Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

anabapti'st, en,

[«» Definisjon]

tilhenger av en protestantisk sekt som forkaster barnedåpen; gjendøper

http://www.caplex.no/web/artikkel/artdetalj.asp?art_id=9336936

Mennoniter, Se även Amish.

Mennoniter är "medlemmar av en protestantisk, pacifistisk församlingsrörelse som utgår från 1500-talets anabaptism och som idag har sin största utbrednng i Nordamerika". De är "splittrade i olika riktningar, flera av dem strängt konservativa, t.ex. amish".

(Nationalencyklopedin, 1994)

http://religiousmovements.lib.virginia.edu/nrms/mennonites.html

Annonse

Du er og blir et oppkomme av informasjon ;0)

Så jeg kan bare bruke ordet anabaptist altså? I en norsk sammenheng?

Jepp.

Ordet mennonit(t) finner jeg ikke på norsk, men som du så på svensk.. Ser ut til at det er en samlebetegnelse på religiøse grupperinger ála Amish?

Jepp.

Ordet mennonit(t) finner jeg ikke på norsk, men som du så på svensk.. Ser ut til at det er en samlebetegnelse på religiøse grupperinger ála Amish?

Ja det stemmer. Jeg har fulle forståelige definisjoner på engelsk her, men det er vanskelig å vite om ordet brukes annerledes på norsk.

Jeg bruker ordene slik de er på engelsk, så kan jeg heller sette på en fotnote om "problemet". Det burde være greit for han snurrige professoren som skal ha greia... ;0)

Ja det stemmer. Jeg har fulle forståelige definisjoner på engelsk her, men det er vanskelig å vite om ordet brukes annerledes på norsk.

Jeg bruker ordene slik de er på engelsk, så kan jeg heller sette på en fotnote om "problemet". Det burde være greit for han snurrige professoren som skal ha greia... ;0)

Menonittene regnes for å være litt mindre "strenge" ang. religionen sin enn amishene. Begge gruppene lever hovedsakelig av jordbruk, men mennonittene har i tillegg ry på seg for å være flinke forretningsfolk. Amishbarn blir undervist hjemme, mens enkelte mennonitter sender ungene til offentlig skole.

Om Mennonittene er en avart av amihene, eller omvendt husker jeg ikke.

Menonittene regnes for å være litt mindre "strenge" ang. religionen sin enn amishene. Begge gruppene lever hovedsakelig av jordbruk, men mennonittene har i tillegg ry på seg for å være flinke forretningsfolk. Amishbarn blir undervist hjemme, mens enkelte mennonitter sender ungene til offentlig skole.

Om Mennonittene er en avart av amihene, eller omvendt husker jeg ikke.

Jeg logger på NÅ

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...