Gå til innhold

To yngre menn av ikke-vestlig opprinnelse....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du skriver: "Straffeloven er nok den samme - men hvordan den brukes er noe helt annet."

??? Straffeloven gjelder alle, på lik linje. Hvis du mener at en del av befolkningen "slipper lettere unna", så får du heller dokumentere det.

===

Du skriver: "Og samtidig møter vi hendelser/overgrep som overhode ikke har hatt noen relevans i Norge før - fordi det ikke eksisterte før innvandringen startet."

Og "data-kriminalitet" skjedde heller ikke for 30 år siden, men de nye lovene vi har fått mot det gjelder selvsagt for ALLE.

Med vennlig hilsen

Sitat: "Du skriver: "Og samtidig møter vi hendelser/overgrep som overhode ikke har hatt noen relevans i Norge før - fordi det ikke eksisterte før innvandringen startet."

Og "data-kriminalitet" skjedde heller ikke for 30 år siden, men de nye lovene vi har fått mot det gjelder selvsagt for ALLE."

Som sagt - om loven gjelder for alle, har intet med hvordan loven blir tolket og brukt på.

Nei Sør - jeg kan ikke dokumentere alt jeg påstår her - helt på lik linje med deg.

Forskjellen er at du forsøker å bruke det i diskusjonen - jeg gjør det ikke.

Mvh

• Svar 190
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

52

• Goliath

21

• SierDuDet

19

• Streken

17

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det som er pinlig er at norske politikere ikke har guts nok til å gjøre noe med det.

At noen synes det er pinlig at noen påpeker det er helt forståelig:-)

Mvh

Ikke har "guts" til hva da?

Opprette et apartheid-lignende system, med to klasser borgere: flertallet, som det ikke stilles noen som helst særlige krav til (utover straffeloven), og mindretallet - som vi kan finne på "artige krav" til, med enda "artigere" (for oss) straffer hvis de ikke etterkommer våre krav.

Også klager vi litt over at "de" ikke vil "integrere" seg...

Med vennlig hilsen

Gjest gidder ikke signere nå
Skrevet

Hei,

Du skriver: "Det finnes en REKKE krav til nordmenn."

Nei, det finnes knapt noen som helst krav (annet enn at man skal holde seg innenfor straffeloven), men det gjelder like for ALLE "som bor i Norge", enten de er "nordmenn" eller "innvandrere".

Det DU forfekter er å stille krav til folk basert på etnisk-opprinnelse (ikke engang statsborgerskap, ettersom svært mange/de fleste "innvandrere" er norske statsborgere).

Det er et eksempel på forskjellsbehandling, som viser hvor tomt pratet om "integrering" (= "lik behandling for alle") er.

===

Vi kan godt sette "krav" - men da skal det gjelde for ALLE, og konsekvensene skal være de samme for alle!

Vi kan innføre "krav om voksenopplæring", "krav om kunnskap i matematikk" eller "språk".

===

Du skriver: "De kommer ofte fra en vesentlig annerledes kultur som kan ha lover, regler, moral, etikk, "uskrevne regler" etc - som er vesentlig annerledes enn våre."

Ja, og folk fra "Den Vestlandske Indremisjon" kommer fra en helt annen kultur enn meg. Det er ikke ulovlig.

Vi skal stille samme krav til dem som til oss selv: "de skal holde seg innenfor straffeloven".

Med vennlig hilsen

Du skriver: "Nei, det finnes knapt noen som helst krav (annet enn at man skal holde seg innenfor straffeloven), men det gjelder like for ALLE "som bor i Norge", enten de er "nordmenn" eller "innvandrere"."

Det vi som vokser opp i dette landet nærmest får inn med morsmelka av norske normer, regler og språk, er noe de som kommer flyttende hit _ikke_ har fått. Og da får vi kreve såpass av dem at de lærer seg det.

Og nå svarer jeg deg Sør fordi jeg synes det er så rasende festlig å skifte overskrift, og oppfordrer herved alle som svarer Sør om å gjøre det samme.

Skrevet

Du skriver: "Nei, det finnes knapt noen som helst krav (annet enn at man skal holde seg innenfor straffeloven), men det gjelder like for ALLE "som bor i Norge", enten de er "nordmenn" eller "innvandrere"."

Det vi som vokser opp i dette landet nærmest får inn med morsmelka av norske normer, regler og språk, er noe de som kommer flyttende hit _ikke_ har fått. Og da får vi kreve såpass av dem at de lærer seg det.

Og nå svarer jeg deg Sør fordi jeg synes det er så rasende festlig å skifte overskrift, og oppfordrer herved alle som svarer Sør om å gjøre det samme.

Hei,

Men det er ingen som helst "krav" til nordmenn som av en eller annen grunn ikke har fått "norske normer, regler og språk" inn med morsmelken!

Vi stiller ikke krav at "alle skal gå på voksenopplæring" eller at "samer skal lære seg bokmål" eller noe som helst.

Det eneste kravet er at "man skal holde seg innenfor straffeloven", og det gjelder selvsagt ALLE.

Med vennlig hilsen

Skrevet

"Er det så fryktelig vanskelig å behandle folk likt? Altså KUN på bakgrunn av hva de har GJORT, og ikke "hvor de kommer fra"?"

Jeg tror ikke helt du forstår hva jeg sier.

Det jeg sier er at forutsetningeng og grunnene til å bli kriminelle, er HELT forskjellig fra de med fremmedkulturell bakgrunn (grunnet det sosiale, relgioner, krig, elendighet og traumatiske opplevelser, osv) og Ola Nordmann.

Derfor MÅ disse gruppene behandles ulikt.

Du er vel også enig i at det ikke nytter å skulle begynne å integrere enn bonde fra gudbransdalen fordi han gikk amok med kniv en helg?

"Hvordan i all verden kan du håpe på integrering når du vil ha to klasser med borgere - dem som "formodes å være OK" og "dem som er suspekte"?"

Ikke to klasser med borgere. Som jeg sa over; forskjellige tiltak nettopp fordi de er meget forskjellige individer - som du alltid påpeker - men mange av våre nye landsmenn har nok rimelig mange fellesnevnere i forhold til hvorfor de er så overrepresenterte i forhold til kriminalitet.

"Det du legger opp til er jo et slags "apartheid" system, basert på folkegrupper..."

Overhodet ikke. Du forstår bare ikke hva jeg mener.

Hei SDD,

Du skriver: "Derfor MÅ disse gruppene behandles ulikt."

At en person som er "psykotisk" skal behandles forskjellig fra en med "voldelig bakgrunn" er jeg selvsagt enig med deg i.

Men da er vi jo nettopp tilbake til det jeg sier: vi må handle utifra ÅRSAKER (som de du nevner, og som noen nordmenn også har), og ikke utifra "folkegrupper".

Jeg er ikke uenig med deg i at forskjellige folk skal behandles forskjellig, men jeg er uenig med din generalisering om de "fremmedkulturelle" - rett og slett fordi gruppen er langt mer divers enn det du tilsynelatende oppfatter.

Du, jeg og Viggo Kristiansen (han fra Baneheia) tilhører nøyaktig samme gruppe (hvit, norsk, mann, oppvokst sør i Norge, osv) - likevel er vi (forhåpentligvis) helt forskjellige fra ham! Jeg kan ikke tenke deg at du har lyst til å bli gruppert sammen med det kreket....

De fleste innvandrere har like lite lyst å bli klassifisert slik som det du og jeg har.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei SDD,

Du skriver: "Derfor MÅ disse gruppene behandles ulikt."

At en person som er "psykotisk" skal behandles forskjellig fra en med "voldelig bakgrunn" er jeg selvsagt enig med deg i.

Men da er vi jo nettopp tilbake til det jeg sier: vi må handle utifra ÅRSAKER (som de du nevner, og som noen nordmenn også har), og ikke utifra "folkegrupper".

Jeg er ikke uenig med deg i at forskjellige folk skal behandles forskjellig, men jeg er uenig med din generalisering om de "fremmedkulturelle" - rett og slett fordi gruppen er langt mer divers enn det du tilsynelatende oppfatter.

Du, jeg og Viggo Kristiansen (han fra Baneheia) tilhører nøyaktig samme gruppe (hvit, norsk, mann, oppvokst sør i Norge, osv) - likevel er vi (forhåpentligvis) helt forskjellige fra ham! Jeg kan ikke tenke deg at du har lyst til å bli gruppert sammen med det kreket....

De fleste innvandrere har like lite lyst å bli klassifisert slik som det du og jeg har.

Med vennlig hilsen

Jeg skal være høflig å svare på dette når jeg kommer hjem fra hockeykamp. Nå rakk jeg ikke engang å lese hva du skrev :)

Gjest gidder fremdeles ikke signere
Skrevet

Hei,

Men det er ingen som helst "krav" til nordmenn som av en eller annen grunn ikke har fått "norske normer, regler og språk" inn med morsmelken!

Vi stiller ikke krav at "alle skal gå på voksenopplæring" eller at "samer skal lære seg bokmål" eller noe som helst.

Det eneste kravet er at "man skal holde seg innenfor straffeloven", og det gjelder selvsagt ALLE.

Med vennlig hilsen

Det er nok uhyre få av de som er født og oppvokst her i landet som ikke har gått på skolen og fått en viss opplæring i bl.a. norsk. Det er der vi lærer det meste om språket vårt og hvordan samfunnet vårt fungerer. De som flytter hit har ikke med seg den lærdommen, og da får de lære seg det selv om det må gjøres i voksen alder hvis de vil bo her.

Skrevet

Hei Seline,

Selvsagt er jeg 110% enig i at alle som bor i Norge bør kunne norsk. Uten tvil. Og de som vil tjene mest på det er selvsagt utlendingene selv. Her er vi helt enige.

Poenget mitt her er at det knapt nok finnes et eneste krav til "nordmenn" (unntatt straffeloven, og den gjelder jo for alle) Uansett hva du gjør, eller ikke gjør, så tar velferdsstaten seg av deg, (og godt er det) - men så skal vi plutselig forskjellbehandle "innvandrere" og sette krav til dem...??

Samtidig hyler CIH opp om "integrering". Hvis vi skal ha integrasjon, så betyr vel det at alle skal behandles likt? Stiller vi kun krav til "dem" og ikke til "oss" så er det selvsagt ikke snakk om integrasjon, men snarere om et slags apartheid system, hvor man har to klasser mennesker: dem vi stiller krav til, og oss andre - som selvsagt ikke stiller krav til oss selv.

Skal vi ha "krav" om språkopplæring, bør vi også stille krav om "voksenopplæring" til nordmenn, men like alvorlige konsekvenser for dem som ikke oppnår resultatene.

Med vennlig hilsen

Vi er ganske enige igrunn :) Det hadde vært på sin plass med opplæring i helt enkle sammenhenger i samfunnet og menneskesinnet for de fleste voksne, norske mennesker.

Men som du sier, skal vi kreve noe av innvandrere, så må vi også kreve noe av oss. Man kan diskutere det prinspielle, men mer hensiktsmessig akkurat her er det å diskutere selve saken. Krav til oss i denne sammenhengen er at vi tar innvandrerne på alvor som en ressursgruppe i samfunnet, ikke skviser dem ut ytterligere. Det er altså et krav til oss også, å integrere dem. De kan ikke integrere seg selv med allverdens norskkunnskaper og samfunnskunnskap om vi ikke er villige til å gi dem jobber f.eks, eller å være venner med dem. Det er toveis, hele veien. Ikke rart innvandrerne ikke gidder å være venner med oss, heller, sier nå jeg.. :)

Nå er det middagstid :)

Skrevet

Straffeloven er nok den samme - men hvordan den brukes er noe helt annet.

Og samtidig møter vi hendelser/overgrep som overhode ikke har hatt noen relevans i Norge før - fordi det ikke eksisterte før innvandringen startet.

Ergo blir det du sier kun teori - i praksis gjelder det ikke.

Nemlig :-)

Vennlig hilsen, med ønske om en god kveld, for nå er det annet jeg må bruke tiden til.

Du tar helt feil om du påstår at det er lettere å slippe unna med kriminalitet om man er innvandrer.

Det finnes masse forskning på det, både fra Norge og andre land, som gjennomgående viser at det er lettere å oppdages, anmeldes, siktes og dømmes for en forbrytelse hvis man er av utenslandsk opprinnelse. Det kan lett dokumenteres, det er bare å slå opp i en hvilken som helst introduksjonsbok i kriminologi av nyere dato.

Altså, er man innvandrer, er sjansene større for at det du gjør av kriminelle saker blir oppdaget og straffet.

Alle utvelgelsesmekanismene i rettsapparatet vårt viser en forskjellsbehandling. Faktisk. Ikke at dette har noe i diskusjonen å gjøre, men når du først er inne på det, så kan det ikke få stå uimotsagt!

Skrevet

Jeg skal være høflig å svare på dette når jeg kommer hjem fra hockeykamp. Nå rakk jeg ikke engang å lese hva du skrev :)

Hei,

Helt OK.

For å forhindre misforståelser bør vi nok også klargjøre "hvem" det er som skal sendes på "av-kriminaliserings-progammene": er det "alle", "utvalgte etter fødested", "utvalgte etter antatt kultur" eller "utvalgt som en del av idømt straff".

Skal disse "kursene" tilbys frivillig, eller som tvang?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Hvis de er individer, hva relevans har da at en hudfarge/folkegruppe er "overrepresentert"?

Og hvorfor ikke skrive "individer" (istedet for å blande inn hudfarge/folkegruppe)?

Med vennlig hilsen

Som sagt før, jeg gidder ikke diskutere dette med deg. Det var bare en liten glipp :-)

"............"

Skrevet

Som sagt før, jeg gidder ikke diskutere dette med deg. Det var bare en liten glipp :-)

"............"

*ler*

Med vennlig hilsen

Skrevet

Kan være jeg surrer litt , men : Det at enkelte utlendinger utøver (mer enn gjennomsnittet av nordmenn) oftere vold kan vel ha med deres traumatiske opplevelser fra deres hjemland?

Sitat :Under diskusjonene kom vi stadig tilbake til problemene omkring vold, kriminalitet, rusmisbruk blant unge innvandrere. Dette kom vi frem til at kunne ha en sammenheng med innvandrerungdoms psykiske helse. I det legger vi at innvandrerungdom oftere enn skandinaviske ungdommer har psykiske problemer som er knyttet til deres traumatiske opplevelser i hjemlandet.

"Det at enkelte utlendinger utøver (mer enn gjennomsnittet av nordmenn) oftere vold kan vel ha med deres traumatiske opplevelser fra deres hjemland?"

DET skal vi ikke se bort ifra. Det kan være mange forklaringer på hvorfor det er slik, og det skal man selvsagt ta hensyn til, og forsøke å gjøre noe med. Men det dette ikke er, er en unnskyldning. Selv om man finner grunner og årsaker, så er det ikke mindre ille at slike ting skjer. Og - selv om det er viktig å sette inn tiltak som kan forebygge og hindre slike ting, så er det ett hakk viktigere å beskytte allmenheten mot disse individene. Og fikk man bare muligheten til å velge ett av disse, ville sistnevnte utvilsomt være det naturlige valg. Men, heldigvis er det jo ikke slik.

"................"

Skrevet

"Det at enkelte utlendinger utøver (mer enn gjennomsnittet av nordmenn) oftere vold kan vel ha med deres traumatiske opplevelser fra deres hjemland?"

DET skal vi ikke se bort ifra. Det kan være mange forklaringer på hvorfor det er slik, og det skal man selvsagt ta hensyn til, og forsøke å gjøre noe med. Men det dette ikke er, er en unnskyldning. Selv om man finner grunner og årsaker, så er det ikke mindre ille at slike ting skjer. Og - selv om det er viktig å sette inn tiltak som kan forebygge og hindre slike ting, så er det ett hakk viktigere å beskytte allmenheten mot disse individene. Og fikk man bare muligheten til å velge ett av disse, ville sistnevnte utvilsomt være det naturlige valg. Men, heldigvis er det jo ikke slik.

"................"

Selvsagt.

Poenget er om man skal sende "alle innvandrere" på "tiltak", eller om man skal kun sende dem med bakgrunn på "tiltak"?

Hva med de som ikke vil på "tiltak" (fordi de ikke har gjort noe ulovlig) - skal du sende dem på "tiltak" - begrunnet med ...eh... "du har opplevd noe traumatisk"?

Hva med nordmenn som "har opplevd noe traumatisk" - skal de TVINGES på "tiltak" også?

Jeg ser frem til konkrete svar.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Selvsagt.

Poenget er om man skal sende "alle innvandrere" på "tiltak", eller om man skal kun sende dem med bakgrunn på "tiltak"?

Hva med de som ikke vil på "tiltak" (fordi de ikke har gjort noe ulovlig) - skal du sende dem på "tiltak" - begrunnet med ...eh... "du har opplevd noe traumatisk"?

Hva med nordmenn som "har opplevd noe traumatisk" - skal de TVINGES på "tiltak" også?

Med vennlig hilsen

Når det utenfor all tvil, er fastslått at innvandrere er overrepresentert innenfor alvorlig kriminalitet, må et probat middel være å avgrense denne innvandringen.

For å få dette til, man bør avgrense asylindustriens mulighet til å drive sin virksomhet.

Antall velferdssøkende vil raskt kunne reduseres fra 20.000 til et par tusen. Kriminaliteten vil gå ned som følge av dette.

Danmark har gjort det med suksess.

For øvrig meldes det i dag at nesten halvparten av alle nordmenn mener vi har for mange innvandrere her i landet. Tallet på nordmenn som mener dette, har doblet seg i løpet av tre år.

Galskapen går opp for stadig flere.

Gjest lottebosse
Skrevet

Selvsagt.

Med vennlig hilsen

Hei Sør.

Du skriver Hva med de som ikke vil på "tiltak" (fordi de ikke har gjort noe ulovlig) - skal du sende dem på "tiltak" - begrunnet med ...eh... "du har opplevd noe traumatisk"?

Det høres litt bekjent ut med vår nye strenge attføringspolitikk???

Selv om du har vært uføre i mange år så skal du plutselig nå på tiltak.

Med Vennlig Hilsen

Skrevet

Når det utenfor all tvil, er fastslått at innvandrere er overrepresentert innenfor alvorlig kriminalitet, må et probat middel være å avgrense denne innvandringen.

For å få dette til, man bør avgrense asylindustriens mulighet til å drive sin virksomhet.

Antall velferdssøkende vil raskt kunne reduseres fra 20.000 til et par tusen. Kriminaliteten vil gå ned som følge av dette.

Danmark har gjort det med suksess.

For øvrig meldes det i dag at nesten halvparten av alle nordmenn mener vi har for mange innvandrere her i landet. Tallet på nordmenn som mener dette, har doblet seg i løpet av tre år.

Galskapen går opp for stadig flere.

Den nyeste forskningen har også vist at langt de fleste kriminelle kommer fra fødeavdelingene her i landet.

Med samme "logikk" som du her foreslår, er det herved vedtatt at vi skal redusere kriminaliteten ved å stenge fødeavdelingene. Datoen er fastsatt til 01/12-2002.

Dette vil selvsagt også spare penger.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Den nyeste forskningen har også vist at langt de fleste kriminelle kommer fra fødeavdelingene her i landet.

Med samme "logikk" som du her foreslår, er det herved vedtatt at vi skal redusere kriminaliteten ved å stenge fødeavdelingene. Datoen er fastsatt til 01/12-2002.

Dette vil selvsagt også spare penger.

Med vennlig hilsen

Det hjelper ikke å forvrøvle enhver tråd. Alt for mange har sett alt for mye av hva alt for stor innvandring fører med seg.

Sorry sør, det hjelper ikke å forvrøvle enhver tråd. Folk våkner.

Skrevet

Hei Sør.

Du skriver Hva med de som ikke vil på "tiltak" (fordi de ikke har gjort noe ulovlig) - skal du sende dem på "tiltak" - begrunnet med ...eh... "du har opplevd noe traumatisk"?

Det høres litt bekjent ut med vår nye strenge attføringspolitikk???

Selv om du har vært uføre i mange år så skal du plutselig nå på tiltak.

Med Vennlig Hilsen

Hei Lottebosse,

Men attføringspolitikken gjelder ALLE uføre, enten de er hvite eller svarte.... (Og du kan være sikker på at Frp vil gjøre livet så jævlig som mulig for denne gruppen - men det er en annen diskusjon.)

Hvis "tiltakene" gjelder alle, ville det vært greit. F. eks. "alle 15 åringer skal på 1 ukes kurs i diplomati" er greit.

Hvis "tiltakene" gjelder folk som har begått bestemte handlinger er det også greit: "alle som er funnet skyldig i retten for å ha sloss, får 3 ukers diplomati-kurs lagt til straffen".

Det som selvsagt ikke er greit er "du skal sendes på tiltak fordi foreldrene dine er født i Pakistan", eller "du skal på tiltak fordi din religion er islam/kristen/osv".

Altså, enten må det gjelde ALLE, eller så må det være avhengig av en handling som et individ har begått.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det hjelper ikke å forvrøvle enhver tråd. Alt for mange har sett alt for mye av hva alt for stor innvandring fører med seg.

Sorry sør, det hjelper ikke å forvrøvle enhver tråd. Folk våkner.

Hei Grip,

Du skriver: "Alt for mange har sett alt for mye av hva alt for stor innvandring fører med seg."

Faktisk har vi sett hva "å gi Pål skylden for hva Per har gjort" (som om én innvandrer er skyld i hva en annen har gjort) fører til. En mann med bart grupperte jødene sammen, og gav alle skylden for hva noen av dem muligens var skyldige i.

Prinsippet er akkurat det samme.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...