sajde Skrevet 10. oktober 2002 Skrevet 10. oktober 2002 Jeg er for tiden i Hellas på ferie. Dessverre ble jeg skadet i en trafikkulykke og kunne ikke reise hjem til fastsatt tid. Følgelig vil jeg trenge en sykemelding til arbeidegiver/trygdekontor. Jeg er ikke innlagt på sykehus men bor hos venner som hjelper meg. Spørsmålene er da: Vil en sykemelding/bekreftelse på arbeids uførhet skrevet av en utenlandsk lege bli akseptert i det norske trygde systemet? Må det brukes noen spesielle formular? Hva må en slik sykemelding/bekreftelse på arbeids uførhet inneholde? 0 Siter
Irene Grøneng Skrevet 11. oktober 2002 Skrevet 11. oktober 2002 Sykmelding/legeerklæring av lege i EØS-land aksepteres av norske trygdemyndigheter, men den må skrives på eget skjema i E-serien, og selvsagt på et språk som blir forstått av arbeidsgiver/trygdeetaten eller som kan bli oversatt. Selve skjemaet har jeg ikke, men det kan ditt lokale trygdekontor enten der nede eller her hjemme hjelpe deg med. FFU (folketrygdkontoret for utenlandssaker) er også et bra sted å begynne. Du finner telefonnummer på trygdeetatens nettsider, www.trygdeetaten.no 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.