Gå til innhold

Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik!

Anbefalte innlegg

Har fått en slags reaksjon på malinga jeg har brukt. Tror ikke jeg har ventilert godt nok, for hele meg er full av nupper! Jeg ser ut som det kvisetrynet.

Har vært på apoteket og fått kortisonkrem. Hvor lang tid tar det før den virker da? Kan jeg fortsette å male (med vinduene oppe denne gangen) eller bør jeg vente til utslettet har gitt seg?

*tør ikke se i speilet*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/76424-iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiik/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke jeg ville kurert utslaget av en gift med en annen gift.. Er ikke kortison sterke saker da?

Kanskje det går vekk av seg selv like fort som du fikk det.

Hmm. Det var dama på apoteket som anbefalte kortison. De vet vel hva de snakker om, håper jeg?

*klør*

Hmm. Det var dama på apoteket som anbefalte kortison. De vet vel hva de snakker om, håper jeg?

*klør*

Hei Spirito,

Det er helt OK å bruke kortisonkrem i en kortere periode. Det som kan være skummelt er å ta kortison-tabletter i store doser over lengre tid. (Eller rettere sagt, å plustelig SLUTTE å ta slike tabletter.)

Dosen med kortison du få i deg fra litt krem gjør ingen ting.

Fikk du maling i ansiktet? Tror du bør ta det "med ro" før du begynner å male igjen. Hvilken type maling var det?

Med vennlig hilsen

Hei Spirito,

Det er helt OK å bruke kortisonkrem i en kortere periode. Det som kan være skummelt er å ta kortison-tabletter i store doser over lengre tid. (Eller rettere sagt, å plustelig SLUTTE å ta slike tabletter.)

Fikk du maling i ansiktet? Tror du bør ta det "med ro" før du begynner å male igjen. Hvilken type maling var det?

Med vennlig hilsen

Hei Sør :o)

Tusen takk for svar!

Fikk ikke noe maling på meg, det er det som er så rart. Men utslettet er overalt der jeg ikke hadde klær. Kan tydelig se hvor utringa genser jeg hadde...

Det har spredd seg, har nå utslett i ansiktet, halsen, nakken, bak ørene(!), på hendene og litt i hodebunnen. Det har begynt å klø også.

Har malt med vannbasert akrylmaling (jotaplast). Den skulle da være harmløs? Jeg kan ikke ha fått meslinger eller noe sånt vel?

*har ikke hatt noen av barnesykdommene ennå*

Blir gal, det kløøøøør!

Hei Spirito,

Med vennlig hilsen

Eller kanskje Spirito må slutte å male MED ansiktet, og bruke kost istedet. ;)

Annonse

Ulv I Faarikaal

Hei Sør :o)

Tusen takk for svar!

Fikk ikke noe maling på meg, det er det som er så rart. Men utslettet er overalt der jeg ikke hadde klær. Kan tydelig se hvor utringa genser jeg hadde...

Det har spredd seg, har nå utslett i ansiktet, halsen, nakken, bak ørene(!), på hendene og litt i hodebunnen. Det har begynt å klø også.

Har malt med vannbasert akrylmaling (jotaplast). Den skulle da være harmløs? Jeg kan ikke ha fått meslinger eller noe sånt vel?

*har ikke hatt noen av barnesykdommene ennå*

Blir gal, det kløøøøør!

Lateksmalingen inneholder mange ulike stoffer, bl a eteriske oljer som er allergifremkallende. De er bl a bindemiddel. Malingen avgir stoff/damp i lange tider, opptil flere uker. Noen misforstår når vann er løsemiddel, vannet er bare en bestanddel av ca 15-20 ulike.

Alkydmaling er ikke slik, den avgir bare stoffer i 8 timer så er det stort sett slutt. Den er fin, for da trenger man bare rømme rommet i 8 timer eller et døgn hvis det er soberom, da er den helt herdet, og så er det fritt fram. Om sommeren kan man lufte og det er bra.

Lateksmalingen inneholder mange ulike stoffer, bl a eteriske oljer som er allergifremkallende. De er bl a bindemiddel. Malingen avgir stoff/damp i lange tider, opptil flere uker. Noen misforstår når vann er løsemiddel, vannet er bare en bestanddel av ca 15-20 ulike.

Alkydmaling er ikke slik, den avgir bare stoffer i 8 timer så er det stort sett slutt. Den er fin, for da trenger man bare rømme rommet i 8 timer eller et døgn hvis det er soberom, da er den helt herdet, og så er det fritt fram. Om sommeren kan man lufte og det er bra.

Er Jotaplast en alkydmaling da?

*håpe*

Jeg har som du skjønner ikke særlig greie på maling...

Ulv I Faarikaal

Er Jotaplast en alkydmaling da?

*håpe*

Jeg har som du skjønner ikke særlig greie på maling...

Nei, Jotaplast er lateksmaling. Feks Fenom og Lady er alkyd, men de er styggdyre, kjøp heller noe som ikke er merkevare. Det er mer grunnarbeid og verktøy som bestemmer kvaliteten på sluttresultatet. I Oslo er det vel en butikk i krysset Hausmannsgate/Storgata som er "byens billigste".

Lov meg en ting: kjøp en skikkelig pensel eller korthåret liten rulle, ikke billig kinesisk pliiiis.

Nei, Jotaplast er lateksmaling. Feks Fenom og Lady er alkyd, men de er styggdyre, kjøp heller noe som ikke er merkevare. Det er mer grunnarbeid og verktøy som bestemmer kvaliteten på sluttresultatet. I Oslo er det vel en butikk i krysset Hausmannsgate/Storgata som er "byens billigste".

Lov meg en ting: kjøp en skikkelig pensel eller korthåret liten rulle, ikke billig kinesisk pliiiis.

Jeg er ferdig med å male nå...

Brukte Jordanruller og Jotaplast maling. Er ikke det greit'a?

Sikkert i orden, men hvor mye havnet på gulvet og på deg selv ? Halvparten ? :-)

Gulvet bryr jeg meg ikke om, det skal byttes. Og jeg er like hudfarget og fin. Er ganske flink til å male serru :o)

Eneste som fikk litt maling på seg var veggene og malerulla :o)

Ulv I Faarikaal

Gulvet bryr jeg meg ikke om, det skal byttes. Og jeg er like hudfarget og fin. Er ganske flink til å male serru :o)

Eneste som fikk litt maling på seg var veggene og malerulla :o)

Bra gjort, jeg ser mange som griser seg til helt ekstremt mens andre aldri får en flekk på seg selv eller der det ikke skal. En herværende som skulle male huset satte igjen gule håndmerker på alle takrennene og nedløpsrøra, masse på vinduer og overalt på asfalt o gress, så jeg måtte male alle takrenner og rør sorte igjen, og skrape vinduer.

Annonse

Bra gjort, jeg ser mange som griser seg til helt ekstremt mens andre aldri får en flekk på seg selv eller der det ikke skal. En herværende som skulle male huset satte igjen gule håndmerker på alle takrennene og nedløpsrøra, masse på vinduer og overalt på asfalt o gress, så jeg måtte male alle takrenner og rør sorte igjen, og skrape vinduer.

:o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...