Sør Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Nå var det ikke baneheia dette dreide seg om da! Hold deg til saken! Jeg fordømmer ikke alle som kommer fra Eritrea eller Kosovo eller Iran! Jeg har venner som kommer fra flere av disse stedene. Jeg straffer ikke alle selv om det finnes råttne epler. Det er det overalt. Jeg mener at vi skal gjøre som Hagen sier,gi de en skikkelig inntegrering. Gi de som kommer fra krigsherjede land den hjelp de trenger prykisk før vi setter de ut i vårt samfunn. Det merkelige er Sør at alle mine venner som kommer fra disse land sier det samme;Vi som har klart å komme oss hit i landet er ikke de som trenger hjelp. De som virkelig trenger hjelp har ingen sjangs å komme hit! Hei Lottebosse, Du skriver: "Nå var det ikke baneheia dette dreide seg om da! Hold deg til saken!" Jo, for det viser så utmerket godt at råtne epler finnes overalt, også blant "oss". === Du skriver: " De som virkelig trenger hjelp har ingen sjangs å komme hit! Du nevnte noe om å holde seg til saken... Gjelder ikke det deg også da? ;-) Hvis du følger med i media så vet du at Frp vil KUTTE i u-hjelpen.... Derutover så er dette to helt separate emner - det er *ikke* "enten integrere eller hjelpe folk i u-land". === Du skriver: " Jeg mener at vi skal gjøre som Hagen sier,gi de en skikkelig inntegrering." Hagen vil ikke integrere. Hagen vil stigmatisere, og er vel (mer enn noen annen) den som nettopp lager "oss" og "dem" holdningene som gjør at innvandrere blir marginaliserte i det norske samfunnet. De aller fleste innvandrere jeg kjenner vil bare "leve som helt normale borgere", uten noen form for verken positiv eller negativ særbehandling. Det kan de ikke så lenge Frp insisterer på å snakke om "innvandrere" 24 timer i døgnet. Med vennlig hilsen 0 Siter
SierDuDet Skrevet 10. oktober 2002 Forfatter Skrevet 10. oktober 2002 Dette er ingen diskusjon på om det er galt eller riktig, uansett hvilke kriminelle handlingene som begås. Samfunnet vårt er formet slik at det er større mulighet for å tjene seg til livets opphold med f.eks å selge dop, enn å få en jobb på redelig vis, om man først er skøvet ut på sidelinjen. Det er samfunnet vårt som skal ha kritikk, måten vi innretter oss på. At vi har tatt innvandrere i mot med åpne armer er ikke riktig, vi har tatt i mot og overlatt dem til seg selv. Vi må stille krav til inkludering i samfunnet - så jeg er enig i at politikken på området har spilt fallitt. Men svaret er IKKE å utelukke disse gruppene ytterligere. Hvordan skal det gjøres uten at de som er igjen også blir ytterligere stigmatisert? Det blir en selvmotsigelse.. Det er samfunnet sin skyld, ja. Politikere som har driti seg ut med sin snillistiske politikk hvor potensielle problemer ble glemt i frykt for å bli kalt for rasister. FrPs profeti gikk tidlig i oppfyllelse - noe ingen er glade for - men dette skyldes utelukkende politikerne på venstresiden i Norge. Folk med Tai og Sørs snillistiske politikk. Jeg har heller aldri sagt at innvandrerene selv er skylden, de er trossalt ikke født ondere enn nordmenn. 0 Siter
Sør Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Du betyr ikke så mye for meg at jeg gidder det. Men det er i allefall _min_ oppfatning at du er snillistisk. Hei, Men den oppfatningen er altså basert på feiltakelser.... Med vennlig hilsen 0 Siter
SierDuDet Skrevet 10. oktober 2002 Forfatter Skrevet 10. oktober 2002 Hei Lottebosse, Du skriver: "Jeg skal snakke med deg når du selv får erfare det i ditt eget liv!!!" *rister på hodet* Jeg har både blitt kidnappet, beskutt, og hatt flere maskingevær mot hodet enn gjennomsnittet..... Og ja, også både bekjente og familie drept. Og det er før jeg begynner å nevne voldtekter og andre overgrep. Du er faktisk ikke den eneste her i landet som har opplevd det du har opplevd. Men de skyldige er INDIVIDER, og ikke "andre med samme hudfarge". Med vennlig hilsen "Jeg har både blitt kidnappet, beskutt, og hatt flere maskingevær mot hodet enn gjennomsnittet....." Jeg synes det er på tide at du forteller litt om deg selv, da det virker som om du har levd et jævla spennende liv! 0 Siter
Sør Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Så jeg skaper "splid" siden jeg mener at hvis de skal være her i landet så får de oppføre seg som folk? Jeg synes _du_ skaper splid siden du benytter enhver anledning til å påpeke (etter din mening) at du har den fulle og hele sannhet - og vi andre egentlig bare er dumme som ikke skjønner. Hei, De fleste av "de" er faktisk norske statsborgere, og er derfor like norske som du og jeg er. De KAN ikke utvises. Jeg mener at folk skal "oppføre seg som folk" enten de er norske eller utenlandske, og hvis de ikke gjør det skal de i fengsel. Enkelt og greit. Det kalles likhet for loven, og er et godt prisipp. === Du skriver: "at du har den fulle og hele sannhet" Jeg antar at du heller ikke denne gangen kan dokumentere noe "sannhetsgehalt" i dine fantasifulle antagelser om meg...??? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Seline Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 "Selve kriminaliteten er bemerkelsesverdig stabil i ulike samfunn.." Den er da ikke bemerkelsesverdig stabil her i samfunnet. Volden blir trossalt råere og råere. Det er praktiske problemer med å sende dem ut da mange av dem ikke bare er mindreårige og kommer unna med alt mulig faenskap, men mange av dem er også norske statsborgere. De som ikke er det, samt er voksne, bør selvsagt sendes til helvete ut av landet her. "Den er da ikke bemerkelsesverdig stabil her i samfunnet. Volden blir trossalt råere og råere." Jo, mengden kriminalitet er stabil, også volden. I lengre perspektiv.. Det som styrer den er samfunnsbestemt, ofte økonomiske svingninger. Det er jo noen som mener at samfunnet har behov for utgrupper, for å opprettholde moralen i resten av befolkningen. Det har vi jo fått effektivt gjennomført i samfunnet vårt idag. Mange grupper er slike utgrupper. En måte å se på vold og hyppighet på gjennom tidene er å se på definisjonene i lovverket. Analyserer man dem vil man se at kriminalitetsnivået er stabilt, men hva man definerer som vold og grov vold varierer. Det skulle mer til før, kan man som en tommelfingerregel si. Før man ble fanget opp av lovverket, altså. Men hva oppnås med å sende dem ut, og hvilke kriterier skal settes opp som bestemmende for utsending? At man er dømt etter den eller den paragrafen? Da blir dette i en stadig endring, fordi innholdet i hva vi synes er "grov vold", "legemsbeskadigelse" osv endres hele tiden. Og hva oppnås med utsendinger om det fører til at de som er igjen utfører mer kriminalitet p.g.a at de blir ytterligere stigmatisert? Hvordan skal de som er igjen inkluderes mer, samtidig som det er sterke krefter for å sende dem ut? Det går ikke..... 0 Siter
Gjest lottebosse Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Hei Lottebosse, Du skriver: "Nå var det ikke baneheia dette dreide seg om da! Hold deg til saken!" Jo, for det viser så utmerket godt at råtne epler finnes overalt, også blant "oss". === Du skriver: " De som virkelig trenger hjelp har ingen sjangs å komme hit! Du nevnte noe om å holde seg til saken... Gjelder ikke det deg også da? ;-) Hvis du følger med i media så vet du at Frp vil KUTTE i u-hjelpen.... Derutover så er dette to helt separate emner - det er *ikke* "enten integrere eller hjelpe folk i u-land". === Du skriver: " Jeg mener at vi skal gjøre som Hagen sier,gi de en skikkelig inntegrering." Hagen vil ikke integrere. Hagen vil stigmatisere, og er vel (mer enn noen annen) den som nettopp lager "oss" og "dem" holdningene som gjør at innvandrere blir marginaliserte i det norske samfunnet. De aller fleste innvandrere jeg kjenner vil bare "leve som helt normale borgere", uten noen form for verken positiv eller negativ særbehandling. Det kan de ikke så lenge Frp insisterer på å snakke om "innvandrere" 24 timer i døgnet. Med vennlig hilsen Hei Sør. Uff jeg får ikke gjort noe i huset hvis vi skal holde på slik!!!!!! Neida Jeg mener at baneheia og innvandrer kriminalitet er to forskjellige ting. Innvandrer kriminaliteten kan vi gjøre noe med for å forsøke dempe det ved å gi de den hjelp de trenger når de kommer hit.Psykologisk sett og interingering. Det jeg ser i min hverdag er fryktelig mye positivt og veldig mye negativt. Vi har en flott dame i blokka som mener at hennes muslimske sønn ikke skal være sammen med våre møkkete barn,de lukter svin. Hun finner det stadig for godt å denge løs på andres barn bla annet mitt eget. For henne så er det en vane å kunne klaske til barn hun mener er "skittne". Hun og mange andre eksempler er de som ødelegger for de som virkelig gjør så godt de kan. Med Vennlig Hilsen 0 Siter
Gjest Seline Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Man trenger ikke å vise til innlegg for å kunne påstå at du er snillistisk i forhold til innvandring. Du vet at de er overrepresenterte innen kriminalitet, men i mangel på gode argumenter snakker du istedet om individer, skostørrelse og at det er greit at det er like greit å slå noen som går på fortauet deres som å slå kompisen din som feide over dama de. Du må snart angripe dette fra en annen kant enn hva du har gjort, og heller komme opp med noen konstruktive løsninger på problemet. Og da holder det ikke å si at en kriminell jævel fra Grøldal skal avkriminaliseres på samme måte som Ali fra Stovner. Det er trossalt to meget forskjellige individer, med meget forskjellige forutsetninger i forhold til hvorfor de har blitt kriminelle. Hvorfor tror du at utlendinger er overrepresentert i voldsforbrytelser? Det holder ikke å svare at de har det vanskelig, for da kan de heller bli narkomane slik som vanskeligstilte nordmenn blir. Disse skader trossalt sjelden noen. Hallo? Konstruktivt? Hva er konstruktivt med den letteste løsningen, å sende dem ut kompromissløst? Jeg synes det er rart at så få ser bak de enkle argumentene om hjemsending. Er det ikke mer konstruktivt om man handler ut fra en forståelse om hvorfor enkelte grupper er mer kriminelle enn andre? 0 Siter
Sør Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Man trenger ikke å vise til innlegg for å kunne påstå at du er snillistisk i forhold til innvandring. Du vet at de er overrepresenterte innen kriminalitet, men i mangel på gode argumenter snakker du istedet om individer, skostørrelse og at det er greit at det er like greit å slå noen som går på fortauet deres som å slå kompisen din som feide over dama de. Du må snart angripe dette fra en annen kant enn hva du har gjort, og heller komme opp med noen konstruktive løsninger på problemet. Og da holder det ikke å si at en kriminell jævel fra Grøldal skal avkriminaliseres på samme måte som Ali fra Stovner. Det er trossalt to meget forskjellige individer, med meget forskjellige forutsetninger i forhold til hvorfor de har blitt kriminelle. Hvorfor tror du at utlendinger er overrepresentert i voldsforbrytelser? Det holder ikke å svare at de har det vanskelig, for da kan de heller bli narkomane slik som vanskeligstilte nordmenn blir. Disse skader trossalt sjelden noen. Hei, Ja, jeg er sikket "snillistisk" i forhold til innvandring, men det er fordi innvandrere (som alle andre) er uskyldige inntil det motsatte er bevist. Derimot er jeg overhodet IKKE "snillistisk" på noen som helt måte ovenfor kriminelle - enten de er "innvandrere" eller ei. === Du skriver: "Og da holder det ikke å si at en kriminell jævel fra Grøldal skal avkriminaliseres på samme måte som Ali fra Stovner." Det er et internasjonalt rettsprinsipp som heter "likhet for loven", og det betyr at folk skal dømmes for handlingen de har BEGÅTT, og ikke "hvor de kommer fra". Og selvsagt skal de dømmes som individer. === Du skriver: "Hvorfor tror du at utlendinger er overrepresentert i voldsforbrytelser?" Det er et helt annet spørsmål enn hvorfor "innvandrere" er overrepresentert. Utlendinger utgjør litt under halvparten av gruppen "innvandrere", og har som oftest kun bodd i Norge i relativt få år. Samfunnets reaksjon må, uansett, gå på ÅRSAKER (det er like ille for en hvit person å være utsatt for "omsorgssvikt" som for en svart) og da skal begge ha samme "behandling". Godt mulig at relativt flere innvandrere har vært utsatt for "omsorgssvikt", "krigserfaring som barn" eller lignende, men da er det dette vi må reagere mot, og ikke "alle innvandrere". Poenget er at man ikke skal rette baker for smed! Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Hehehe,skal jeg provosere deg litt til? Hva synes du om en nyhet som at pene mennesker får mindre straffer en stygge? ler* *forsøker å se pen ut før jeg parkerer ulovlig* ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest Seline Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Det er samfunnet sin skyld, ja. Politikere som har driti seg ut med sin snillistiske politikk hvor potensielle problemer ble glemt i frykt for å bli kalt for rasister. FrPs profeti gikk tidlig i oppfyllelse - noe ingen er glade for - men dette skyldes utelukkende politikerne på venstresiden i Norge. Folk med Tai og Sørs snillistiske politikk. Jeg har heller aldri sagt at innvandrerene selv er skylden, de er trossalt ikke født ondere enn nordmenn. En gang for alle: hva i all verden er snillisme? Hvis det å sette krav til at innnvandrere skal lære seg norsk og samfunnsfag er snillisme, så javel, da forfekter også jeg det synet! For gjett hvem som har foreslått å sette krav til innvandrerne gang på gang, men som har blitt motarbeidet av de som ikke vil bevilge noe til innvandringsintegrerende tiltak? At Frp sier nå at de alltid har sagt at det er viktig med integrering er bare tull, de har aldri vært villige til å yte det som trengs. Som alle fornuftige mennesker i dette landet vet er dette bare ett eksempel på FRP's idiotpolitikk som går ut på at det er null sammenheng mellom det som står i partiprogrammet, forslag til statsbudsjett og det som sies offentlig. Hadde de tatt sin egen politikk på alvor, hadde det vært mulig å ta dem på alvor for andre også. 0 Siter
Gjest Seline Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Et godt svar. :-) Ble litt usikker på om du synes det var jeg som skrev et godt svar eller om den meldingen din egentlig var til SierDuDet.. Hvis den likevel var til meg, takk. Vær glad for at du forstår enkel logikk -da regner jeg med at du revurderer ditt FRP-standpunkt også i samme slengen.. 0 Siter
Tornerose Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Men media er jo fryktelig flinke til å påpeke hver gang det er noen av "utenlandsk opprinnelse" som har begått forbrytelsen. De utlendinger som topper statistikken over kriminalitet i Norge er faktisk svensker. 0 Siter
Streken Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Ble litt usikker på om du synes det var jeg som skrev et godt svar eller om den meldingen din egentlig var til SierDuDet.. Hvis den likevel var til meg, takk. Vær glad for at du forstår enkel logikk -da regner jeg med at du revurderer ditt FRP-standpunkt også i samme slengen.. Nå må du ikke ta meg så alvorlig da. Jeg synes bare svarene til Sør er så unyanserte at jeg bare MÅ fyre oppunder litt. "FrP-standpunktet" - som du kaller - inngår i synes jeg har på politikk generelt. Greit nok at noen gidder, men jeg har andre ting å tenke på! 0 Siter
Streken Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Hei, De fleste av "de" er faktisk norske statsborgere, og er derfor like norske som du og jeg er. De KAN ikke utvises. Jeg mener at folk skal "oppføre seg som folk" enten de er norske eller utenlandske, og hvis de ikke gjør det skal de i fengsel. Enkelt og greit. Det kalles likhet for loven, og er et godt prisipp. === Du skriver: "at du har den fulle og hele sannhet" Jeg antar at du heller ikke denne gangen kan dokumentere noe "sannhetsgehalt" i dine fantasifulle antagelser om meg...??? Med vennlig hilsen Nei det kan jeg ikke. Og det kan ikke du heller. Derfor er ikke mine bombastiske utsagn noe mindre verdt enn dine. Capische? Jeg håper du en dag ser, Sør, at du faktisk er i ferd med å gjøre de du brenner for, en bjørnetjeneste! 0 Siter
Gjest Seline Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Nå må du ikke ta meg så alvorlig da. Jeg synes bare svarene til Sør er så unyanserte at jeg bare MÅ fyre oppunder litt. "FrP-standpunktet" - som du kaller - inngår i synes jeg har på politikk generelt. Greit nok at noen gidder, men jeg har andre ting å tenke på! Aha:) Enig med deg ang. politikk, er interessert i en viss grad, men utrolig at noen gidder å beskjeftige seg med sånt på heltidsbasis. Men men, da kan man kanskje heller ikke klage... 0 Siter
Gjest Morsk Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Du skriver: "De har i bunn og grunn veldig liten respekt for en annen manns liv!" Hvem er "de"? Når mistet de retten til å bli betraktet som individer? Med tanke på at det var nordmenn som voldtok og drepte i Baneheia, vil du derfor påstå at vi nordmenn har enda mindre respekt for barns liv? Eller gjelder slike generaliseringer kun for folk med mørk hud? Med vennlig hilsen Har du gått kurs i tåkelegging av samfunnsproblemer ? Eller er du rett og slett ansatt av Vigrid for å latterliggjøre såkalte antirasister ? Det er all grunn til å spørre. 0 Siter
Goliath Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Men media er jo fryktelig flinke til å påpeke hver gang det er noen av "utenlandsk opprinnelse" som har begått forbrytelsen. De utlendinger som topper statistikken over kriminalitet i Norge er faktisk svensker. Det har du helt rett i. Det dreier seg om trafikkforteelser, skatteundragelser etc. Men de finnes omtrent ikke i statistikken for grov vold, overgrep etc. Og det er vel det vi snakker om her? Mvh 0 Siter
Sør Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Nei det kan jeg ikke. Og det kan ikke du heller. Derfor er ikke mine bombastiske utsagn noe mindre verdt enn dine. Capische? Jeg håper du en dag ser, Sør, at du faktisk er i ferd med å gjøre de du brenner for, en bjørnetjeneste! Hei, Du skriver: "Nei det kan jeg ikke." Nei - du kommer jo kun med løse påstander om "snillisme" som du åpenbart har plukket ut av luften. === Du skriver: "Og det kan ikke du heller. Derfor er ikke mine bombastiske utsagn noe mindre verdt enn dine." Hva er det jeg ikke kan dokumentere? Hva er det jeg beskylder deg for? === Du skriver: "Jeg håper du en dag ser, Sør, at du faktisk er i ferd med å gjøre de du brenner for, en bjørnetjeneste!" Nei, slettes ikke. At jeg ikke godtar dine generaliseringer og løse påstander, har intet med "dem" å gjøre. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Hei Sør. Uff jeg får ikke gjort noe i huset hvis vi skal holde på slik!!!!!! Neida Jeg mener at baneheia og innvandrer kriminalitet er to forskjellige ting. Innvandrer kriminaliteten kan vi gjøre noe med for å forsøke dempe det ved å gi de den hjelp de trenger når de kommer hit.Psykologisk sett og interingering. Det jeg ser i min hverdag er fryktelig mye positivt og veldig mye negativt. Vi har en flott dame i blokka som mener at hennes muslimske sønn ikke skal være sammen med våre møkkete barn,de lukter svin. Hun finner det stadig for godt å denge løs på andres barn bla annet mitt eget. For henne så er det en vane å kunne klaske til barn hun mener er "skittne". Hun og mange andre eksempler er de som ødelegger for de som virkelig gjør så godt de kan. Med Vennlig Hilsen Hei Lottebosse, Men er ikke problemet at du ser én "muslimsk kvinne" (eller flere, for den saks skyld) som er en drittsekk, og derfor antar du at "alle muslimske kvinner" er likedan? Det er jo det samme som om jeg skulle "argumentert" for at "alle norske menn (inkl. meg selv!) er som Baneheia-drapsmennene".... == Jeg er helt enig med deg at hennes oppførsel er uakseptabel. Totalt. Men "vårt ansvar" er å holde oss for gode til å la henne ødelegge for andre. Vi må ikke være så dumme at vi sier "vi traff noen andre som er født samme sted som deg, og siden de var drittsekker så må du være en drittsekk". Jeg har mange flere muslimske venninner. En som stadig sender eposter med hvilke menn hun planlegger å "kapre", og hvor hurtig hun kjører. En annen som pleier si: "server gjerne svinekjøtt, men ikke fortell meg om det før jeg er ferdig med å spise det"! Poenget er at "de" er en utrolig heterogen (innbyrdes forskjellig) gruppe, og bortimot umulig å generalisere for. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.