke å si at en kriminell jævel fra Grøldal skal avkriminaliseres på samme måte som Ali fra Stovner.

Det er trossalt to meget forskjellige individer, med meget forskjellige forutsetninger i forhold til hvorfor de har blitt kriminelle.

Hvorfor tror du at utlendinger er overrepresentert i voldsforbrytelser? Det holder ikke å svare at de har det vanskelig, for da kan de heller bli narkomane slik som vanskeligstilte nordmenn blir. Disse skader trossalt sjelden noen.

Skrevet

Nei vi ser kanskje ikke så ofte Normenn som skader med kniv. Men vi hører om voldsmennene og vi hører om de som skader sine spebarn eller rett og slett bare reiser fra dem i skogen eller legger dem på en trapp for eksempel uten for en blokk i Oslo.... enda så rikt land vi lever i!

Ellers så er vel ikke kniv tingen til Normenn...det er vel heller sexmissbruk,vold i hjemmet osv. De som ikke er fra Norge blir heller ikke mer lagt merke til...kanskje. Eller de kan ikke skjule og holde media på utsiden slik Normenn kan og gjør?

Jeg har i alle fall vært ute på byen og sett litt av hvert, uten at media har fått nyss om det.

Så vold i hjemmet er ikke vanlig blant innvandrere?

Sexmisbruk aner jeg ikke, men døtrene deres tør vel uansett ikke å si noe fordi de er redd for/har for høy respekt, for fedrene sine.

Jeg har også sett litt av hvert på byen, helt uten at media har fått nyss om det.

Her snakker vi uansett om drap, og DET ville media fått nyss om.

Skrevet

Ekte nordmenn bruker AG3 !

Mens utlendinger bruker kniv, pistoler, automatvåpen, osv.

Gjest lottebosse
Skrevet

Hei Lottebosse,

Takk! :-)

Jeg har skrevet så utrolig mange ganger at folk som begår kriminelle handlinger bør sendes i fengsel (gjerne lenge). Men hvis "vi" sier folk er skyldige basert på hudfarge, så er vi ikke bedre selv - og har mistet vår rett til å dømme andre.

Vi bor på en liten planet. Sammen. Den eneste veien forover er gjennom integrering (enten vi liker det eller ei). Men integrering forutsetter (nødvendigvis!) at alle blir behandlet likt i utgangspunktet, og at folk KUN blir straffet for handlinger de (personlig) har gjort seg skyldig i!

Med vennlig hilsen

Hehehe,skal jeg provosere deg litt til?

Hva synes du om en nyhet som at pene mennesker får mindre straffer en stygge?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...