Gjest Mik Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Jeg har en søster på 22 år som alltid har vært "annerledes". Må nevne at hun er adoptert fra et asiatisk land og var ganske gammel (5 år) da hun kom hit. Dermed vet vi lite om hvordan hun var som helt liten. Fra dag 1 har hun vært slitsom å forholde seg til. De første årene tenkte vi alle sammen at det hang sammen med selve adopsjonen og det å finne seg til rette i en ny familie, begynne på skolen, osv. Men hun er fortsatt spesiell, kan man si. Hun har alltid vært veldig høylytt og støyende, snakker alltid med høy stemme uansett. Hun er hardhendt og ødelegger masse ting, det kan virke som om finmotorikken ikke er i orden. Hun har hatt store lærevansker og har hatt behov for støttetimer og PPT. Hun har også et enormt temperament, og kan bli helt svart i øynene. Det har vært mye krangling og også fysisk slossing hjemme. I tenårene var hun ganske ustabil, begynte og sluttet på vgs 2-3 ganger. Innimellom hadde hun jobber, som hun mistet eller sa opp selv. Hun har rotete privatøkonomi, tar opp dyre forbrukslån uten å klare å betalte tilbake osv. Dessuten har det vært et gjennomgående trekk hos henne at hun ikke har hatt de samme grensene for seg selv mht. respekt for andres privatliv og integritet som kanskje folk flest har. Hun har ikke så lett for empati, eller å se andres situasjon og andres behov. De siste årene har hun flyttet et utall ganger, hatt jobber her og der, begynt og sluttet på kurs osv. Hun har også blitt mor til en liten gutt for 1 år siden, og jeg synes faktisk hun har "roet" seg litt etter det, i alle fall på en del områder. Men fremdeles er det flytting hit og dit, kontant forandring av framtidsplaner fra en dag til den neste, rotete økonomi, ustabile kjærlighetsforhold, osv. Jeg har begynt å tenke at det kan være ADHD, og i såfall burde hun jo utredes for det og evt. få medisiner. Men hvordan kan man si fra om en slik "mistanke" til en voksen søster? Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jensus Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Det kan absolutt høres ut som AD\HD,eller Asberger,uansett trenger hun hjelp,høres det ut som.Nei,hvordan si i fra?Tja,en jentekveld med noe godt å spise,og innby til en fortrolig samtale?Du kan jo f.eks si at du tilfeldigvis kom til å lese om AD\HD,og synes ting falt på plass? Jeg vet ikke hvor nært forhold dere har,så det er vanskelig å si.Jeg har selv AD\HD,fått diagn.i voksen alder,så kanskje jeg kan hjelpe deg til å formulere deg "riktig"?Jeg må ha litt flere opplysninger; -Hvor fortrolige er dere? -Er du lillesøster\storesøster? -Hvor i landet bor dere? Og lignende ting. Uansett,lykke til!! )) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Det kan absolutt høres ut som AD\HD,eller Asberger,uansett trenger hun hjelp,høres det ut som.Nei,hvordan si i fra?Tja,en jentekveld med noe godt å spise,og innby til en fortrolig samtale?Du kan jo f.eks si at du tilfeldigvis kom til å lese om AD\HD,og synes ting falt på plass? Jeg vet ikke hvor nært forhold dere har,så det er vanskelig å si.Jeg har selv AD\HD,fått diagn.i voksen alder,så kanskje jeg kan hjelpe deg til å formulere deg "riktig"?Jeg må ha litt flere opplysninger; -Hvor fortrolige er dere? -Er du lillesøster\storesøster? -Hvor i landet bor dere? Og lignende ting. Uansett,lykke til!! )) Kan biologiske moren hennes ha drukket alkohol når hun lå i magen? Hvis hun har det, da kan hun ha fas/fae. mange med fas/fae blir feildisgnostisert med adhd og med autisme. Anonym med fas. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulvinnen Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Det kan absolutt høres ut som AD\HD,eller Asberger,uansett trenger hun hjelp,høres det ut som.Nei,hvordan si i fra?Tja,en jentekveld med noe godt å spise,og innby til en fortrolig samtale?Du kan jo f.eks si at du tilfeldigvis kom til å lese om AD\HD,og synes ting falt på plass? Jeg vet ikke hvor nært forhold dere har,så det er vanskelig å si.Jeg har selv AD\HD,fått diagn.i voksen alder,så kanskje jeg kan hjelpe deg til å formulere deg "riktig"?Jeg må ha litt flere opplysninger; -Hvor fortrolige er dere? -Er du lillesøster\storesøster? -Hvor i landet bor dere? Og lignende ting. Uansett,lykke til!! )) ''-Er du lillesøster\storesøster? -Hvor i landet bor dere?'' Hvorfor trenger du å vite det for å hjelpe trådsvarer til å formulere seg riktig? Jeg får en følelse av at du prøver å få nok info til å finne ut om du kjenner vedkommende eller ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 ''-Er du lillesøster\storesøster? -Hvor i landet bor dere?'' Hvorfor trenger du å vite det for å hjelpe trådsvarer til å formulere seg riktig? Jeg får en følelse av at du prøver å få nok info til å finne ut om du kjenner vedkommende eller ikke. Sjekk datoen på innlegget... ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 ''-Er du lillesøster\storesøster? -Hvor i landet bor dere?'' Hvorfor trenger du å vite det for å hjelpe trådsvarer til å formulere seg riktig? Jeg får en følelse av at du prøver å få nok info til å finne ut om du kjenner vedkommende eller ikke. Hei Ulvinnen. Jeg bor utenfor Bergen. Jeg har fas og er adoptert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest apelsin Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 ''-Er du lillesøster\storesøster? -Hvor i landet bor dere?'' Hvorfor trenger du å vite det for å hjelpe trådsvarer til å formulere seg riktig? Jeg får en følelse av at du prøver å få nok info til å finne ut om du kjenner vedkommende eller ikke. Hei Ulvinnen. Unskyld jeg trodde at det var meg du mente men nå ser jeg at det er jensus du mente. Jensus skrev akkurat som om at hun kjenner godt personen og det skal vi ikke for vi vet ikke om det er noen her som kjenner oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.