Gå til innhold

Farmasi og psykiske diagnoser

Anbefalte innlegg

Gjest Kritikeren

Hei har hatt dette på foreldreforum også og legger det her også. Les dette. Det er ganske interessant.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article.jhtml? articleID=401404

En liten bemerkning adhd er ikke det samme som hyperaktivitet, det er en del av diagnosen, man kan meget vel ha add uten hyperaktivitet, jeg har selv vert knyttet opp til den diagnosen, jeg syns det er litt dårlig og ta den sammenligningen.

Ser også at det her i forumet blir brukt MBD som diagnose, fra en jeg har god konrtakt med i psykiatrien vet jeg at denne ikke brukes i dag, i dag brukes adhd, add og noen kommer til aspergers syndrom. Litt rart at ikke opdatert.

Hilsen

- Kritikeren

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76419-farmasi-og-psykiske-diagnoser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier:

"Ser også at det her i forumet blir brukt MBD som diagnose"

På dette forumets (bokstavbarn) forside står det "Med bokstavdiagnose mener vi.." også er mbd listet opp blant andre. Det stemmer at diagnosen mbd ikke lenger settes, likevel er det denne som er mest kjent blant "vanlige folk". Derfor er det ikke urelevant at den er nevnt her. Det eneste som står er trossalt hva mbd står for. Ofte når det er snakk om ad/hd aner ikke folk hva det dreier seg om før man bemerker at det er hva man før betegnet som mbd. I artikler på doktoronline er det presisert at mbd var en tidligere betegnelse.

Hva kronikken fra Aftenposten angår, så skummet jeg bare gjennom den. Det å "forklare" adhd som hyperaktivitet er nokså vanlig, sannsynligvis for enkelthets skyld. Men skal man spikke fliser blir det heller ikke feil, h-en er tross alt med... Det er nok større fare for misforståelser i usa, der ADD er det vanlige fellesbetegnelsen, (enten det er hyperaktivitet tilstede eller ikke), og også der "forklares" som hyperaktivitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...